1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. برنامه نویسی
  4. هوش مصنوعی و علم داده
  5. ChatGPT چیست؟

ChatGPT چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ChatGPT چیست؟

ChatGPT چیست؟

مطالعه: 7 دقیقه

به زبان ساده چت جی پی تی ChatGPT (مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer) یک چت بات است که به لطف هوش مصنوعی می‌تواند تقریبا به هر سوالی که از آن می‌پرسید پاسخی واضح و صحیح بدهد. سوالاتی شامل مسائل روزمره یا هر مبحث پیچیده‌ای در موضوعات ریاضی، فیزیک، شیمی، برنامه نویسی و… . سوالات خود را می‌توانید به صورت متنی، صوتی یا تصویری به این بات بفرستید، البته فراموش نکنید که این سوالات باید معقول و منطقی باشند. برای یافتن پاسخ دقیق‌تر برای سوالات ChatGPT چیست؟ پدیدآورنده‌ی آن کیست؟ چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟ ادامه‌ی این مقاله را مطالعه کنید.

Open AI دریچه‌ی دیگری رو به آینده باز کرد.

برای رسیدن به پاسخ سوال ChatGPT چیست؟ بهتر است ابتدا با شرکت سازنده‌ی آن آشنا شوید. نمونه‌ی اولیه‌ی ChatGPT در ماه نوامبر سال 2022 توسط شرکت Open AI راه‌اندازی شد که به دلیل نتایج دقیق و واضح در حوزه‌های مختلف توجه همگان را به خود جلب کرد. Open AI یک شرکت پژوهشی در زمینه‌ی هوش مصنوعی (AI) با هدف توسعه‌ی هوش مصنوعی بی‌ضرر (friendly AI) برای خدمت به بشریت است. پس از رونمایی از این چت بات فوق‌العاده ارزش شرکت تولیدکننده‌ی آن یعنی Open AI به 29 میلیارد دلار رسید. این کمپانی مدعی شده‌است که ChatGPT در مدت کمتر از یک هفته پس از عرضه بیش از یک میلیون کاربر داشته‌است.

Open AI

چت‌جی‌پی‌تی ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چت جی پی تی اطلاعاتش را از کجا می‌آورد و چگونه می‌تواند به همه‌ی سوالات در هر حوزه‌ای پاسخ بدهد؟ این چت بات از مدل زبانی GPT استفاده می‌کند که در ادامه سعی می‌کنیم آن را به زبان ساده توضیح دهیم. مدل زبانی GPT برپایه معماری شبکه عصبی ترانسفورمر گوگل ایجاد شده‌است که به گفته‌ی خود گوگل:

ترانسفورمر مدلی تولید می‌کند که می‌تواند برای خواندن کلمات بسیاری (مثلا یک جمله یا پاراگراف) آموزش داده شود و به نحوه‌ی ارتباط آن کلمات با یکدیگر توجه و سپس پیش‌بینی کند که به‌نظرش، کلمات بعدی چه خواهند بود.

ترانسفورمر چیست؟

در واقع ترانسفورمر به‌ جای اینکه متن ورودی را به صورت کلمه به کلمه تجزیه‌ و تحلیل کند، کل جملات را هم‌زمان بررسی می‌کند و می‌تواند روابط بین آن‌ها را برای درک بهتر درونمایه و مضمون اصلی و نیز متناسب با موقعیتی که جملات به‌کار رفته‌اند، مدل‌سازی کند. از آن‌جا که این شبکه تجزیه‌ و تحلیل را به‌ صورت یک‌جا و در مراحل کمتری انجام می‌دهد نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود؛ زیرا در حوزه‌ی یادگیری ماشین هرچه تعداد مراحل پردازش داده کمتر باشد، نتیجه‌ی نهایی دقیق‌تر و مطمئن‌تر است.

بیشتر بخوانید  انتخاب asp یا php ؟

چت‌جی‌پی‌تی ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی به کمک منابع عظیمی از اطلاعات شامل مدل‌های زبانی بزرگ، صدها میلیارد کلمه در قالب کتاب، مکالمات، صفحات وب و حتی پست‌های توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی مدلی براساس احتمال آماری می‌سازد؛ یعنی مدلی با کلمات و جملاتی که به احتمال زیاد پس از متن قبلی می‌آیند. می‌توان گفت مدل‌های زبانی کمی شبیه قابلیت پیش‌بینی کلمات در تلفن‌های هوشمند هستند. با این تفاوت که در مقیاس بسیار بزرگ‌تری عمل می‌کنند و به جای پیش‌بینی یک کلمه، می‌توانند پاسخ‌های کامل گاهی تا چند پاراگراف تولید کنند.

روش آموزش این مدل زبانی به چت جی پی تی نیز به این صورت بود که ابتدا تعداد زیادی سؤال و جواب توسط افراد متخصص این حوزه به آن داده شد. سپس، این سؤال و جواب‌ها در مجموعه داده‌های مدل گنجانده شد. در مرحله‌ی بعد، از سیستم خواسته شد تا برای مجموعه‌ی این سؤالات متنوع، چندین پاسخ مختلف ارائه دهد تا کارشناسان هر یک از آن‌ها را از بهترین تا بدترین پاسخ رتبه‌بندی کنند.

ما در لیموناد دوره‌های آموزشی ارزشمندی در زمینه‌ی هوش مصنوعی و علوم داده و هم‌چنین برنامه نویسی در زمینه‌ی هوش مصنوعی برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک زیر به صورت یک‌جا به آن‌ها دسترسی خواهید داشت:

پکیج های آموزش هوش مصنوعی و علم داده

Open AI چگونه عملکرد ChatGPT را بهبود می‌دهد؟

همان‌طور که گفتیم سیستم یادگیری چت جی پی تی از الگوریتم‌های یادگیری نظارت‌شده و هم‌چنین یادگیری تقویتی با کمک متخصصان انسانی استفاده می‌کند. توسعه دهندگان Open AI برای بهبود عملکرد این بات از بازخورد کاربران آن استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند پس از سوال از ChatGPT به پاسخی که از آن دریافت می‌کنند رأی مثبت یا منفی بدهند و یا حتی چند خطی درباره‌ی آن بنویسند که در نهایت برای بهبود کارایی بات از آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربردهای ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک چت بات پاسخگو است که توانایی پاسخ به هر سوالی در زمینه‌های عمومی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی، تجاری و غیره را دارد. از کاربردهای مهم این چت بات می‌توان به موارد بسیاری از جمله تولید محتوای متنی برای وبلاگ، تولید شعر و آهنگ، ایجاد صفحات HTML، برنامه نویسی و… اشاره کرد. در ادامه این کاربردهای ChatGPT را به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید  amp چیست و چرا باید از آن استفاده کرد.

ChatGPT در وبلاگ نویسی

کافی است از چت جی پی تی بخواهید درباره‌ی موضوع مورد نظر شما اطلاعاتی ارائه دهد. پس از دریافت اولین صفحه‌ی اطلاعات می‌توانید سوالات خود درباره‌ی همان متن را از او بپرسید تا جزئیات دقیق‌تری به شما بدهد. در پایان تمام مطالب را پشت سر هم در وبلاگ خود قرار دهید و تمام!

ChatGPT برای ایجاد صفحات HTML

به چت جی پی تی از جزئیات صفحه‌ی HTMLی که می‌خواهید داشته باشید بگویید. آیا این صفحه را به عنوان لندینگ (Landing page) قرار است استفاده کنید یا یک صفحه‌ی معمولی؟ برای پس‌زمینه چه رنگی را ترجیح می‌دهید؟ در نهایت در کمتر از چند دقیقه کدهای مربوط به صفحه‌ی HTML را دریافت کنید.

استفاده از ChatGPT در برنامه نویسی

برنامه‌ها و مسائل برنامه نویسی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند را در چند ثانیه می‌توانید از ChatGPT دریافت کنید، فقط باید صورت مسئله را به او توضیح دهید. حتی می‌توانید از این سرویس فوق‌العاده برای رفع اشکال یا اصطلاحاً دیباگ (Debug) برنامه‌ها و کدهایتان استفاده کنید. در یک جمله از او بپرسید:” اشکال این برنامه کجاست؟” و او صحیح‌ترین پاسخ را ارسال می‌کند.

استفاده از ChatGPT در برنامه نویسی

ChatGPT در ترجمه‌ی متون

با استفاده از چت جی پی تی در زمان و هزینه‌های ترجمه صرفه‌جویی کنید و ترجمه‌های کارآمدتر و با کیفیت‌تری داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید یک متن را برای ترجمه به او بدهید و در نهایت از او بخواهید که بر اساس آن متن یک شعر یا داستان بسازد.

استفاده از ChatGPT در دادگاه

جالب است بدانید که یک قاضی کلمبیایی برای اولین‌بار از ChatGPT برای کمک به صدور حکم در یک پرونده استفاده کرد. این قاضی در موردی برای معاف کردن یک کودک مبتلا به اوتیسم از پرداخت هزینه برای ویزیت‌های پزشکی، درمان و حمل و نقل با توجه به درآمد محدود والدینش از این چت بات مشاوره گرفت.

مکالمات مربیگری در زمان واقعی یا Real-time Coaching Conversations

از ChatGPT خواستیم تا به سوال “مربیگری در زمان واقعی یا Real-time Coaching Conversations چیست؟” به زبان ساده توضیح دهد؛ به طوری که انگار به یک کودک 12 ساله توضیح می‌دهد و او این‌طور پاسخ داد:

مربیگری در زمان واقعی به افراد کمک می‌کند مکالمات بهتری با یکدیگر داشته باشند. می‌تواند آنچه شما می‌گویید را درک کند و در زمان واقعی (بلافاصله، فوراً) مشاوره یا پاسخ‌های مفیدی ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر در حال مکالمه با شخصی هستید و مطمئن نیستید که چگونه پاسخ دهید، ChatGPT می‌تواند به شما پیشنهادهایی در مورد بهترین پاسخ یا آنچه در مرحله‌ی بعد می‌توانید بگویید ارائه دهد. مثل مربی شخصی شماست که به شما کمک می‌کند مکالمات بهتری داشته باشید.

چگونه از ChatGPT استفاده کنیم؟

ChatGPT یک صفحه وب ساده دارای یک کادر متنی است که کاربران می‌توانند سوالات خود را در آن کادر تایپ کنند و بات پاسخ آن را در قسمت پایین صفحه نمایش می‌دهد. برای استفاده از ChatGPT باید به وب‌سایت OpenAI به آدرس chat.openai.com مراجعه کنید و سپس در صفحه‌ی بازشده روی گزینه‌ی Sign Up کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  تمام آنچه برای بالاآوردن سایت(site set up) باید بدانید.

ChatGPT چیست؟ sign up

در مرحله‌ی بعد باید شماره تلفن و ایمیل خود را وارد و با استفاده از کدی که برایتان ارسال می‌شود فرآیند ثبتنام را تکمیل کنید. البته در حال حاضر با شماره تلفن‌های داخل ایران قادر به ثبتنام نخواهید بود.

دسترسی به ChatGPT

در حال حاضر دسترسی به چت جی پی تی برای عموم رایگان است اما Open AI برنامه‌هایی برای کسب درآمد از آن در نظر دارد. با این وجود دسترسی به این سرویس در ایران با محدودیت‌های فراوانی رو به رو است که باعث می‌شود افراد زیادی عطایش را به لقایش ببخشند! برای دسترسی به این بات به نرم‌افزارهای عبور از تحریم که آی پی شما را تغییر دهند و یک شماره تلفن مجازی از کشورهای دیگر نیاز دارید.

یک راه دیگر برای استفاده از این سرویس ربات‌های تلگرام است که کاربران برای دور زدن تحریم‌ها سعی کرده‌اند از آن استفاده کنند. هم‌چنین با مراجعه به www.giti.ai/fa می‌توانید از یک چت بات بسیار شبیه به ChatGPT استفاده کنید. البته نسخه‌ی رایگان این بات نیز دارای محدودیت تعداد کلمات در ماه است و برای استفاده‌ی بیشتر از آن باید اشتراک ماهانه تهیه کنید.

دسترسی به ChatGPT

آیا ChatGPT جایگزین انسان می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید هر تکنولوژی در ابتدای رونمایی موافقان و مخالفان بسیاری دارد. روزنامه‌ی نیویورک تایمز در سال 2022 نوشت: ” ChatGPT بهترین چت بات هوش مصنوعی است که تا کنون برای عموم منتشر شده‌است”. اما یک اقتصاددان آمریکایی به نام پل گروکمن معتقد است که این چت بات بر تقاضای بازار کار نسبت به افراد متخصصی مانند پزشک، مهندس، نویسنده، برنامه نویس، داروساز و… تأثیر منفی خواهد گذاشت. بد نیست بدانید که مدارس دولتی در نیویورک و سیاتل تصمیم گرفته‌اند دسترسی به چت جی پی تی از طریق شبکه‌ی وای فای خود را مسدود کنند. هم‌چنین یک مؤسسه‌ی مطالعاتی سیاسی در پاریس استفاده از ChatGPT را برای دانشجویان خود ممنوع کرده‌است.

آیا ChatGPT جایگزین انسان می‌شود؟

در واقع عده‌ای معتقدند احتمال این که هوش مصنوعی در آینده جایگزین انسان شود بسیار زیاد است اما عده‌ی دیگری بر این باورند که این امر غیر ممکن است؛ زیرا انسان‌ها دارای قابلیت‌هایی نظیر ادراک، شناخت، قدرت تصمیم‌گیری، عواطف و احساسات، بصیرت، هیجان، اعتقاد، یادگیری، خلاقیت و… هستند.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
148
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست