1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

مطالعه: 5 دقیقه

برای شروع برنامه نویسی و آشنایی با آن نیازی به یک سیستم حرفه‌ای و قدرتمند ندارید اما اگر به برنامه نویسی به چشم یک شغل نگاه می‌کنید باید ابزارهای مناسب آن را در اختیار داشته باشید. گاهی برای اجرای برنامه‌هایی که ایجاد می‌کنید به برنامه‌های جانبی نیاز دارید که هر کدام برای اجرا بخشی از منابع سیستم شما را درگیر می‌کنند. پس لازم است منابع شما پاسخگوی نیازهای برنامه‌ها و نرم‌افزارها باشند. این مقاله برای کمک به شما در تهیه‌ی این منابع و در واقع راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی است.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی، لپ تاپ یا کامپیوتر؟

سوال اولی که در هنگام انتخاب یک سیستم مناسب برای برنامه نویسی پیش می‌آید این است که لپ تاپ گزینه‌ی مناسب‌تری است یا کامپیوتر رومیزی؟ اکثر برنامه‌نویسان حرفه‌ای به دلایل زیر کامپیوترهای رومیزی را به لپ تاپ ترجیح می‌دهند:

  • به نسبتی که در برنامه نویسی حرفه‌ای می‌شوید سخت‌افزارهای سیستم شما نیاز به ارتقاء دارند و ارتقاء سخت‌افزارها در لپ تاپ یا به سختی انجام می‌شود و یا اصلا انجام نمی‌شود.
  • منابع سخت‌افزاری یک کامپیوتر رومیزی بیشتر از منابع یک لپ تاپِ هم‌تراز با آن قابل استفاده است؛ زیرا در لپ تاپ برای صرفه‌جویی در مصرف باتری از تمام پتانسیل سخت‌افزارها استفاده نمی‌شود.
  • از نظر قیمت، یک کامپیوتر رومیزی تا چند میلیون ارزان‌تر از یک لپ تاپ با مشخصات مشابه است.

سیستم مناسب برای برنامه نویسی، لپ تاپ یا کامپیوتر؟

با این حال بسیاری از برنامه نویسان هم‌چنان لپ تاپ را برای برنامه نویسی انتخاب می‌کنند؛ زیرا اکثراً به صورت دورکاری (freelancing) کار می‌کنند یا مدام باید جابه‌جا شوند که در این شرایط جابه‌جایی کامپیوترها دشوار است و هم‌چنین لپ تاپ‌ها نسبت به کامپیوترها جای کمتری اشغال می‌کنند. در این مقاله ما مشخصات کلی یک کامپیوتر رومیزی مناسب برای برنامه نویسی را به شما معرفی می‌کنیم اما اگر انتخاب شما خرید لپ تاپ است می‌توانید یک نمونه‌ با مشخصات مشابه این کامپیوتر یا قوی‌تر از آن را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید  انتخاب asp یا php ؟

راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

به طور کلی برای برنامه نویسی در همه‌ی حوزه‌ها، سخت‌افزار کامپیوتر شما (مادربورد، رم، هارد دیسک، پردازنده و کارت گرافیک و…) باید شامل حداقل‌ها باشد. در ادامه این حداقل‌ها را به عنوان راهنمایی برای خرید کامپیوتر مناسب برنامه نویسی به شما معرفی می‌کنیم.

برای برنامه نویسی چه مادربردی (motherboard) تهیه کنم؟

مادربردی که انتخاب می‌کنید باید قابلیت پشتیبانی از قطعات سخت‌افزاری جدید را در آینده داشته باشد و بتوانید قطعات جدید را اصطلاحاً روی آن سوار کنید. در غیر این صورت ممکن است برای ارتقاء یکی از سخت‌افزارها مانند هارد دیسک مجبور شوید کل مادربرد را تعویض کنید.

برای برنامه نویسی چه مادربردی (motherboard) تهیه کنم؟

یک مادربرد ایده‌آل برای برنامه نویسی باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • بیش از یک اسلات (Slot) برای رم (RAM) داشته باشد؛
  • قابلیت پشتیبانی از رم DDR4 را داشته باشد؛
  • از پردازنده (CPU) های نسل هشتم به بعد پشتیبانی کند؛
  • از هارد (Hard Disk) های SSD یا NVMe پشتیبانی کند؛

کدام رم (RAM) برای برنامه نویسی مناسب است؟

هرچه گنجایش رم RAM بیشتر باشد سرعت اجرای برنامه‌ها نیز بیشتر می‌شود به خصوص اگر قرار است برنامه نویسی در حوزه‌ی موبایل انجام شود؛ زیرا علاوه بر محیط توسعه‌ی کدنویسی (IDE) و کامپایلر، باید امولاتور (Emulator) اندروید و دیباگر (Debugger) و… را نیز نصب کنید. برای برنامه نویسی در حوزه‌های مختلف به حداقل 8گیگ رم DDR4 نیاز دارید اما بهتر است رم 16 گیگ تهیه کنید.

هارد (Hard Disk) مناسب برای برنامه نویسی کدام است؟

اگر می‌خواهید کامپیوتر شما هنگام اجرای برنامه‌ها هنگ نکند و سرعت بالایی داشته باشد بهتر است یک هارد SSD یا نسل جدید NVMe با گنجایش 512 یا 256 گیگابایت تهیه کنید.

بیشتر بخوانید  ویژگی های جدید بوت استرپ 4 نسبت به نسخه 3

بهترین پردازنده (CPU) برای برنامه نویسی کدام است؟

فرقی نمی‌کند پردازنده‌ی شما اینتل باشد یا پنتیوم. برای تهیه‌ی پردازنده‌ی مناسب باید توجه شما روی تعداد هسته‌ها و نسل CPU باشد که هرچه تعداد هسته‌ها بیشتر و نسل آن بالاتر باشد سرعت پردازش اطلاعات بیشتر می‌شود. یک CPU نسل 8 به بالا تهیه کنید که ترجیحاً کارت گرافیک هم نداشته باشد تا بتواند تمام وقت خود را صرف پردازش اطلاعات مربوط به خودش بکند.

بهترین پردازنده (CPU) برای برنامه نویسی کدام است؟

چه کارت گرافیکی برای برنامه نویسی تهیه کنم؟

هر مادربردی که ورودی hdmi یا vga دارد دارای کارت گرافیک Onboard نیست. توجه کنید که اگر CPU بدون گرافیک مجتمع خریداری کردید، حتما به صورت جداگانه کارت گرافیک را تهیه کنید. اکثر سیستم‌ها از کارت گرافیک‌های NVIDIA پشتیبانی می‌کنند و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. هم‌چنین NVIDIA قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر کارت‌های گرافیک دارد و به همین دلیل ما این نوع از کارت‌های گرافیک را پیشنهاد می‌کنیم.

به طور کلی برای برنامه نویسی به کارت گرافیک خیلی قدرتمندی نیاز ندارید (غیر از برنامه نویسی در حوزه‌هایی مثل بازی سازی)، سعی کنید برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها یک مادربرد دارای کارت گرافیک تهیه کنید.

مانیتور مناسب برای برنامه نویسی چه ویژگی هایی دارد؟

به عنوان یک برنامه نویس ساعات زیادی از روز را به مانیتور خیره خواهید بود پس باید مانیتوری را انتخاب کنید که کمترین آسیب را به چشم شما بزند. پنل‌های IPS یا VA از نظر کیفیت و قیمت در حد متوسط رو به بالا هستند که برای برنامه نویسان پیشنهاد می‌شوند. ابعاد مانیتور برای پیمایش بین کدها و جلوگیری از سردرگمی هنگام بررسی کدها اهمیت زیادی دارد. بعضی برنامه نویسان از مانیتورهای عریض اولترا واید (Ultra Wide) یا چند مانیتور به صورت هم‌زمان استفاده می‌کنند. کیفیت تصاویر یا رزولوشن (Resolution) پارامتر دیگری است که هنگام خرید مانیتور باید به آن توجه کنید. رزولوشن 1080p یا حتی 1440p برای برنامه نویسی کفایت می‌کند.

بیشتر بخوانید  تکنولوژی ajax چیست و چه کاربردی دارد

راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

برای خرید ماوس (Mause) و کیبورد (Keyboard) به چه نکاتی توجه کنم؟

اگر برنامه نویس هستید یا به طور کلی زمان زیادی با ماوس و صفحه کلید کار می‌کنید، ماوس و کیبوردی تهیه کنید که ارگونومی (Ergonomy) مناسبی داشته باشد و با سایز دست شما متناسب باشد. هنگام استفاده از ماوس و کیبورد نباید برای مدت طولانی دست به صورت معلق قرار بگیرد.

کدام حوزه‌ی برنامه نویسی به سخت‌افزارهای قوی‌تری نیاز دارد؟

در نهایت انتخاب یک کامپیوتر مناسب برای برنامه نویسی باید با توجه به حوزه‌ی برنامه نویسی باشد. به عنوان مثال اگر علاقمند به برنامه نویسی در حوزه‌ی بازی سازی هستید باید سخت‌افزارهای قوی‌تری برای کامپیوترتان تهیه کنید و به کارت گرافیک توجه بیشتری داشته‌ باشید. برای دسترسی به آموزش پروژه محور بازی سازی با یونیتی به این لینک مراجعه کنید. در لیست زیر حوزه‌های مختلف برنامه نویسی به ترتیب قدرت سیستم‌های مورد نیاز وجود دارد:

  1. بازی سازی
  2. هوش مصنوعی (AI)
  3. امنیت شبکه
  4. موبایل
  5. ویندوز
  6. وبسایت
  7. اینترنت اشیا یا IOT

راهنمای خرید کامپیوتر برای برنامه نویسی

هرچه از ابتدای این لیست به سمت انتهای آن پیش می‌روید قدرت سخت‌افزار مورد نیاز آن حوزه کم‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای برنامه نویسی در حوزه‌ی اینترنت اشیا به سخت‌افزارهای ضعیف‌تری نسبت به حوزه‌ی وبسایت و ویندوز نیاز دارید.

حالا که با سخت‌افزارهای مورد نیاز برنامه نویسی آشنا شدید برای شروع این حرفه به آموزش مناسب آن نیاز دارید. برای آشنایی با زبان‌های مناسب برای شروع برنامه نویسی به این لینک مراجعه کنید. C++، سی شارپ (#C)، php و پایتون (Python) از زبان‌های مناسب برای شروع برنامه نویسی هستند که از طریق لینک‌های زیر در لیموناد به آموزش‌های جامع و ارزشمند آن‌ها به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت.

درک و آموزش برنامه نویسی توسط جادی میرمیرانی

دوره جامع آموزش پایتون ( python ) – رایگان

آموزش ویژوال بیسیک (visual basic) – رایگان

آموزش مقدماتی برنامه نویسی php – رایگان

فیلم آموزش برنامه نویسی سی پلاس پلاس (++C) – رایگان

آموزش کامل سی شارپ به صورت پروژه محور – رایگان

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
95
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش Aspcore

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست