1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. زبان انگلیسی
  5. بهترین روش حفظ لغات انگلیسی

بهترین روش حفظ لغات انگلیسی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بهترین روش حفظ لغات انگلیسی

بهترین روش حفظ لغات انگلیسی

مطالعه: 8 دقیقه

لازمه‌ی یادگیری لغات در وهله‌ی اول این است که شما روش مناسب خودتان را بیابید. خب مسلماً این کار به صرف زمان و پشتکار و تلاش نیاز دارد؛ پس در ابتدای مسیر هرگز برای خودتان محدودیت زمانی ایجاد نکنید. برای مثال اگر امروز تصمیم به یادگیری لغات گرفته‌اید خود را ملزم نکنید که “باید در طول روز 10 کلمه را حفظ کنم”. شما ابتدا باید بهترین روش حفظ لغات انگلیسی برای خودتان را پیدا کنید و بعد از آن برنامه ریزی کنید. در ادامه به معرفی چند روش حفظ لغت و روشی که خودم برای به خاطر سپردن لغات انگلیسی استفاده می‌کنم می‌پردازم.

روش های مختلف حفظ لغات انگلیسی

همان‌طور که گفتیم اولین مرحله برای یادگیری و حفظ لغات انگلیسی این است که روش یادگیری مناسب خودتان را پیدا کنید و سپس طبق آن برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال ممکن است فردی با استفاده از روش نمانیک mnemonic (که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم) خیلی بهتر لغات انگلیسی را بخاطر بسپارد اما استفاده از جعبه لایتنر برای یک فرد دیگر مفیدتر باشد. در ادامه‌ی مقاله با معرفی روش های مختلف حفظ لغات انگلیسی برای یافتن روش مناسب به شما کمک خواهیم کرد.

بهترین روش حفظ لغات انگلیسی

اولین روش: یادداشت برداری

یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای به خاطر سپردن لغات انگلیسی که در آموزشگاه‌ها به زبان آموزان توصیه می‌شود نوشتن لغات در یک دفترچه یادداشت است. برای ماندگاری بیشتر کلمات می‌توانید مترادف، متضاد و یک جمله با آن کلمه را هم بنویسید. همچنین می‌توانید نحوه‌ی صحیح تلفظ کلمات را با استفاده از دیکشنری بیابید و با درج Phonetic (تلفظ آوایی) آن در دفتر خود یادداشت کنید. برای مثال در تصویر پایین معانی مختلف لغت smart، نقش‌های متفاوتی که در جمله می‌پذیرد، چند جمله با کلمه‌ی smart، تلفظ آوایی آن و اطلاعات دیگری درباره این لغت در دیکشنری longman را مشاهده می‌کنید. همچنین می‌توانید برای یادداشت برداری از اپلیکیشن‌های مختلف موبایل مانند اپلیکیشن Anki استفاده کنید که دارای یادآور هستند و در بازه‌های زمانی مشخص برای مرور لغات به شما اعلان می‌دهند.

دیکشنری انگلیسی

از لغات جدید درون دفترچه در مکالمه‌ها و نوشته‌های خود استفاده کنید.

برای این که لغات و معانی آن‌ها به حافظه‌ی بلندمدت شما منتقل شوند سعی کنید در مکالمات خود از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید با دوستانتان گروهی تشکیل دهید که در آن همه ملزم به صحبت کردن به زبان انگلیسی هستند. اگر در اطرافتان فرد مشتاق به زبان انگلیسی پیدا نکردید می‌توانید از اپلیکیشن‌های HelloTalk و HiNative که در مقاله‌ی بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان خارجی معرفی کرده‌ایم برای یافتن یک پارتنر مکالمه استفاده کنید. با خودتان عهد ببندید که در هر بار مکالمه حداقل از دو کلمه‌ای که در دفترچه‌ی خود یادداشت کرده‌اید استفاده کنید.
همچنین می‌توانید در پایان هرروز با کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید چند خطی درباره‌ی اتفاقات و اخبارو… بنویسید و به این صورت کلمات را کاربردی کنید. با این روش‌ها معانی و نقشی که کلمات می‌توانند بپذیرند را از حافظه‌ی کوتاه مدت به بلند مدت منتقل می‌کنید.

بیشتر بخوانید  بهترین کتاب یادگیری لغات انگلیسی + دانلود کتاب

دومین روش: نمانیک یا mnmonics

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که برای به خاطر سپردن یک لغت، سعی کرده باشید ارتباطی بین آن لغت و لغات مختلف در زبان فارسی پیدا کنید. به عنوان مثال تلفظ کلمه‌ی “برادر” در فارسی خیلی به تلفظ آن در انگلیسی یعنی کلمه‌ی “brother” نزدیک است. این موضوع برای به خاطر سپردن معنی brother بسیار کمک کننده است. با این کار در حقیقت شما از روش نمانیک یا mnmonics استفاده کرده‌اید. این روش دارای 4 تکنیک کلی است:

  • ریشه یابی:
    با تجزیه‌ی کلمات به کلمه‌های کوچکتر می‌توانید آن‌ها را ریشه یابی کنید و بدانید که معنی کلمه‌ی بزرگتر به ریشه‌ی آن مرتبط است. به عنوان مثال کلمه‌ی Limitation (به معنی محدودیت) که ریشه‌ی آن کلمه‌ی Limit (به معنی حد یا حدود) می‌باشد.
  • هم آوایی:
    کلماتی که تلفظ انگلیسی و تلفظ معانی آن‌ها در فارسی به هم شبیه هستند و این شباهت حفظ کردن را راحت‌تر می‌کند؛ مانند “شکر و sugar”، “در و door”،…
  • قطعه قطعه کردن:
    بعضی کلمات را می‌توان قطعه قطعه کرد و از این طریق معنی آن را به خاطر سپرد. مثلاً کلمه‌ی absorb یکی از این کلمات است. یادتان باشد که “آب سرب را جذب می‌کند”، پس absorb یعنی “جذب کردن”.
  • شبیه سازی:
    تکنیک شبیه سازی زمانی قابل استفاده است که تلفظ لغت انگلیسی به تلفظ یک لغت در فارسی نزدیک باشد. به عنوان مثال تلفظ کلمه‌ی shriek به کلمه‌ی “شریک” در فارسی بسیار نزدیک است. با به یاد آوردن “شریک من اکثر اوقات جیغ می‌زند” می‌توانید یاد بگیرید که shriek به معنی جیغ و فریاد است.

روش نمانیک یا mnmonics

سومین روش: کدینگ و تصویرسازی

کدینگ و تصویرسازی لغات انگلیسی یکی از روش های حفظ لغات انگلیسی با صرف وقت کمتر است که امکان ماندگاری بیشتر لغات در ذهن مخاطب را نیز فراهم می آورد. روش کدینگ به این صورت است که شما سعی می‌کنید با توجه به دانش قبلی خودتان برای لغتی که در تلاش برای درک یا حفظ معنی آن هستید یک تصویر یا سرنخ بسازید. دفعه‌ی بعد با مشاهده‌ی آن واژه، سرنخ سریعاً در ذهن شما تداعی می‌شود و معنی لغات را به یاد خواهید آورد. البته به شرط اینکه این سرنخ و تصویرسازی به شیوه‌ی درستی انجام شده باشد. توجه کنید که استفاده از جملات طنزآمیز در کدگذاری و تصویرسازی معانی را در ذهن ماندگارتر خواهد کرد.

برای مثال کلمه‌ی “Marvel” به معنی “معجزه” را با این کدگذاری می‌توانید به خاطر بسپارید:

حضرت موسی برای “معجزه” مار وِل می‌کرد!

چهارمین روش: جعبه لایتنر

جعبه لایتنر Leitner Box یکی از ابزارهای کاربردی برای یادگیری لغات زبان انگلیسی است که توسط محقق اتریشی به نام سباستین لایتنر در دهه ۱۹۷۰ برای انتقال اطلاعات از حافظه‌ی کوتاه مدت به بلند مدت طراحی شد. می‌توانید این جعبه را به صورت آماده تهیه کنید و یا با چوب، مقوا و … آن را بسازید. کلمات مورد نظرتان را در یک طرف برگه و معنی آن را در طرف دیگر بنویسید. در هر برگه فقط یک لغت را بنویسید و آن‌ها را در خانه‌ی اول جعبه قرار دهید.

بیشتر بخوانید  بهترین کتاب یادگیری لغات انگلیسی + دانلود کتاب

دو روز بعد کلمات را مرور کنید و اگر معنی یک کلمه را به یاد نیاوردید برگه‌ی مربوطه را به خانه‌ی اول برگردانید و در صورتی که معنی آن را می‌دانید برگه را به خانه‌ی بعدی منتقل کنید. این عمل را در فواصل زمانی دو روز بعد، چهار روز بعد، هشت روز بعد و پانزده روز بعد انجام دهید و در هر مرحله اگر معنی لغتی را بلد نبودید آن را به مرحله اول بازگردانید و به همین منوال مطالعه را مجدد و برای کلمات جدید هم تکرار کنید.

جعبه لایتنر برای یادگیری لغات انگلیسی

پنجمین روش: نصب کلمات جدید در معرض دید

کلماتی که به خاطر سپردنشان برایتان دشوارتر است را روی کاغذ بنویسید و در محل‌هایی قرار دهید که در طول روز زمان زیادی را آن‌جا سپری می‌کنید یا ممکن است چندبار در روز از آن‌جا عبور کنید. کنار آینه، درب یخچال، بالای میز تحریر و … مکان‌های مناسبی هستند. از این طریق در طول روز چندین بار آن کلمات را مرور می‌کنید و به خاطر می‌سپارید.

ششمین روش: تصویرسازی ذهنی

گاهی خودتان را در موقعیت‌های مختلف مانند خرید از فروشگاه، گیر کردن در آسانسور، توضیح یک موضوع علمی ساده، مراجعه به بیمارستان و… تصور کنید و با استفاده از کلمات جدید چند جمله‌ای درباره‌ی آن موقعیت بگویید یا بنویسید. یکی از بهترین روش های حفظ لغات انگلیسی تصویرسازی ذهنی می‌باشد. در این روش با کاربرد کلمات و نقش آن‌ها نیز آشنا می‌شوید و پس از مدتی مهارت‌های مکالمه، writing و دستور زبان شما نیز علاوه بر افزایش دایره لغات بهبود چشمگیری می‌یابد.

 هفتمین روش: استفاده از لغات در جمله

یکی از بهترین روش‌ های حفظ لغات انگلیسی، توجه به کاربرد آن‌ها در جمله است. روشی که همیشه برای من مفید بوده است. این کار را به سه طریق می‌توانید انجام دهید:

  • مشاهده فیلم و سریال به زبان انگلیسی: برای شروع سریال‌هایی مانند فرندز Friends را مشاهده کنید که زمان هر اپیزود آن کوتاه است و در آن بیشتر جملات مورد استفاده‌ی روزمره وجود دارد. جمله‌ی هر کلمه‌ی جدیدی که شنیدید را یادداشت و چندین بار تکرار کنید. با این کار هم نحوه‌ی صحیح استفاده از کلمه در جمله را می‌آموزید و هم با دانستن کلمات قبل و بعد، مفهوم لغت را درک می‌کنید. به عنوان مثال:

!Joey doesn’t share food

Joey غذا را با کسی شریک نمی‌شود.

اگر به داستان سریال توجه کرده باشید می‌دانید که شخصیت Joey در سریال علاقه‌ی زیادی به غذا خوردن (food) دارد. توجه به فعل کمکی منفی doesn’t هم کمک زیادی به درک مفهوم لغت share یعنی به “اشتراک گذاشتن” یا “شریک شدن” خواهد کرد، پس بعد از این می‌توانید در جملات مشابه به راحتی از کلمه‌ی share استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  بهترین کتاب یادگیری لغات انگلیسی + دانلود کتاب

  • خواندن کتاب: با توجه به سطح دانش انگلیسی خودتان چند کتاب برای یادگیری لغت زبان انگلیسی در زمینه‌های مورد علاقه‌ ( کتاب داستان، گردشگری و…) تهیه کنید. هنگام مطالعه هر لغت جدیدی که با آن برخورد کردید را با ماژیک هایلایتر علامت‌گذاری کنید و معنی آن را در دیکشنری بیابید. به جمله‌ای که لغت در آن قرار دارد توجه کنید و آن را با خود تکرار کنید. با این روش نیز هم مفهوم لغت و هم نحوه‌ی صحیح استفاده از آن در جمله را می‌آموزید. پس از مدتی وقتی کتاب را ورق می‌زنید، مجموعه‌ی کلمات علامت‌گذاری شده که نشان می‌دهد شما آن‌ها را یاد گرفته‌اید احساس دلنشین اعتماد به نفس را به شما القا می‌کند:)
  • جمله سازی: با کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید جمله بسازید. سعی کنید جملات به خودتان یا اطرافیانتان مربوط باشد؛ زیرا مغز به موضوعات مربوط به خودتان علاقه‌ی بیشتری دارد و به راحتی روی آن متمرکز می‌شود. برای مثال:

.my friends think that I am a “Warm-blooded” person

دوستانم عقیده دارند من یک شخص “خونگرم” هستم.

4 نکته مهم هنگام حفظ لغات انگلیسی

نکته1: برای جست و جوی معنی لغات از دیکشنری انگلیسی به فارسی استفاده نکنید. اگر در سطوح مبتدی هستید یک دیکشنری المنتری Elementary و اگر در سطوح پیشرفته هستید دیکشنری اَدوَنس Advance تهیه کنید. در دیکشنری نیز می‌توانید لغاتی که یاد گرفته‌اید را علامت‌گذاری کنید.

نکته2: از ابتدا نسبت به یادگیری تلفظ صحیح لغات وسواس به خرج دهید. 

نکته3: هیچ اشکالی ندارد اگر در شروع تماشای فیلم و سریال متوجه دیالوگ‌ها نمی‌شوید؛ می‌توانید فیلم و سریال را با زیرنویس ببینید.

نکته4: بدانید و آگاه باشید که اگر در فواصل زمانی طولانی از “هر زبانی که مشغول یادگیری آن هستید”، استفاده و نکات آن را مرور نکنید، فراموش خواهد شد. پس مدام از دانش خود در این زمینه استفاده کنید. به طور مثال با تماشای فیلم و سریال یا با موسیقی و…

ما در لیموناد مجموعه‌ی کاملی از آموزش‌های زبان انگلیسی در زمینه‌های مختلف گرامر، لغات، مکالمه، آموزش زبان کودکان و … برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم که از طریق لینک زیر در دسترس خواهد بود.

پکیج‌های آموزش زبان انگلیسی

کدام روش را برای حفظ لغات انگلیسی انتخاب کنم؟

اینکه لیستی از کلمات تهیه کنید، یک روش معمول و سنتی برای حفظ لغات است که لغات را تنها در تعداد کمی از افراد به حافظه بلندمدت منتقل می‌کند. من از این روش برای یادگیری املا و تلفظ صحیح کلمات استفاده می‌کنم نه معانی آن‌ها! اما همانطور که می‌دانید این روش ممکن است برای فرد دیگری بهترین روش حفظ لغات انگلیسی باشد. احتمالا می‌دانید که “نوشتن” یکی از راه‌های ماندگار کردن موضوعات در ذهن است؛ اما اینکه برای مدت طولانی فقط از این روش برای حفظ معانی لغات استفاده شود معمولا پس از مدتی فرد را خسته می‌کند و از ادامه‌ی مسیر منصرف خواهد شد. پس سعی کنید ترکیبی از چند روش را انجام دهید و در مسیر یادگیری خود تنوع ایجاد کنید. آیا شما هم ترفند یادگیری دیگری می‌شناسید؟ شما از چه روشی برای حفظ لغات انگلیسی استفاده می‌کنید؟

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
235
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست