1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. فونت های محبوب فارسی برای طراحی سایت

فونت های محبوب فارسی برای طراحی سایت

نویسنده:

زمان مطالعه: 3 دقیقه

فونت های محبوب فارسی برای طراحی سایت

فونت های محبوب فارسی برای طراحی سایت

نویسنده:

مطالعه: 3 دقیقه

در مقاله فونت های محبوب فارسی برای طراحی سایت می خواهیم فونت های محبوب برای طراحی وب ، اپلیکیشن و… را به شما معرفی کنیم و با ویژگی ها آنها آشنا شویم.

در ابتدا باید بدانیم که فونت چیست ؟

فونت به مجموعه ای از کاراکتر های متنی و علائمی که دارای ظاهری مشخص هستند گفته می شود که نوع و نحوه نمایش متن ها را مشخص می کند.

“هشدار ! همان طور که دست خط ها برای هر فرد متفاوت است فونت ها نیز ویژگی های منحصر به فردی دارند که آنها را از سایر فونت متمایز می کند”

همچنین در زبان فارسی کلمه قلم به جای فونت استفاده می‌شود. اما در بین افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند و یا آشنایی دارند بیشتر از کلمه انگلیسی فونت به جای قلم استفاده می‌گردد.

فونت های محبوب فارسی برای طراحی وب :

۱- ایران سنس یا ایران سنس X

فونت ایران سنس پرطرفدارترین فونت فارسی در سال‌های اخیر بوده است. کافه بازار، دیوار، آپارات، اسنپ  و صدها وب سایت و اپلیکیشن برتر ایرانی از ایران سنس استفاده می‌کنند.

ایران سنس یا ایران سنس X تایپ‌ فیسی معاصر است که ریشه در میراث خط نسخ دارد. صورتی مدرن و مینیمال دارد اما در سیرت پیرو ساختار خوشنویسی است. در شکل حروف ایران‌سنس حداقل شکستگی و مسیر مستقیم دیده می‌شود. گردش‌های زیاد و پرهیز از قالب‌های هندسی نیز حس و حال انسانی و طبیعی ایران ‌سنس را قوی ‌تر می‌کند. نسبت‌ها و شکل حروف هم تا جای ممکن ساده و معمولی طراحی شده است تا خوانایی و روان‌خوانی در ایران‌سنس به حد اعلای خود برسد.

بیشتر بخوانید  Adobe Dimension چیست و چه کاربردی دارد

این فونت جزء فونت ها غیر رایگان می باشد.

۲- ایران یکان

ایران‌یکان iranyekan پس از ایران سنس پر استفاده ترین فونت فارسی در طراحی وب و اپلیکیشن است  بسیاری از برندها و شرکت‌های بزرگ مانند دیجی‌کالا، شیپور، روبیکا و … وبسایت‌ یا اپلیکیشن خود را با این فونت طراحی کرده‌اند.

ایران یکان در سال ۱۳۹۵ طراحی شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به گزارش فونت ایران، این فونت بعد از ایران سنس، دومین فونت محبوب در وب‌سایت‌های فارسی زبان محسوب می‌شود.

این فونت جزء فونت ها غیر رایگان می باشد.

۳- فونت پینار

نمونه تایپ شده با فونت پینار

✅ پینار یک تایپ‌فیس 7 وزنی که طراحی حروف آن در وزن‌های پایین کمی جدی و در وزنهای بالا دارای جذابیتهای فانتزی و غیررسمیست.

طراحی فونت پینار از همان گونۀ نسخ مرسوم جریان طراحی معاصر با دور بالا و زوائد نمایشی بهره میبرد، بجای بیشتر زوایا و نقاط شکستگی، از گردشهای نرم استفاده شده. چالش اصلی در طراحی حروف، استفاده از نقاط بزرگ و جایگیری آنها، استفاده بی‌سابقه از اصلاحات، و حروف جایگزین زیاد برای از بین بردن فواصل زائد است، گر چه در فونتهایی مانند آذرمهر و پیش از آن عنوان و استعداد از روش‌های مختلف جایگزینی حروف برای کنترل فواصل استفاده شده بود اما در پینار تعداد این اصلاحات زیاد شده و علاوه بر آن از کرنینگ حروف متصل استفاده شده تا بتوان کنترل عمیقتری اعمال کرد. علاوه بر این در نسخۀ دوم ابداعات زیادی انجام گرفته و کار بزرگی انجام شده است. تعداد وزن‌ها و استایل نقطه‌گذاری‌ها افزایش یافته و پشتیبانی از زبان کوردی نیز اضافه شده است… لحن طراحی حروف در وزن‌های پایین جدی و در وزن‌های بالا فانتزیست و جذابیت بیشتری دارد. وزنهای میانی هر دو ویژگی را دارا میباشند.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین پلاگین های adobe xd

۴- فونت وزیر

پروژهٔ قلم آزاد فارسی/عربی وزیر در سال ۱۳۹۴ با یک وزن آغاز و طی سال‌ها توسعه کامل‌تر و پخته‌تر گردیده و تا شش وزن گسترش یافته است. شکل ساده، روان و خوانای وزیر، آن را برای انواع پروژه‌ها از صفحات وب گرفته تا محیط کاربری، گرافیکی، مقاله، چاپ و … قابل استفاده می‌کند. مجوز این قلم OFL می‌باشد که هر گونه استفاده از آن را آزاد می‌داند. برای حروف و علائم لاتین‌ِ وزیر از قلم Roboto گوگل استفاده شده است.

این فونت یک فونت رایگان و پر استفاده در سایت و پروژه ها طراحی وبسایت ، اپلیکیشن و… می باشد.

جهت دانلود این فونت رایگان کلیک کنید

تولید محتوا توسط: گروه برنامه نویسی استایل وب

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

12 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست