1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. زبان انگلیسی
  5. چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

مطالعه: 7 دقیقه

اولین و بهترین پاسخی که برای سوال ” چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟” می‌توان یافت این است که باید برای به دست آوردن تمام مهارت‌های زبان به صورت هم‌زمان تمرین کنید. در این مقاله پس از آشنایی با مهارت‌های مختلف زبان چند راهکار به صورت تجربی برای تمرین و تسلط بر زبان انگلیسی به شما ارائه خواهیم داد.

مهارت‌های اصلی و مهم زبان کدام‌اند؟

یادگیری یک زبان در حقیقت یعنی مهارت استفاده از آن برای خواندن و نوشتن، صحبت کردن و شنیدن. شما برای تسلط بر زبان انگلیسی پیش از هرچیزی باید آن را دوست داشته‌باشید و از روی اجبار به سراغ آن نروید. البته زبان حتی با اجبار هم با تمرین و تکرار قابل یادگیری است اما روند آن خیلی کند و طاقت‌فرسا خواهد بود.

قدم بعدی پس از علاقه به کلیت یادگیری زبان، این است که برای هر مبحث تمرینات متنوعی در نظر بگیرید و از روش‌های یادگیری کسل‌کننده دوری کنید. در آموزشگاه‌های زبان گاهی مدرس با طراحی بازی‌های مختلف سعی می‌کند این تنوع را ایجاد و از این طریق مبحث آموزشی را در ذهن زبان‌آموزان ماندگار کند.

قدم سوم در مسیر تسلط بر زبان انگلیسی، تهیه‌ی یک دیکشنری (لغت‌نامه) انگلیسی به انگلیسی است. سعی کنید یک دیکشنری کوچک و سبک پیدا کنید که حمل آن برایتان دردسری نداشته باشد زیرا در این راه باید مانند یکی از دست‌هایتان (!) همیشه همراه شما باشد. در این بخش چند روش برای ایجاد تنوع در یادگیری مهارت‌های مختلف زبان به شما معرفی کرده‌ایم.

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

مهارت خواندن ودرک مطلب Reading

به جای اینکه فقط کتاب‌های آموزشی را زیر و رو کنید سعی کنید منابع متنوعی برای مطالعه پیدا کنید. این منابع می‌تواند ترکیبات و خاصیت‌های درج‌شده روی بسته‌بندی یک کرم مرطوب‌کننده باشد یا روزنامه‌ها، مجلات، داستان‌‌های کوتاه، رمان‌های مشهور و… . استفاده از روزنامه‌ها و مجلات از آن‌جا که معمولا درباره‌ی مسائل روز و زمان حال هستند کمک زیادی به شما می‌کند. هم‌چنین در فروشگاه‌های کتاب می‌توانید کتاب‌های مخصوص Reading یا “درک مطلب” را تهیه کنید که در پایان هر متن سوالاتی از متن قرار دارد و می‌توانید خود را ارزیابی کنید.

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

هنگام مطالعه حتما معنی کلمات جدید را در دیکشنری خود جست‌وجو کنید. این لغات را در یک دفترچه یادداشت کنید چون بعد از مطالعه با آن کار دارید! باید سعی کنید با کلمات جمله‌های جدید بسازید تا معنی و ساختار صحیح استفاده از آن کلمه در جمله را به یاد بسپارید. هر از گاهی نیز این کلمات را مرور کنید تا به حافظه‌ی بلندمدت شما منتقل شوند.

مهارت نوشتن یا Writing

برای بهبود و تقویت مهارت نوشتن چند کار مفید می‌توانید انجام دهید. در پایان هر روز اتفاقات آن روز و کارهایی که انجام داده‌اید یا حتی افکارتان را به انگلیسی بنویسید. سعی کنید از کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید در نوشته‌ی خود استفاده کنید. به مرور که در مسیر یادگیری قرار می‌گیرید و روش‌های مختلف یادگیری (تماشای فیلم و سریال، مطالعه‌ی کتاب‌های آموزشی و غیرآموزشی، تمرین و ممارست و…) را امتحان می‌کنید، تا حدود زیادی بر گرامر نیز تسلط خواهید یافت. پس در ابتدای مسیر از جملات ساده استفاده کنید و برای تسلط بیشتر تمرین را فراموش نکنید.

مهارت نوشتن یا Writing

مهارت صحبت کردن یا Speaking

اگر منظور شما از سوال “چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟” تسلط بر صحبت کردن به زبان انگلیسی باشد، باید بگویم برای اینکه بتوانید به صورت مسلط به زبان انگلیسی صحبت کنید، ابتدا باید یاد بگیرید به زبان انگلیسی فکر کنید. همه‌ی ما روزانه هزاران کلمه با خودمان در ذهنمان صحبت می‌کنیم و گاهی تعدادی از این کلمات را به زبان میاوریم؛ باید سعی کنید این عمل را با زبان انگلیسی پیاده کنید. برای اینکه این کار ساده‌تر شود می‌توانید از برچسب نام روی اشیای اطرافتان شروع کنید تا وقتی با آن‌ها کار دارید ناخودآگاه چشم شما به نام آن بیفتد و در ذهن مرور شود. مثلا به جای اینکه با خود بگویید: “چقدر تشنه هستم، باید بروم مقداری آب از داخل یخچال بردارم و بخورم” تمرین کنید که بگویید:

” I’m thirsty, I have to get some water from the refrigerator and drink it”

راه‌های دیگری هم برای تسلط بر صحبت کردن به انگلیسی وجود دارد. یکی از این راه‌ها این است که تقلید کنید. یکی از شخصیت‌هایی که به انگلیسی صحبت می‌کنند و دوستشان دارید را انتخاب کنید و ویدیویی از صحبت کردن او تهیه کنید. سپس سعی کنید کلمات و عبارات را مانند او تلفظ کنید و به نحوه‌ی تلفظ او دقت کنید. هم‌چنین می‌توانید به موسیقی‌های انگلیسی گوش دهید و همراه خواننده آن را تکرار کنید. حتی می‌توانید یک فیلم یا سریال را تماشا کنید وسعی کنید دیالوگ‌های بازیگران را بعد از آن‌ها تکرار کنید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با بخش دوم اسپیکینگ آزمون آیلتس - IELTS Speaking

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

جملاتی که با کلمات جدید ساخته‌اید را با صدای بلند برای خودتان یا فرد دیگری از حفظ تکرار کنید. اگر کسی را پیدا نکردید می‌توانید این کار را جلوی آینه انجام دهید یا صدایتان را ضبط کرده و به آن گوش دهید.

مهارت شنیدن یا Listening

تنها راه تسلط بر مهارت لیسنینگ تکرار و تکرار و تکرار است. گوش شما باید به شنیدن جملات و کلمات انگلیسی عادت کند. پس محیط لازم را برای گوش‌هایتان فراهم کنید. اگر امکان سفر به کشورهای انگلیسی‌زبان را ندارید هیچ اشکالی ندارد، می‌توانید فقط موسیقی‌ها و فیلم‌های این زبان را تماشا کنید. پادکست، اخبار، سخنرانی، سمینار و… منابع زیادی برای تقویت مهارت شنیداری شما در اینترنت در دسترس است، خودتان را محدود به یک منبع نکنید.

مهارت شنیدن یا Listening

چند راهکار دیگر برای تسلط بر زبان انگلیسی

تا اینجا دریافتید که برای اینکه به زبان انگلیسی مسلط شوید راه‌های زیادی وجود دارد. در این بخش تعدادی راهکار دیگر به شما ارائه می‌دهیم که استفاده از آن‌ها را در مسیر یادگیری به شما توصیه می‌کنیم:

نترسید!

از اشتباه کردن نترسید؛ زیرا ترس عاملی است که باعث می‌شود روند یادگیری کند پیش برود. در سراسر دنیا زبان مادری تعداد محدودی از انسان‌ها انگلیسی است و سایر افرادی که آن را یاد گرفته‌اند برای آن تلاش کرده‌اند و مطمئن باشید که بارها دچار اشتباه شده‌اند. طبیعی است که بترسید و اشتباه کنید اما وقتی سعی کنید این حس ترس را کنترل کنید، خودتان متوجه پیشرفت مهارت‌هایتان می‌شوید.

درباره‌ی مسائل روزمره به انگلیسی فکر کنید.

در پایان روز علاوه بر اینکه می‌توانید اتفاقات روز را یادداشت کنید، می‌توانید به انگلیسی به آن‌ها فکر کنید. اتفاقات را با جزئیات مرور کنید و با فکر به آینده و برنامه ریزی برای روز بعد به خواب بروید.

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

هدف تعیین کنید، برنامه‌ریزی کنید.

برای یادگیری زبان انگلیسی یک هدف منطقی تعیین کنید تا مسیرتان مشخص شود و سپس برای هر روزی که در این مسیر گام برمی‌دارید برنامه‌ریزی کنید. هدف باید قابل دستیابی باشد تا با دیدن پیشرفت خودتان انگیزه بگیرید. درمقاله‌ی چگونه برای یادگیری زبان برنامه‌ریزی کنیم؟ توضیحات کامل‌تری برای هدف‌گذاری در یادگیری زبان انگلیسی ارائه داده‌ایم و هم‌چنین درباره‌ی لزوم یک برنامه‌ی مستمر برای شناخت نقاط ضعف خود و راه حل آن و نیز تقسیم‌بندی درست زمان صحبت کرده‌ایم.

شیوه‌ی یادگیری مناسب خودتان را پیدا کنید.

شیوه‌ی یادگیری هر موضوع در هر فرد متفاوت است. ممکن است شما با تکرار لغات با صدای بلند آن‌ها را بهتر یاد بگیرید در حالی که دوست شما حتما باید از جعبه لایتنر استفاده کند. روش‌های مختلف را امتحان کنید تا بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید.

بیشتر بخوانید  بهترین اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی

برای موقعیت‌های مختلف جمله آماده کنید.

خودتان را در موقعیت‌های مختلفی تصور کنید. برای مثال هنگام ویزیت یک پزشک عمومی یا هنگامی که با یک فرد جدید آشنا می‌شوید. حدس می‌زنید چه جملاتی بین شما ردوبدل شود؟ جملاتی که فکر می‌کنید در چنین موقعیت‌هایی کاربرد دارند را آماده کنید و یک مکالمه‌ی خیالی در این موقعیت‌ها داشته‌باشید. به این ترتیب بانک ذهن شما از این جملات پر می‌شود و هنگام مکالمه‌ی واقعی زمان کمتری برای پاسخگویی نیاز دارید.

چگونه به زبان انگلیسی مسلط شویم؟

فعالیت مورد علاقه‌تان را با زبان انگلیسی ادغام کنید.

اوقات فراغتتان را چگونه می‌گذرانید؟ فیلم تماشا می‌کنید یا با دوستانتان گفت‌وگو می‌کنید؟ سعی کنید زبان انگلیسی را در هر کاری که به آن علاقه دارید بگنجانید. می‌توانید به زبان انگلیسی با دوستتان صحبت یا چت کنید یا فیلم‌های زبان انگلیسی را تماشا کنید. در این صورت شما فرآیند یادگیری را با علاقه‌ی بیشتری دنبال خواهید کرد.

اگر در اوقات فراغتتان گاهی هم ترانه گوش می‌دهید، گوش دادن به ترانه‌های انگلیسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا علاوه بر آشنایی با آهنگ‌های خارجی و لذت بردن از آن، به تقویت زبان انگلیسی خودتان هم کمک کرده‌باشید. مدرسان محترم ما در لیموناد به آموزش زبان انگلیسی با چند آهنگ مختلف برای کودکان و بزرگسالان پرداخته‌اند که شما از طریق لینک زیر به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.

پکیج‌های آموزش زبان انگلیسی با آهنگ

مدرس محترم در آموزش‌های مخصوص بزرگسالان به آموزش تمامی لغات و جملات و ترجمه‌ی آن‌ها، نحوه‌ی صحیح تلفظ آن‌ها، بررسی و آموزش حذف و ادغام آواها و هم‌چنین بررسی گرامرهای به کار رفته در متن آهنگ‌ها می‌پردازد.

در آموزش‌های مخصوص کودکان نیز مدرس گرامی با همراه کردن موسیقی با محتوای آموزشی، سعی در جذب کودکان به یادگیری زبان دارند.

برای تسلط بر زبان انگلیسی در کنار همه‌ی موارد بالا، ما استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. این اپلیکیشن‌ها گاهی با تمرکز بر یک موضوع (مانند آموزش لغات) و گاهی با آموزش تمام مهارت‌های زبان کمک بسیار زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی به شما می‌کنند. توصیه‌ی لیموناد این است که از تمام روش‌های یادگیری (کلاس‌های حضوری و غیر حضوری، استفاده از پکیج‌های آموزشی، استفاده از کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف و…) به صورت مکمل و در کنار هم استفاده کنید تا به نتیجه‌ی بهتری برسید.

یکی از روش‌های یادگیری زبان انگلیسی استفاده از پکیج‌های آموزشی است. ما در لیموناد مجموعه‌ی ارزشمندی از این دوره‌های آموزشی را برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم که از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت. تمامی پکیج‌ها به صورت رایگان و هم‌چنین غیر رایگان و مناسب برای گروه‌های سنی مختلف تهیه شده‌اند.

پکیج‌های آموزشی زبان انگلیسی

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
85
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست