1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. مدل سازی
  5. آرتکم چیست؟ | بررسی ویژگی‌های ArtCAM

آرتکم چیست؟ | بررسی ویژگی‌های ArtCAM

نویسنده:

زمان مطالعه: 4 دقیقه

آرتکم چیست | بررسی ویژگی های ArtCAM

آرتکم چیست؟ | بررسی ویژگی‌های ArtCAM

نویسنده:

مطالعه: 4 دقیقه

هنگامی که شما در یک صنعت فعالیت می‌کنید و قصد دارید طرحی را به صورت دستی بسازید نیازمند دقت و زمان بالایی هستید. البته استفاده از نرم افزارها برای طراحی و ساخت باعث سرعت بخشند، افزایش نظم و دقت در کار می‌شود. نرم افزار آرتکم یک نرم افزار بسیار قدرتمند است که کمک شایانی در زمینه طراحی اشکال دوبعدی و سه‌بعدی به ما می‌کند. نرم افزار آرتکم امکان انعطاف پذیری بالایی را برای کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و طراحی فعالیت می‌کنند فراهم آورده‌است. در مقاله آرتکم چیست به بررسی بیشتر ویژگی و قالبت های ArtCAM می‌پردازیم.

CNC چیست؟

دستگاه CNC چیست؟

قبل از اینکه با نرم افزار آرتکم آشنا شوید بهتر با دستگاه CNC که کاربرد فراونی در صنعت دارد آشنا شوید. CNC به اتومات سازی ماشین‌های ابزاری گفته می‌شود. کنترل این دستگاه‌ها توسط کامپیوتر‌ها به صورت دقیق انجام می‌گیرد که به زبان جی‌کدها نوشته شده‌اند. برای کار با دستگاه CNC غالبا از استاندارد ISO6983 استفاده می‌کنند که جی‌کد (G-Code) نامیده می‌شود. در مدل‎‌های جدیدتر این دستگاه از استاندارد ISO10303 و ISO14649 استفاده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم CNC انواع بسیاری دارد که توسط کامپیوتر‌ها هدایت می‌شوند. ابتدا ما طرح موردنظر را با کامپیوتر و نرم‌افزار‌‌هایی مانند آرتکم طراحی می‌کنیم و سپس آن را به جی‌کد تبدیل می‌کنیم و دستگاه طبق دستور‌العمل و جی‌کد ارسالی محصول را تولید می‌کند.

نرم افزار آرتکم چیست؟

آرتکم ابتدا در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت Delcam به بازار عرضه شد اما در حال حاضر این نرم افزار توسط شرکت Autodesk منتشر می‌شود. این نرم افزار بسیار قدرتمند جهت مدل‌سازی و برنامه‌نویسی دستگاه‌های تراش cnc و دستگاه‌های حکاکی در صنایع چوب طراحی شده‌است. از آرتکم جهت ماشینکاری با استفاده از کامپیوتر (CAM) و طراحی صنعتی (CAD) استفاده می‌شود. artcam در زمینه های مختلف کاربرد دارد. نرم افزار آرتکم این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که با سرعت و دقت بالا بر اساس نقشه‌های دو‌بعدی، وکتوری، بیت‎‌مپ اشکال و طرح‌های سه بعدی با کیفیت بسیار زیاد بسازید. artcam با دو سیستم vector* و bitmap* سازگار است و شما می‌توانید به ساده ترین روش ممکن تصاویر دو‌بعدی و سه‌بعدی (Relief*) بسازید. آرتکم تنها نرم افزاری است که قابلیت ساخت و استخراج جی کد را دارد.

vector* اجزای هندسی بسیار انعطاف‌پذیراست این اجزا شامل نقاط، خطوط، دایره و یا منحنی هستند که بر مبنای ریاضیات تولید می‌شوند.
bitmap* هر عکس به تعدادی قسمت کوچک به نام پیکسل تقسیم می‌شود و اطلاعات هر پیکسل ذخیره می‌شود.
Relief* مدل سه‌بعدی که بر اساس Bitmap و Vector در نرم افزار ساخته می‌شود Relief نامیده می‌شود.

ویژگی های آرتکم چیست؟

ویژگی های آرتکم

آرتکم یک نرم افزار دو موتوره است که به شما این امکان را می‌دهد اشکال وکتوری را در همین نرم افزار طراحی کنید و نیازی به نرم افزار‌های طراحی دو بعدی مثل اتوکد یا کورل نداشته‌باشید. مهمترین ویژگی آرتکم Import عکس با هر فرمت (jpg , gif)، تبدیل آن به جی کد و در نهایت ارسال جی کد به دستگاه CNC است. آرتکم همچنین این امکان را به شما می‌دهد که وکتور را بیت‌مپ و بیت‌مپ را به وکتور تبدیل کنید.

برخی دیگر از ویژگی ها آرتکم ویرایش شامل: طراحی و پیاده سازی انواع مدل‌های دوبعدی، سه‌بعدی و CAD، دارای اشکال آماده و از پیش طراحی شده، برنامه نویسی انواع دستگاه‌های NC و وارد کردن کدها به دستگاه سی‌ ان‌ سی، پشتیبانی از دستگاه‌های تراش چند محور و دوار، شبیه سازی صفحات چوب و طلا و نقره، امکان ایجاد نقوش برجسته بر روی سطوح، امکان ارسال خروجی به پرینتر سه بعدی می‌شود.

نحوه جی کد گیری با آرتکم:

همانطور که اشاره کردیم آرتکم با دقت و سهولت طراحی‌های سه‌بعدی و دو بعدی را بر اساس نقشه‌های وکتوری و بیت‌مپ می‌سازد. آرتکم دارای یکسری قابلیت ها و ویژگی‌هایی است که طراحی‌های ساخته‌شده را به جی‌کد تبدیل می‌کند و برای دستگاه CNC ارسال می کند. بدین صورت که هنگامی که طراحی و مراحل کار به پایان رسید در آرتکم گزینه 2D Toolpath را انتخاب می کنیم سپس گزینه Machine Along Vektor را انتخاب می کنیم. گزینه Machine Along Vektor یک ایزار مسیراست که باید اطلاعاتی نظیر ضخامت، عمق و غیره را وارد نمایم. پس از اتمام این مراحل جی کد اماده ارسال به دستگاه CNC است.

2D Toolpath -> Machine Along Vektor -> G-Code

برای یادگیری بیشتر نحوه جی کد گیری توسط آرتکم لیموناد پکیج آموزش طراحی و جی کد گیری در آرتکم (ArtCAM) را برای شما عزیزان در کادر زیر قرار داده‌است.

در آموزش جی کد گیری در آرتکم یاد می گیرید که چگونه انواع تیغ ها را برای پروژه های مختلف تعریف کنید و سرعت و حرکت دستگاه CNC را کنترل کنید. از دیگر مباحثی که در این دوره آموزشی خواهید آموخت، طراحی دو بعدی (g-code)، تعریف tools ها (تیغ ها)، برش، حکاکی، ماشین کاری

آموزش طراحی و جی کد گیری در آرتکم (ArtCAM)

بازارکار و کاربرد آرتکم چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم آرتکم در صنایع مختلفی کاربرد دارد اما بیشترین کاربرد را در صنایع چوب و برشکاری و حکاکی بر روی چوب دارد. با نرم افزار آرتکم می‌توانید انواع  دستگاه‌های سی ان سی برش و حکاکی سه محور، چهار محور، پنج محور، مدور را اجرا کرد. اما در بخش های دیگر مانند فلزات، سنگ، جواهرات و غیره هم این نرم افزار کاربرد دارد. به عنوان مثال در بخش فلزات نرم مثل آلومینیوم، برنج و مس برای ساخت مسیر ماشین کاری از آرتکم استفاده می‌کنند.

در صنعت سنگ در بخش‌ها‌ی مختلف مثل نما‌های ساختمانی یا حکاکی روی سنگ برای طراحی و ماشینکاری محصولات آرتکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصنعت جواهرات چون ظرافت طراحی مورد نیاز در صنعت جواهرات بسیار بالا است ارتکم یک قابلبیت برای این صنعت دارد. علاوه بر مواردی که نام برده‌ایم نرم افزار آرتکم در قالب سازی، کشیدن علامت‌ها، نجاری، ضرب سکه کاربرد دارد.

دوره طراحی و جی کدگیری با آرتکم قصد داریم در مدت زمان کوتاه شما را با اصول اندازه گیری و استاندارد های طراحی در این نرم افزار آشنا کنیم. در این دوره به صورت پروژه محور آموزش را پیش می‌بریم و کامل تمام موارد را بررسی و توضیح می‌دهیم.

آموزش آرتکم (ARTCAM) طراحی و جی کدگیری

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی:
مدل سازینرم افزار
برچسب‌ها: ,
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست