1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. زبان انگلیسی
  5. تقویت زبان انگلیسی با رمان + تکنیک‌ های خواندن

تقویت زبان انگلیسی با رمان + تکنیک‌ های خواندن

نویسنده:

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تقویت زبان انگلیسی با رمان

تقویت زبان انگلیسی با رمان + تکنیک‌ های خواندن

نویسنده:

مطالعه: 5 دقیقه

تقویت زبان انگلیسی با رمان، علاوه بر اینکه به یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی کمک می‌کند، یک سرگرمی برای پر کردن اوقات فراغت است. بسیاری از کتاب‌های انگلیسی دارای حجم بالا و سطح پیشرفته هستند و خواندن آنها می‌تواند چالش برانگیز باشد. با این وجود، تکنیک‌ها و راهکار‌های زیادی برای شروع خواندن کتاب‌های انگیسی وجود دارند که کتاب خواندن را برای همه دوستداران زبان در سطوح مختلف، ساده تر می‌کنند. در این مقاله با راهنمایی گام به گام برای خواندن رمان زبان اصلی و پیشنهاد‌هایی برای شروع کتاب زبان اصلی خواندن، آشنا می‌شوید.

تقویت زبان انگلیسی با رمان

انتخاب کتاب انگلیسی مناسب

اولین گام برای شروع خواندن کتاب‌های انگلیسی، انتخاب کتاب مناسب برای سطح، علایق و هدف شما از خواندن کتاب است. کتاب‌های کلاسیک طولانی و برخی ژانر‌ها از جمله فانتزی یا علمی-تخیلی، برای شروع مناسب نیستند. این کتاب‌ها سطح متوسط به بالا دارند و در صورتی که برای اولین بار سراغ رمان زبان اصلی می‌روید، کتاب‌هایی را انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • کوتاه و کم‌حجم
  • معاصر
  • ژانر‌های معمایی، جنایی یا عاشقانه

برنامه‌ریزی برای کتاب خواندن

اغلب افراد منابع مورد نیاز برای تقویت زبان انگلیسی خود را تهیه می‌کنند تا در زمان آزاد خود به مطالعه آنها بپردازند. یکی از اشتباهات رایج در یادگیری زبان انگلیسی به شکل خودآموز، نداشتن زمان‌بندی مشخص برای تمرین است. با تعیین روزها و ساعات معین برای کتاب خواندن، می‌توانید بیشتر به یادگیری متعهد بمانید. استمرار و مرور مداوم از مهم‌ترین عوامل موثر در خواندن رمان برای تقویت زبان انگلیسی است که نباید از آن غافل شوید.

برنامه‌ریزی برای کتاب خواندن

تکنیک‌های خواندن رمان انگلیسی

تنها راه نتیجه‌بخش تقویت زبان انگلیسی با رمان این است که کتاب مورد نظر به قدر کافی برای شما چالش برانگیز باشد که کلمات جدیدی در هر صفحه به چشم بخورد. در صورتی که سطح کتاب به قدری پیشرفته است که نیاز دارید کل متن را ترجمه کنید، نمی‌توانید از تکنیک‌های یادگیری استفاده کنید و به زودی کتاب را کنار می‌گذارید. در ادامه به معرفی تکنیک‌هایی که بهره وری خواندن کتاب زبان اصلی را افزایش می‌دهند، می‌پردازیم.

با مدادی در دست شروع کنید

پرش‌های فکری، از دست دادن تمرکز و کاهش سرعت خواندن، می‌توانند تجربه کتابخوانی را به تمرینی سخت و کسل‌کننده تبدیل کند. برای جلوگیری از این موارد می‌توانید هنگام خواندن، یک مداد در دست داشته باشید و خطوط متن را با آن دنبال کنید. این تکنیک به شما کمک می‌کند توجه بیشتری روی کلمات داشته باشید و تمرکز خود را حفظ کنید. یکی دیگر از تکنیک‌های ضروری، خط کشیدن زیر کالوکیشن‌ها (collocations) و اصطلاحات (expressions) جدید است.

یادگیری لغت با کتاب‌های انگلیسی

به مجموعه‌ای از کلمات که در کنار هم به کار برده می‌شوند، کالوکیشن (collocation) می‌گویند. شما برای یادگیری لغات باید بتوانید آن‌ها را در یک جمله، پاراگراف یا متن، به کار ببرید. به همین دلیل یادگیری لغات به تنهایی و بدون زمینه (context) راه موثری برای تقویت لغات زبان انگلیسی نیست. خواندن کتاب این امکان را به شما می‌دهد که لغات را در کنار کلمات مرتبط با آن یعنی کالوکیشن‌ها، و در زمینه جمله (context) یاد بگیرید. شما می‌توانید با مطالعه بهترین کتاب یادگیری لغات انگلیسی دایره لغات خود را گسترش دهید.

بیش از یک بار بخوانید

خواندن یک متن برای دفعه اول، شما را با داستان، فضا و برخی از لغات جدید، آشنا می‌کند. باید توجه داشته باشید که درک مطلب (reading comprehension) شما از کتاب‌ها، با تکرار و مرور متعدد افزایش می‌یابد. وقتی یک فصل از کتاب را برای بار دوم می‌خوانید، فرصت درک بیشتر و تمرکز عمیق‌تری روی موضوع پیدا می‌کنید که به شما امکان جذب مطالب بیشتری را می‌دهد. سعی کنید برای بار اول فقط متن را skim کنید. سپس به ابتدا برگردید و این بار با روش scan آن را بخوانید.

نکته: Skim به معنی خواندن سریع متن برای درک کلیات و مضمون اصلی است. درحالی که با scan یک متن، باید به جزئیات و کلمات جدید بیشتر توجه کنید

تکنیک های خواندن رمان انگلیسی

روش مطالعه لغت زبان

علاوه‌ بر کتاب انگلیسی مورد نظر، یک دفتر زبان تهیه کنید. در بخشی که به کلمات، کالوکیشن‌ها و عبارات جدید اختصاص دارد، ابتدا نام کتاب و شماره فصل آن را بنویسید. فصل مورد نظر را به طور کامل بخوانید، زیر کلمات جدید خط بکشید و سپس کتاب را ببندید. با رجوع به حافظه، کلمات جدید یا عبارت‌های قابل توجهی که به یاد دارید را در دفتر بنویسید. می‌توانید کتاب را باز کرده و جملاتی که این کلمات در آن به کار رفته بوده‌اند به عنوان زمینه و مثال یادداشت کنید. در آخر با استفاده از دیکشنری، این کلمات جدید را ترجمه کنید.

یکی از روش‌های یادگیری زبان انگلیسی استفاده از پکیج‌های آموزشی است. ما در لیموناد مجموعه‌ی ارزشمندی از این دوره‌های آموزشی را برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم که از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت. تمامی پکیج‌ها به صورت رایگان و هم‌چنین غیر رایگان و مناسب برای گروه‌های سنی مختلف تهیه شده‌اند.

پکیج‌های آموزشی زبان انگلیسی

رمان‌های انگلیسی سطح مبتدی

برخی از رمان‌های انگلیسی محبوب که خواندن آنها برای سطوح مبتدی و متوسط مناسب است، عبارتند از: کشتن مرغ مینا (To kill a mockingbird)، خطای ستارگان بخت ما (The fault in our stars)، هرگز دروغ نگو (Never lie)، دختر گمشده (Gone girl) و ما تمامش می‌کنیم (It ends with us). به یاد داشته باشید تقویت زبان انگلیسی با رمان همیشه به معنی خواندن کتاب‌های طولانی نیست و می‌توانید با مجموعه داستان‌های کوتاه نویسندگان بزرگ، این عادت را شروع و تقویت کنید.

رمان خطای ستارگان بخت ما (The fault in our stars)

رمان‌های انگلیسی سطح پیشرفته

از رمان‌های انگلیسی سطح پیشرفته کلاسیک می‌توان به کتاب‌های تصویر دوریان گری (The picture of Dorian Grey)، سرگذشت ندیمه (The handmaid’s tale)، بلندی‌های بادگیر (Wuthering heights)، 1984 و حباب شیشه ای (The bell jar) اشاره کرد.

رمان تصویر دوریان گری (The picture of Dorian Grey)

اگرچه، خواندن کتاب‌های کلاسیک به علایق شما بستگی دارد و اگر به این رمان‌ها علاقمند نیستید، می‌توانید کتاب‌های انگلیسی پیشرفته معاصر بخوانید. برخی از این کتاب‌ها که جذابیت و کشش بالایی دارند، عبارتند از: کمی زندگی (A little life)، مردم عادی (Normal people)، درس‌هایی از شیمی (Lessons in chemistry) و گذشته اسرار‌آمیز (Secret history).

 

رمان گذشته اسرار‌آمیز (Secret history)

بهترین دیکشنری‌های زبان انگلیسی

استفاده از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی، بهترین متد برای ترجمه لغات محسوب می‌شود. اگرچه برای سطوح مبتدی، گاهی امکان ترجمه به زبان انگلیسی وجود ندارد و می‌توانید از ترجمه فارسی در کنار مثال‌‌های انگلیسی، استفاده کنید. برخی از بهترین دیکشنری‌ها برای ترجمه عبارتند از:

  • Advanced English Dictionary & Thesaurus
  • Linguee
  • Fast Dictionary
  • Dict Box

دیکشنری‌ زبان انگلیسی (English Dictionary)

سخن پایانی

برای آشنایی با کتاب‌های بیشتر در ژانر‌های مختلف، می‌توانید از سایت گودریدز استفاده کنید و کتاب‌هایی که خوانده اید را ثبت کنید. همچنین اگر هنوز هم برای شروع تقویت زبان انگلیسی با رمان شک دارید، حتما از کتاب صوتی کمک بگیرید. این روش به تقویت مهارت شنیداری کمک می‌کند و تجربه‌ای لذت‌بخش از خواندن کتاب‌های انگلیسی را به وجود می‌آورد. اگه رمانی خوندید که به یادگیری زبان انگلیسی شما کمک زیادی کرده و در اینجا بهش اشاره نشد لطفا تو قسمت نظرات برامون بنویسید💖.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست