1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. هنر
  4. عکاسی و فیلم برداری
  5. عکاسی فاین آرت چیست ؟

عکاسی فاین آرت چیست ؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عکاسی فاین آرت چیست ؟

عکاسی فاین آرت چیست ؟

مطالعه: 5 دقیقه

یک عکس فاین آرت یا اصطلاحاً عکس هنری، عکسی است که بیننده را برای پی بردن به هدف عکاس از ثبت آن به فکر فرو میبرد. عکاسی فاین آرت برای انتقال احساساتی چون ترس و غم یا شادی و … یا بیان یک ایده یا رساندن پیام هنرمند ایجاد شده است. فاین آرت اگرچه در قلمرو وسیع ذهن و هنر قرار می‌گیرد اما اهداف واقع‌گرایانه دارد. عکاسی فاین آرت (Fine Art Photography) یا هنر زیبا، برای پرداختن به اهداف زیبایی شناسانه و ایجاد زیبایی و لذت به وجود آمده است و معمولا برای اهداف تجاری استفاده نمی‌شود.

تفاوت عکاسی فاین آرت با سایر رشته‌های عکاسی

تفاوت اصلی عکاسی فاین آرت با سایر ژانرهای عکاسی در این است که به ثبت دیجیتالی یک موضوع خاص نمی‌پردازد. استفاده از دوربین برای ثبت سوژه‌ای که در مقابل آن قرار دارد در عکاسی روزنامه نگاری یا اتفاق می‌افتد. در این نوع عکاسی، تصویری از یک لحظه‌ی خاص ثبت می‌شود حال آن که عکاسان فاین آرت با کنترل و دستکاری عناصر تصویر، صحنه‌هایی را خلق می‌کنند که از آن چه در مقابل دوربین قرار دارد فراتر می‌رود. آن‌ها از عکاسی به عنوان یک رسانه برای بیان خلاقانه‌ی دیدگاه خود استفاده می‌کنند. انسل آدامز (Ansel Adams) یک عکاس اهل سانفرانسیسکو، به بهترین شکل درباره‌ی کنترل عناصر توضیح داده‌ است:

هنر مستلزم کنترل واقعیت است زیرا واقعیت به خودیِ خود فاقد حس زیبایی شناسی است. زمانی که کنترل‌های خاصی اعمال شود عکاسی به هنر تبدیل می‌شود.

Little-Snail-Watching-An-Autunm-Leave-FineArt- عکاسی فاین آرت چیست ؟

همچنین ممکن است عکاسان فاین آرت ویرایش‌هایی را نیز در تصویر ثبت شده اعمال کنند. در یک کنفرانس عمومی یکی از نمایندگان ادوبی (Adobe) در پاسخ به این سوال که “چطور خود را یک عکاس می‌نامید در حالی که نتیجه‌ی نهایی به شدت به ویرایش تصویر با فتوشاپ و لایت روم بستگی دارد؟” این‌طور گفت که: «من یک عکاس نیستم، بلکه یک هنرمند مبتنی بر لنز هستم.»

بیشتر بخوانید  لایت روم و فتوشاپ چه تفاوتی دارند

بنابراین یک عکس هنری زیبا باید فراتر از نمایش واقعی یک صحنه یا موضوع باشد. باید عمیقاً احساسات و بینش عکاس را بیان کند و به وضوح نشان دهد که توسط یک هنرمند خلق شده است نه فقط دوربین.

Alexander-Mueller-Going-South-700×394-عکاسی فاین آرتنام اثر: going south – نام خالق اثر: Alexander Mueller

مهارت‌های لازم برای عکاسی فاین آرت چیست ؟

از ذهن و احساس خود استفاده کنید

امروزه همه حتی کودکان می‌توانند با دوربین تلفن همراهشان عکس بگیرند، اما همه نمی‌توانند عکاس فاین آرت باشند. عکاس فاین آرت باید بداند که عکس های هنری زیبا به صورت تصادفی ایجاد نمی‌شوند بلکه پشت هر اثر فکر، احساس، یا پیامی نهفته است. قبل از خلق یک اثر، هنرمند باید تصور کند که اثرش چه شکلی خواهد بود و چه چیزی را منتقل می‌کند. بنابراین برای موفقیت باید به افکار و دیدگاه خود تکیه کنید.

عکاسی فاین آرت چیست ؟

عکاسان هنرهای زیبا که پیشتاز و تأثیرگذارتر هستند به وضوح ایده های اصلی منحصر به فرد خود را از طریق عکس‌های خود منتقل می‌کنند. آن‌ها از عناصر و اصول هنری در آثار هنری خود استفاده می‌کنند. این هنرمندان عواملی مانند خط، فضا، تعادل، رنگ، عمق، فرم، بافت و البته نور را به خوبی در نظر خواهند گرفت. یک هنرمند خوب سبک منحصر به فردی خواهد داشت یا در طول زمان پیشرفتی در تکنیک عکاسی یا تم هایی که به کاربرده است، نشان می دهد.

ابزارهای مورد استفاده برای عکاسی و ویرایش تصویر

عکس‌های فاین آرت را می‌توان با استفاده از دوربین دیجیتال یا آنالوگ ایجاد کرد. برخی از عکاسان هنرهای زیبا به صورت سنتی کار می‌کنند و از تکنیک‌های دیجیتال برای ویرایش پس از تولید استفاده نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند تصاویر خود را در تاریکخانه با تغییر زاویه و شدت نور ویرایش کنند. عکاسان دیجیتال هم تصاویر خود را در یک نرم‌افزار ویرایش عکس مانند فتوشاپ، ویرایش می‌کنند. بسیاری از هنرمندان مدرن از برنامه‌های دیجیتال مانند فتوشاپ برای ویرایش عکس‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین بسته به سبک و مفهوم خود در فضای باز یا استودیو عکاسی می‌کنند.

بیشتر بخوانید  عکاسی صنعتی چیست؟

Galib-Emon-–-Untitled-700×394-عکاسی فاین آرت چیست ؟نام خالق اثر: Galib Emon

این روزها همه از دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و کمتر کسی به سراغ دوربین‌های آنالوگ می‌رود. اگر شما هم یک دوربین دیجیتال دارید و می‌خواهید نحوه عکاسی با آن را یاد بگیرید لیموناد برای شما آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال را در نظر گرفته‌است. در این آموزش با مفاهیم پایه عکاسی با دوربین دیجیتال در دو بخش به صورت کامل آشنا می‌شوید. سرفصل های این دوره شامل: شناخت نور، شناخت دوربین دیجیتال، سیستم‌های فوکوس و نورسنجی و ریزترین نکات فنی و هنری موردنیاز است. برای دسترسی به این دوره روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال

آموزش‌های رسمی

عکاسان فاین آرت باید اصول اولیه عکاسی را بدانند. بسیاری از آن‌ها آموزش‌های رسمی را می‌گذرانند و مدرک لیسانس خود را در هنرهای زیبا یا رشته‌های مرتبط به دست می‌آورند و مهارت‌های اولیه‌ی عکاسی دیجیتال و آنالوگ و تکنیک‌های توسعه و ویرایش تصاویر را یاد می‌گیرند. این تحصیلات به بهبود مهارت‌ها و چشم‌انداز شغلی یک هنرمند و همچنین آشنایی با تجربیات هنرمندان بزرگ کمک می‌کند.

نکاتی برای عکاسان نوپای سبک فاین آرت

اگرچه یک عکاس فاین آرت موفق بیش از هرچیز باید از ذهن خود استفاده کند اما در این مقاله سعی کردیم نکاتی کاربردی برای عکاسان تازه کار این سبک بگنجانیم:

  • آثار عکاسان بزرگ را مشاهده و بررسی کنید.
  • یک مجموعه‌ی کاری منسجم ایجاد کنید و برای کل مجموعه روی یک موضوع خاص تمرکز کنید.
  • رنگ‌های مختلف و درجه‌ بندی های آن را روی تصویر خود امتحان کنید.
  •  با مطالعه و تمرین، مهارت کافی برای تسلط بر عناصر فنی عکاسی را به دست آورید.
  • برای ویرایش تصویر از تنظیمات پیش‌فرض (preset) هنرمندان دیگر یا presetهای آماده استفاده نکنید.
  • به دیدگاه شخصی خود وفادار بمانید.
بیشتر بخوانید  عکاسی HDR چیست؟

FineARt-Exhibition- عکاسی فاین آرت چیست ؟نمونه‌ای از یک مجموعه‌ی منسجم

مهارت درک تصاویر فاین آرت

از آن‌جا که همه‌ی ما از تجربیات مختلف زندگی برای ارزیابی زیبایی استفاده می‌کنیم، تعاریف مختلفی از زیبایی داریم. اگر می‌خواهید واقعا توانایی درک فاین آرت را داشته باشید، باید یاد بگیرید که چگونه تعصب خود را درباره‌ی معنی زیبایی از بین ببرید و افکار خود را باز کنید تا بتوانید هنر را به همان نزدیکی که هنرمند در زمان خلق اثر تجربه کرده است، تجربه کنید. این امر بدون شک دشوارترین راه دستیابی به مهارت تماشای هنر است. اما وقتی این مهارت را کسب کردید فاین آرت برایتان معنا پیدا می‌کند.

اگر عکس فاین آرت فردی را دیدید و از آن خوشتان نیامد، تظاهر نکنید که از دیدن آن لذت برده‌اید. یا به سادگی از آن بگذرید یا سعی کنید بفهمید که هنرمند در زمان خلق آن اثر به چه چیزی فکر می‌کرده و چه هدفی داشته است.

Jaime-Nicolau-–-Cuchiburón-700×394-عکاسی فاین آرتنام اثر: Cuchiburón- نام خالق اثر: Jaime Nicolau

اکنون که می‌دانید عکاسی فاین آرت چیست و عکاسان فاین آرت از خلق هر اثر خود هدفی دارند، به نظر شما هدف عکاسان تصاویر بالا چیست؟ آیا در انتقال احساس یا رساندن پیام خود موفق بوده‌اند؟ خوشحال می‌شوم نظرات شما را درباره‌ی آن‌ها بخوانم.

معرفی پکیج های آموزش عکاسی

شما می‌توانید در لیموناد به مجموعه‌ی کاملی از آموزش‌های عکاسی دسترسی داشته باشید.

پکیج‌های آموزشی عکاسی مبتدی و حرفه‌ای

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام،

    عکسی گیاهی که از دل کویر درآمده است جالب است، برداشت من این است امکان رشد همیشه وجود دارد حتی دل کویر خشک.

    البته امید هم برداشت می کنم.

    یه سوال هم دارم می خواهم تصویر آخر را برام توضیح دهید به نظرم خیلی جالبه

    پاسخ
    • فاطمه مهدوی فر
      2 خرداد 1401 10:37

      سلام، ممنون از توجهتون
      بله کاملا درست میگین جوونه زدن همیشه نشونه‌ی امید و رشد هستش که توی این عکس عکاس خواسته نشون بده حتی در شرایط سخت (در کویر و خشکی) هم میشه امیدوار بود و رشد کرد.
      اصولا برداشت‌های متفاوتی از عکس‌های مفهومی فاین آرت میشه داشت ولی بعضی آیتم‌ها همیشه برای بیان یک حس و پیام خاص استفاده میشن. توی تصویری که شما بهش اشاره کردین خطوط شکسته، چاقو و جنس فلزی اون معمولا برای القای حس خشم، ترس، اجبار، تهدید و هرج و مرج استفاده میشن

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست