1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. زبان انگلیسی
  5. چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

مطالعه: 8 دقیقه

در کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی هروقت موضوع بحث (Discussion) صحبت درباره‌ی یکی از آرزوها بود، من درباره‌ی تراشه‌ی زبان‌ خارجی صحبت می‌کردم؛ این‌که آرزو داشتم مغز انسان مانند کامپیوترها یک پورت داشت و می‌توانستیم با قرار دادن تراشه‌ی زبانِ مثلا انگلیسی (یا هر زبان دیگر) در آن پورت، به‌طور کامل به آن زبان مسلط شویم. آرزوی شیرینی است اما در حال حاضر متاسفانه امکان‌پذیر نیست و خودمان باید برای یادگیری تمام و کمال زبان زحمت بکشیم. گاهی ممکن است امکان حضور در کلاس‌های حضوری و آموزشگاه‌ها را نداشته باشیم اما به یادگیری زبان علاقه یا به آن نیاز داشته باشیم. در این شرایط چه باید بکنیم؟ چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

مهم‌ترین پارامترهای یادگیری زبان: هدف‌گذاری و زمان‌بندی

هدف‌گذاری

چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

باور بکنید مشخص کردن هدف برای یادگیری زبان مهم است. این که هیچ دلیلی برای یادگیری انگلیسی نداشته باشید باعث می‌شود که فقط در یک دایره‌ی سردرگمی به دور خودتان بچرخید! ممکن است انگیزه‌ی یادگیری خیلی ساده باشد و تنها دلیل شما برای یادگیری این باشد که بتوانید فیلم‌های به زبان انگلیسی را بدون زیرنویس تماشا کنید، یا بتوانید نمره‌ی قبولی در امتحانات مدرسه کسب کنید. اما همین دلایل کوچک شما را برای بهتر شدن و تسلط بر زبان انگلیسی به سمت جلو حرکت می‌دهد. پس اگر:

  • می‌خواهید در امتحان مدرسه نمره‌ی خوبی بگیرید؛
  • از شر زیرنویس فیلم‌ها خلاص شوید؛
  • موقعیت کاری بهتری پیدا کنید؛
  • نمره‌ی خوبی در آزمون آیلتس یا آزمون تافل کسب کنید؛
  • تصمیم به سفر یا مهاجرت دارید؛
  • می‌خواهید با انگلیسی زبانان ارتباط برقرار کنید؛
  • و… .

یا هر هدف دیگری دارید، لطفا در ابتدای مسیر آن را مشخص کنید و با یک جمله‌ی ساده و واضح و با خط درشت آن را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

زمان‌بندی

بعد از اینکه هدفتان را مشخص کردید، تعیین کنید تا چه زمانی می‌خواهید به آن برسید. می‌توانید یک هدف را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید و برای هر هدف کوچک‌تر محدودیت زمانی تعیین کنید. یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که طبق یک کتاب آموزش زبان پیش بروید و مثلا تعیین کنید که تا پایان سال جاری یا تا شش ماه دیگر کتاب top notch 1A را به صورت کامل یاد بگیرید. هم‌چنین با توجه به شرایط خودتان (کار، تحصیل و…) مشخص کنید که در هر هفته چند روز و چند ساعت را می‌خواهید به یادگیری زبان اختصاص دهید.

برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی دومین قدم برای یادگیری زبان انگلیسی

حالا که هدف و محدودیت زمانی را مشخص کردید باید برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید. زمان را بین مباحث مختلف زبان (Listening، Writing، Reading، Vocabulary، Speaking و…) تقسیم کنید و برای مباحث سخت‌تر زمان بیشتری بگذارید. می‌توانید برای هر هفته یک برنامه‌ی جدید بریزید که طبق پیشرفت‌تان نسبت به هفته‌ی قبل یا نقاط ضعفتان در مباحث مختلف انجام شود. به عنوان مثال ممکن است بفهمید برای مبحث گرامر بیشتر از مباحث دیگر باید وقت بگذارید پس مد نظر داشته باشید که در برنامه‌ی هفته‌ی جدید اولویت شما گرامر است. هم‌چنین برای برنامه‌ریزی می‌توانید از روش برنامه‌ریزی Smart استفاده کنید که در این لینک به صورت کامل چگونگی آن را توضیح دادیم.

برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای یادگیری زبان انگلیسی

چگونه زبان انگلیسی را از صفر در خانه یاد بگیریم؟

اولین قدم مهم‌ترین قدم است. اغلب ما برای این‌که نمی‌دانیم از کجا و کدام مبحث شروع کنیم پروسه‌ی یادگیری را به تعویق می‌اندازیم و امروز و فردا می‌کنیم. برای شروع یادگیری روش‌های زیر را می‌توانید امتحان کنید:

استفاده از کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در خانه

کتاب‌های آموزش زبان منبع مناسبی هستند و می‌توانید فرآیند یادگیری را با آن پیش ببرید. مطالب آموزشی در کتاب‌ها طبقه‌بندی شده و از مباحث آسان‌تر در درس‌های ابتدایی به سمت مباحث پیچیده‌تر در دروس انتهای کتاب پیش می‌رود؛ پس می‌توانید یادگیری زبان را به صورت منظم و برنامه‌ریزی شده تجربه کنید. در کتاب‌های آموزشی علاوه بر آشنایی با لغات جدید، ترکیبی از چندین ترفند برای صحبت کردن، نوشتن، تلفظ، گرامر و… نیز وجود دارد.

یکی دیگر از کتاب‌های مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی، کتاب پرطرفدار امریکن انگلیش فایل (American English File) است که آموزش آن را در لیموناد برای شما فراهم کرده‌ایم و از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت:

آموزش کتاب امریکن انگلیش فایل (American English File)

تماشای فیلم و سریال

یکی از راه‌های یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودخوان که به شدت پیشنهاد می‌کنیم تماشای فیلم و سریال با زیرنویس انگلیسی است. تماشای فیلم حواس بینایی و شنوایی شما را به صورت همزمان درگیر می‌کند، تلفظ صحیح کلمات را یاد می‌گیرید و لغات جدیدی به دایره لغاتتان اضافه می‌شود. با تکرار جملات و عبارات با صدای بلند، آن‌ها در ذهنتان ماندگار می‌شوند و هم‌چنین گرامر و ساختار صحیح جملات به صورت ناخودآگاه در ذهن شما ثبت می‌شود. پس یک فیلم که موضوع آن را دوست دارید با زیرنویس انگلیسی پخش کنید. بعد از هر دیالوگ pause را بزنید و سعی کنید آن را مثل بازیگر تکرار کنید. کلمات جدید را یادداشت کنید و معنی آن‌ها را در یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی بیابید. سعی کنید با کلمات جمله بسازید تا با جایگاه و نقش کلمه در جمله آشنا شوید.

البته این روش برای افراد مبتدی که آشنایی کمی با زبان انگلیسی دارند یا اصلا آشنایی ندارند روش مناسبی نیست و از آن‌جا که روند یادگیری کند پیش می‌رود ممکن است حوصله سَر بَر و کسل کننده باشد.

بیشتر بخوانید  آموزش زبان، حضوری یا آنلاین؟ + معرفی روش یادگیری هیبریدی زبان

یکی از سریال‌های معروفی که تقریبا همه برای یادگیری زبان انگلیسی آن را پیشنهاد می‌کنند سریال فرندز (Friends) است. هم‌چنین مجموعه فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)، شرلوک هلمز (Sherlock Holmes)، هری پاتر (Harry Potter) و… نیز پیشنهاد می‌شود.

یادگیری زبان انگلیسی با تماشای فیلم و سریال

یادگیری زبان انگلیسی در خانه با آهنگ

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد یادگیری هر موضوعی اگر به صورت ریتمیک و با موسیقی همراه باشد سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود. زبان انگلیسی را هم می‌توانید با استفاده از موسیقی بیاموزید یا حداقل پیشرفت زیادی در این راه به دست آورید. ترانه‌های انگلیسی را دانلود کنید و هنگامی که به آن گوش می‌دهید متن آن را نیز بخوانید. دفعه‌ی بعدی که آن را گوش می‌دهید سعی کنید با آن بخوانید و لهجه‌ی خواننده را تقلید کنید. بعد از مدتی متوجه می‌شوید که از بعضی کلمات و جملات در مکالمات به راحتی می‌توانید استفاده کنید!

یکی از ترانه‌های معروف انگلیسی را که یادآور انیمیشن خاطره‌انگیز آنه شرلی است در این‌جا به همراه متن آن برای شما قرار می‌دهیم:

متن آهنگ آن شرلی

 

 

هم‌چنین در لینک‌های زیر در لیموناد، مدرس عزیز آقای درکی به آموزش زبان انگلیسی با آهنگ پرداخته‌اند. در این سری آموزشی تمام نکات لازم از جمله نکات گرامری، معنی کلمات، توضیح اصطلاحات و عبارات و… بیان شده است:

آموزش زبان انگلیسی با آهنگ Jennifer Lopez – Papi

آموزش زبان انگلیسی با آهنگ can’t get you out of my head

آموزش زبان انگلیسی با آهنگ My Immortal – Evanescence

آموزش زبان انگلیسی با آهنگ My Heart Will Go On Titanic

برچسب بزنید!

یکی از روش‌های کاربردی برای یادگیری لغات زبان انگلیسی در خانه این است که نام وسایلی که معادل آن‌ها را به انگلیسی نمی‌دانید تک به تک روی یک کاغذ بنویسید و به آن‌ها بچسبانید. برای مثال روی یخچال برچسب Refrigerator و روی گلدان برچسب Pot بزنید. هرگاه چشمتان به وسیله‌ای خورد نام آن را بلند تکرار کنید. هم‌چنین می‌توانید کلمات جدید را دسته‌بندی کنید و روی کاغذی بنویسید و بالای تخت‌خواب بچسبانید. شب‌ها موقع خواب چند کلمه‌ای که به چشمتان می‌خورد را در ذهن مرور کنید تا به خواب بروید. هم‌چنین در لیموناد به آموزش کتاب 1100 واژه ضروری انگلیسی (1100 Words) به روش کدینگ توسط استاد گرامی خانم عفت بهبود دسترسی خواهید داشت.

چگونه در خانه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی در خانه: آموزش مجازی

یکی از مؤثرترین و بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه استفاده از پکیج‌های ویدیویی آموزش زبان است. این روش مزیت‌های فراوانی دارد از جمله:

  • نیازی به حضور در کلاس در ساعت معین نیست و هر زمانی که خودتان برنامه‌ریزی کنید می‌توانید ویدیوها را تماشا کنید؛
  • هزینه‌ی یادگیری زبان انگلیسی با این روش بسیار کمتر از کلاس‌های حضوری است؛
  • اگر یک مبحث را به خوبی یاد نگرفتید، می‌توانید چندین بار ویدیوی آن را مشاهده کنید تا به خوبی بر آن مسلط شوید؛
  • از این طریق به پکیج‌های آموزشی اساتیدی دسترسی خواهید داشت که ممکن است در شهر یا کشوری غیر از محل زندگی شما باشند و دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نباشد.
بیشتر بخوانید  معرفی بهترین دیکشنری آلمانی به فارسی

یکی از منابع عالی برای دسترسی به آموزش‌های ویدیویی زبان انگلیسی، رسانه‌ی آموزشی لیموناد است که مجموعه‌ی کامل و ارزشمندی از این آموزش‌ها برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان عزیز فراهم کرده است. لینک دسترسی به این مجموعه را در زیر برای شما قرار داده‌ایم:

پکیج های آموزش زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی در خانه با اپلیکیشن

می‌توانید روند یادگیری زبان را با اپلیکیشن‌هایی که در این لینک معرفی کرده‌ایم پیش ببرید. از مزایای استفاده از اپلیکیشن‌ها این است که در هر زمان و مکانی به آن دسترسی دارید و می‌توانید حداکثر استفاده را از زمان (مخصوصا زمان‌های مرده) ببرید. خوبیِ دیگر اپلیکیشن‌ها این است که با دریافت بازخورد از آن‌ها می‌توانید متوجه اشتباهات خود در تلفظ و املای کلمات، گرامر، معنی کلمات و… بشوید. هم‌چنین اکثر اپلیکیشن‌ها طبق یک برنامه‌ی منسجم مطالب را آموزش می‌دهند.

یادگیری زبان انگلیسی با اپلیکیشن

استفاده از لغات جدید برای یادداشت خاطرات روزانه

ساعتی از شب را به نوشتن خاطرات و برنامه‌های روز بعدی اختصاص دهید. یک دفترچه‌ی کوچک بردارید و اتفاقاتی که در طول روز تجربه کرده‌اید را بنویسید. قرار ملاقات‌ها، غذایی که خوردید و طعم آن را دوست داشتید، برنامه‌ی تلویزیونی مورد علاقه، یک اتفاق خنده‌دار یا غم‌انگیز و موارد دیگر چیزهایی هستند که می‌توانید با جملات ساده‌ی انگلیسی درباره‌ی آن بنویسید و مهارت نوشتاری خود را تقویت کنید و تمرینی در مبحث گرامر داشته باشید.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب!

حاشا و کَلا! اگر کسی مدعی شد که با خرید فلان وسیله یا دوره‌ی آموزشی می‌توانید در خواب انگلیسی یاد بگیرید بدانید که فقط یک نیت تجاری پشت این جمله است و هیچ‌کس نمی‌تواند زمانی که در خواب است چیزی یاد بگیرد. اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مباحثی که پیش از خواب یاد می‌گیریم با سرعت بیشتری در ذهن ماندگار می‌شود. این امر به ویژه در مورد یادگیری زبان‌های خارجی صدق می‌کند و افراد زیادی آن را تأیید کرده‌اند. پیشنهاد ما این است که در این زمان یک داستان کوتاه انگلیسی بخوانید و با آموخته‌های جدیدتان در قالب یک داستان به خواب بروید.

یادگیری زبان انگلیسی در خواب!

نکات تکمیلی

برای اینکه فرآیند یادگیری اثربخش باشد و مشتاق به ادامه‌ی برنامه‌هایتان باشید تنوع را فراموش نکنید. سعی کنید تمام روش‌های یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز را دربرنامه‌های خود بگنجانید و وقفه‌ای بین انجام این کار ایجاد نکنید. برای اینکه نتیجه‌ی خوبی بگیرید حتما باید به صورت پیوسته زبان بخوانید و تمرین کنید. اگر بتوانید برای مکالمه‌ی انگلیسی یک پارتنر پیدا کنید عالی می‌شود! حتی اگر در سطح خوبی نباشد زمانی که جملات را برای فردی دیگر بازگو می‌کنید تا حد زیادی متوجه اشتباهات خود می‌شوید.

انجام هر کاری در پنج دقیقه‌ی اول آن سخت است؛ بعد از آن مغز به صورت خودکار مشغول انجام آن می‌شود به نحوی که متوجه گذر زمان نمی‌شوید! پس هر طور شده امروز شروع کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
84
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست