1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. هنر
  4. عکاسی و فیلم برداری
  5. عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی چیست؟

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی چیست؟

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

با توجه به رشد و گسترش فضای مجازی، بیشترین نحوه آشنایی ما با محصولات عکس ها و تصاویر است. اولین کانال ارتباطی مشتریان با محصولات تصاویر است که تاثیر زیادی در ماندگاری محصول بر ذهن ببینده دارد. عکاسی صنعتی به یکی از پرکاربردترین زمینه های تخصصی در رشته عکاسی تبدیل شده و پل ارتباطی بین مشتری و محصول است که نقش اصلی در فروش کالا و خدمات دارد. در ادامه به بررسی کامل عکاسی صنعتی چیست می پردازیم.

عکاسی صنعتی چیست (commercial  photography):

عکاسی صنعتی یا عکاسی تجاری (Commercial Photography) یکی از شاخه‌های محبوب و پرطرفدارِ عکاسی است، که عکاس تلاش می کند تصاویری باکیفیت و بدون استفاده از جلوه های ویژه و فنون اغراق آمیز از محصولات، خدمات، محیط کار یا پرسنل به ثبت برساند. این نوع عکاسی جزو یکی از پرکاربردترین خدماتی است که روزانه افراد از آن استفاده می کنند، زمانی که شما در حال بررسی محصول در یک آنلاین شاپ هستید و یا کاتالوگ محصولی را بررسی می کنید، در واقع شما درحال استفاده از خدمات عکاسی صنعتی هستید. تصاویر در عکاسی صنعتی باید با جزئیات بالا ثبت شود، تا مشتری بتواند تمامی اطلاعات مورد نظر خود از جمله لیبل، بافت و جنس، رنگ، ابعاد و … را تنها با دیدن تصاویر دریافت کند.

کاربرد های عکاسی صنعتی چیست؟

کاربرد عکاسی صنعتی چیست؟

همه کسب و کارها در تلاش برای جلب توجه و اعتماد مشتریان به محصولات و یا خدمات خود هستند. عکاسی صنعتی با نمایش جزییات کامل یک محصول به مشتریان موجب افزیش آگاهی آنها در زمان خرید می شود. این نوع عکاسی علاوه بر آنلاین شاپ، کاتالوگ، بیلبورد محصولات و مواد غذایی، منوی غذا رستوران و کافه‌ها در شرکت های تولیدی و خدماتی مثل ماشین آلات صنعتی، در محیط های اداری، درمانی و تجاری نیز کاربرد دارد.

انواع عکاسی صنعتی:

عکاسی صنعتی زیرشاخه های متعددی دارد، که شامل عکاسی تبلیغاتی، غذا، محصولات، طلا و جواهرات، معماری، هوایی، ماشین می شود. در اینجا به صورت مختصر و مفید به توضیح هر نوع پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با انواع سبک ها و ژانرهای عکاسی می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

1) عکاسی تبلیغاتی:

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یکی از زیر شاخه عکاسی صنعتی است و گستره وسیعی از تبلیغات را در بر می گیرد. عکاسی تبلیغاتی جنبه عمومی دارد و دارای اغراق و جلوه های ویژه است و به برانگیختن احساسات بیننده می پردازد. هدف عکاسی تبلیغاتی جذاب جلوه دادن محصول و تشویق مشتری به خرید کالا است. گاهی بعضی از افراد گمان می کنند که عکاسی تبلیغاتی همان عکاسی صنعتی است که در ادامه به صورت مختصر به بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی می پردازیم.

ترتیب

عکاسی صنعتی عکاسی تبلیغاتی

1

به احساسات توجهی ندارد

هدفش برانگیختن احساسات بیننده

2

بر پایه واقعییت

بر پایه رویا و خیال پردازی

3

عدم نیاز به فکر و ایده قبلی

شروع به ایده قبلی و رویا پردازی در مورد محصول

4

حذف حشو و اغراق از محصول

اغراق و زیبایی و جلوه های ویژه به محصول

5 بیشتر در کاتالوگ و فروشگاهای اینترنتی کاربرد دارد

بیشتر در شبکه اجتماعی ، بیلبورد کاربرد دارد

بیشتر بخوانید  ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

2) عکاسی غذا:

عکاسی غذا

این نوع عکاسی برای تبلیغ غذا، مواد غذایی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و … است که باعث شناخت بیشتر مردم از برند و جذب بیشتر مشتری می‌شود. هنگامی که شما در حال انتخاب غذا یا نوشیدنی از منو هستید، عکس غذا یا نوشیدنی داخل کاتالوگ یا منو یک نوع عکاسی صنعتی از غذا است. مهمترین نکته در عکاسی غذا نمایش بافت، شکل، مواد استفاده شده و ظرافت غذا است.

3) عکاسی محصول:

عکاسی از محصول

عکاسی از کالا یا محصولات یکی از شاخه های پرطرفدار و قابل دسترس در عکاسی صنعتی است. بیشتر شرکت ها برای تبلیغ و فروش محصولات خود ازعکاسی صنعتی استفاده می کنند. اگر خودتان آنلاین شاپ دارید و یا قصد فروش محصولی را دارید، باید یک عکس با کیفیت از محصولات خود تهیه کنید، گرفتن عکس با کیفیت با عکاسی صنعتی امکان پذیر است. همچنین برای عکاسی از محصول صرفا نیاز به دوربین عکاسی یا تجهیزات تخصصی نیست و می توانید با دوربین گوشی از محصول خود عکسبرداری کنید. کافی است اصول و فنون عکسبرداری از محصول با گوشی را یاد بگیرید.

برای ورود به حوزه عکاسی صنعتی از محصولات یا تقویت بازار کار خود لیموناد به شما پکیج آموزش عکاسی صنعتی از محصول را پیشنهاد می‌کند. برخی ازمواردی که در این آموزش به آن‌ها اشاره شده است شامل:

  •  سناریو های نورپردازی برای عکاسی از محصول
  • تنظیم تراز سفیدی دوربین (White Balance) و دقت رنگ
  • تکنیک های پس از پردازش

آموزش عکاسی صنعتی از محصولات 

4) عکاسی معماری:

عکس های معماری

عکاسی معماری یکی از شاخه های پرطرفدار عکاسی صنعتی است. این نوع از عکاسی برای نمایش گذاشتن طرح معماری اِلمان های شهر، بناهای تاریخی، ساختمان‌ها و کمپانی های صنعتی و نمای داخلی یک خانه یا رستوران است. نکات مهم در عکاسی معماری شناخت دقیق زوایا و جزئیات، صاف بودن خط افق در تصویر و همین‌طور عمود بودن بنا نسبت به خطوط افقی است. از عکاسی معماری برای تبلیغات در املاک و آپارتمان و … استفاده می شود.

5) عکاسی از جواهرات:

عکاسی از جواهرات

عکاسی از طلا و جواهرات به نمایش دقیق جزئیات، رنگ، درخشش، تراش طلا و جواهرات می پردازد و هدف از این نوع عکاسی شگفت زده شدن مخاطب و ترغیب به خرید است. مهمترین نکته در عکاسی از طلا و جواهرات استفاده از لنزهای ماکرو (Micro Lens)، سرعت شاتر و دیافراگم است. از عکاسی طلا و جواهرات در تبلیغات دیجیتالی، بروشورها، رسانه اجتماعی، مجلات و کانال‌ها استفاده می شود.

6) عکاسی هوایی:

عکاسی هوایی

در عکسبرداری هوایی از محیط و فضای کسب و کار عکسبرداری می شود. عکسبرداری در ارتفاعات بالا به صورت عمودی توسط دوربین عکاسی انجام می شود، عکاسان درون چتر نجات یا هواپیما قرار می گیرند یا اغلب توسط پهباد انجام می شود و شروع به عکسبرداری می کنند. معمولا این عکس ها از کارخانه ها با جزییات دقیق گرفته می شود. ازفاکتور های مهم در عکس های هوایی می توان به فاصله کانونی، نقشه راه‌ها، خطوط راه‌ها و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  معرفی انواع عکاسی (سبک ها و ژانر های عکاسی)

7) عکاسی ماشین:

عکاسی ماشین

عکاسی از ماشین یکی از ژانر های پر‌طرفدار و در عین حال دشوار عکاسی صنعتی است.در این نوع عکاسی از زوایا و بخش های مختلف ماشین عکسبرداری می شود تا مشتری بتواند از طریق عکس ماشین اطلاعاتی از ویژگی و مزایا ظاهری ماشین کسب کند. از نکات مهم در این نوع عکاسی می توان به نورپردازی، رنگ، تصویر و زاویه اشاره کرد.

نکات مهم در عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی دارای اصول و نکاتی است که با رعایت کردن این اصول و بهره گرفتن از نکات می توانیم عکاسی بهتری داشته باشیم. در این قسمت به بررسی نکات مهم در عکاسی صنعتی می پردازیم.

1) تنظیم نورپردازی:

نورپردازی 90 درصد در عکاسی یا فیلمبرداری تاثیر دارد. در عکاسی صنعتی چون ما با فروش محصول سرو کار داریم کوچکترین خطایی در عکاسی میل خرید در مشتری را کاهش می دهد. و باعث عدم رضایت کارفرما از عکاسی می شود. در عکاسی صنعتی باید حجم، رنگ، متریال ها به درستی انجام شود. عکس ها باید دور بری شده و دارای زمینه سفید یا سیاه و بدون سایه باشد. بعضی وقت ها از زمینه های کاملا رنگی، مثلا بنفش، نارنجی یا … متناسب با رنگ و مدل محصول می توانید استفاده کنید. همچنین برای نمایش ابعاد محصول بایدحداقل از ۳ زاویه ی، جلو، بالا و یک زاویه از کنار عکس تهیه شود. گاهی اوقات به دلیل عدم نور کافی برای عکسبرداری در بعضی از اماکن باید از فلاش و نور پردازی یا فوکوس استفاده کنید.

 2) تمیز کردن سوژه ها در عکاسی:

کالا یا محصولاتی که ما از آنها عکسبرداری می کنیم باید تا حد امکان تمیز باشند تا عکس برداری بدون نقص و با کیفیت انجام گیرد. روتوش کردن سوژه به وسیله فتوشاپ یا دیگر برنامه های مخصوص ادیت به مراتب سخت تر از تمیز کردن سوژه در واقعیت است. پس بهتر است قبل از عکسبرداری سوژه را تمیز کنیم.

3) داشتن باتری به اندازه کافی:

باتری

هر پروژه در عکاسی صنعتی معادل 4 تا 10 ساعت یا بیشتر زمان می برد. باتری دوربین توانایی عکسبرداری در 4 تا 10 ساعت به صورت مداوم را ندارد. بهتر است برای خاموش نشدن و ماندگاری دوربین باتری یدک و شارژر به همراه داشته باشید تا از مشکلات احتمالی نظیر خاموش شدن دوربین و ذخیره نشدن فریم ها جلوگیری شود.

4) استفاده از تدینگ:

استفاده از تدینگ یعنی به جای اینک عکس ها رو از روی مانیتور دوربین نگاه کنید، عکس ها به صورت خودکار مستقیما در سیستم یا لب تاپ شما انتقال و ذخیره می شود و شما می توانید به صورت واضح و در سایز بزرگ از روی مانیتور لپ تاپ عکس سوژه را نگاه کنید. دلیل استفاده از تدینگ عدم نگرانی جهت مسائلی مانند ذخیره عکس یا پر شدن حافظه دوربین است.

سبک‌های مختلف عکاسی با دوربین دیجیتال وجود دارد و فقط به عکاسی صنعتی محدود نمی‌شود. پس از این که آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال را به خوبی فراگرفتید، وقت آن است که سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید. از این‌جای مسیر به بعد تنها چیزی که به شما کمک می‌کند تمرین و تمرین و تمرین است و اینکه عکس‌های زیادی در آن سبک را هرروز مشاهده کنید. هم عکس‌های خوب و هم عکس‌های بد در این راه به شما کمک می‌کنند زیرا با مشاهده عکس‌های بد یاد می‌گیرید که اشتباهات آن را تکرار نکنید.

بیشتر بخوانید  لایت روم و فتوشاپ چه تفاوتی دارند

6) قرار ندادن فایل هایی PSD و RAW در اختیار مشتری:

PSD یا RAW  همان فایل خام یا لایه باز است و شما به عنوان یک عکاس به هیچ وجه نباید فایل لایه باز را در اختیار مشتری قرار دهید و درخواست مشتری برای دریافت این فایل غیر قانونی می باشد. PSD اصرار روش کار شما زیرا سبک ادیتی که منحصر به شما است. فایل RAW سند مالکیت عکسی که توسط شما عکسبرداری شده است را ثابت می کند به همین خاطر به این نوع فایل ها نگاتیو دیجیتال می گویند.

7) خستگی فیزیکی و مکان عکس برداری:

خستگی فیزیکی

گاهی در عکاسی صنعتی ممکن است در حالت ها و موقعیت های مختلف از سوژه شروع به عکسبرداری کنید، که در چنین موقعیتی باید از آمادگی کامل جسمی برخوردار باشید. خستگی در عکاسی باعث کم شدن دقت در عکاسی و بی کیفیت شدن عکس ها می شود. گاهی اوقات در عکس برداری به دلیل عدم دسترسی به اماکن صنعتی، باید مکان هایی را انتخاب کنید که نشان دهنده حضور محیط صنعتی در آن منطقه است. کارگاه‌های جوشکاری یا تراشکاری و … نمونه هایی از مکان های صنعتی در دسترس جهت عکسبرداری است. محل های مورد نظر جهت عکسبرداری به دلیل صنعتی بودن همراه با مخاطراتی است که باید از نظر ایمنی و بهداشت امن باشد. اگر قصد عکسبرداری در فضای باز را دارید حتما به وضعیت آب و هوا در روز عکسبرداری توجه داشته باشید.

8) به همراه داشتن دستیار در عکاسی صنعتی:

در هر پروژه برای گرفتن عکس صنعتی از محصول مورد نظر به دلیل اینک تعداد محصولات زیاد و دقت عکاسی بالا است به سبب صرفه جویی در وقت و تسهیل در عکسبرداری یعنی تنظیم سه تاپ و نورپردازی، داشتن یک دستیار ضروری و لازم است.

سخن پایانی

در این مقاله با عکاسی صنعتی، کاربردها و انواع آن آشنا شدید اما باید بدانید که سبک‌های مختلف عکاسی با دوربین دیجیتال وجود دارد و فقط به عکاسی صنعتی محدود نمی‌شود. پس از آن که آموزش عکاسی با دوربین دیجیتال را به خوبی فراگرفتید، وقت آن است که سبک مورد علاقه خود را انتخاب کنید. از این‌جای مسیر به بعد تنها چیزی که به شما کمک می‌کند تمرین و تمرین و تمرین است و اینکه عکس‌های زیادی در آن سبک را هرروز مشاهده کنید. هم عکس‌های خوب و هم عکس‌های بد در این راه به شما کمک می‌کنند زیرا با مشاهده عکس‌های بد یاد می‌گیرید که اشتباهات آن را تکرار نکنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
73
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست