1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. زبان انگلیسی
  5. یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT)

یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT)

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

یادگیری زبان انگلیسی با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)

یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT)

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

اخیرا هوش مصنوعی ChatGPT سر و صدای زیادی کرده و همه را مجذوب قدرت خود در برقراری ارتباط و درک مکالمات کرده است. خبرهایی به گوش میرسد که هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور، جای بسیاری از افراد در زمینه‌هایی مانند برنامه‌نویسی، توسعه وب و حتی تدریس زبان را خواهد گرفت. با اینکه هنوز این اتفاق نیفتاده است، ما همچنان می توانیم برای راحتی و سرعت بخشیدن به کارهایمان، از این ابزار قدرتمند بهره ببریم. در ادامه به بررسی روش‌ها و راهکارهایی برای یادگیری زبان انگلیسی به کمک هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) می‌پردازیم.

چت جی پی تی چیست؟

ChatGPT چیست؟

به طور خلاصه، چت جی‌پی‌تی یک مدل زبانی است که توسط OpenAI با استفاده از یادگیری عمیق (زیرشاخه‌ای از یادگیری ماشین) طراحی شده تا مانند یک انسان به ورودی‌های زبانی، پاسخی طبیعی بدهد. از آنجا که به منابع عظیمی از اطلاعات دسترسی دارد، معمولا پاسخ‌هایی صحیح و به‌روز ارائه می‌دهد. برای مطالعه بیشتر درباره چت جی‌پی‌تی به ChatGPT چیست؟ مراجعه کنید. این ابزار قدرتمند می‌تواند با فراهم کردن بازخورد آنی و دقیق و ارائه پیشنهادات، شما را در تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی یاری رساند. یادگیری زبان انگلیسی با ChatGPT از به‌روزترین متدهای خودآموزی زبان می‌باشد.

chatGPT OpenAI

مطالعه زبان انگلیسی با ChatGPT

مطالعه زبان انگلیسی با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین (رایگان) راه‌های مطالعه زبان است. از آنجایی که ChatGPT در زبان فارسی نسبت به انگلیسی ضعف‌هایی دارد، برای افرادی که تازه میخواهند یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنند توصیه نمی‌شود. بهتر است ابتدا با دوره‌های آموزش زبان انگلیسی شروع کرده و پس از گذراندن یک یا دو دوره، شروع به یادگیری زبان انگلیسی با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) کنند. اما اگر با زبان انگلیسی (حتی در سطح مبتدی) آشنایی دارید، می توانید با استفاده از راهکار‌های زیر، مسیر تقویت‌ زبان خود را آغاز کنید.

یادگیری زبان انگلیسی با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)

مهارت‌های زبان که می‌توانید با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) تقویت کنید

همان‌طور که می‌دانید زبان انگلیسی شامل چهار مهارت پایه شنیداری (Listening)، گفتاری-مکالمه (Speaking)، خواندن (Reading) و نوشتاری (Writing) است. برای یادگیری زبان انگلیسی با چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) ابتدا مهارتی که میخواهید تقویت کنید را انتخاب کنید. شاید استفاده از چت جی‌پی‌تی برای تقویت مهارت شنیداری زیاد آسان و جالب به نظر نرسد. اما در دیگر مهارت‌‌ها بسیار مفید است. شما می‌توانید برای بهبود هر یک از سه مهارت speaking و reading و writing طبق توضیحات ذیل از چت ‌جی‌پی‌تی کمک بگیرید.

مهارت گفتاری – مکالمه (Speaking)

برای تقویت مهارت مکالمه شما می توانید در رابطه با موضوعات مورد علاقه‌تان با این هوش مصنوعی چت کنید. این کار طی زمان باعث می‌شود راحت‌تر به انگلیسی صحبت کنید و اعتماد به نفس بیشتری هنگام برقراری ارتباط به انگلیسی داشته باشید. از آنجا که چت جی‌پی‌تی یک انسان نیست، شما از اشتباه سخن گفتن نمی‌هراسید و این خود گام بزرگی در جهت بهبود اسپیکینگ می‌باشد. بسیاری از زبان آموزان به دلیل ترس از اشتباه (و گاهی مورد تمسخر قرار گرفتن) از صحبت به زبان انگلیسی (حتی در کلاس زبان) اجتناب می‌کنند.

برخی نیز بر این باورند که ابتدا باید دامنه لغات بالا و گرامری بی‌نقص داشته باشند تا بتوانند مکالمه کنند. از این رو تمام وقت خود را تنها صرف یادگیری گرامر و لغات میکنند که این کار ابدا توصیه نمی‌شود مگر اینکه تنها هدف شما از یادگیری زبان، شرکت در آزمونی باشد که مهارت مکالمه در آن به کارتان نیاید مانند کنکور زبان.

شما از همان ابتدای یادگیری زبان انگلیسی باید بر مهارت Speaking نیز تمرکز کنید چون تسلط بر سخن گفتن به انگلیسی نیازمند صرف زمان و استمرار فراوان می‌باشد. مزیت این روش در تمرین مکالمه آن است که هنگام صحبت با ChatGPT شما نگران اشتباه کردن و قضاوت شدن نیستید بلکه می توانید آزادانه سخن بگویید و از مکالمه لذت ببرید. با این کار، یادگیری زبان انگلیسی با ChatGPT می‌تواند به یک سرگرمی لذت‌بخش تبدیل شود.

مهارت خواندن (Reading)‎

از ChatGPT بخواهید متنی متناسب با سطح‌ زبان و علاقه‌مندی‌هایتان بنویسد. شما می توانید میزان سختی، موضوع، طول متن و دیگر شاخصه‌های آن را تعیین کنید تا ChatGPT بهترین متن شخصی‌سازی شده را برای شما مهیا کند. شما می توانید در هنگام مطالعه متن انگلیسی، هر سوال یا ابهامی دارید از او بپرسید. همچنین می توانید از او بخواهید برایتان سوالاتی از متن طرح کند و پاسخ‌های شما را بررسی کرده و اشتبا‌هاتتان را بگوید تا آن‌ها را اصلاح کنید.

این روش (تمرین درک مطلب) شبیه به استفاده از کتاب‌های تمرین Reading می‌باشد با این تفاوت که موضوع متن، میزان سختی آن و تمام جزئیاتش را خودتان تعیین می‌کنید و همچنین هر سوالی برایتان پیش آید می توانید از چت جی‌پی‌تی بپرسید. مطالعه زبان انگلیسی با ChatGPT در ابتدا ممکن است کمی گنگ به نظر برسد اما پس از مدت کوتاهی آسان و سرگرم‌کننده خواهد شد.

برای نوشتن خلاصه متن (summarization) از ChatGPT کمک بگیرید

پس از مطالعه متن، خلاصه‌ای از موضوع اصلی و نکات کلیدی متن بنویسید و از ChatGPT بخواهید آن را بررسی کند و نکاتی برای بهبودش بگوید. سپس نسخه بهتری برای خلاصه متن ارائه دهد. مقایسه این خلاصه و نوشته خودتان، میتواند به شما در نوشتن بهتر کمک کند. این تمرین در نهایت به شما کمک می‌کند در هنگام مطالعه یک متن، موضوعات اصلی مورد بحث و نکات کلیدی آن را راحت‌تر و دقیق‌تر شناسایی کنید.

تقویت ریدینگ با چت جی پی تی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مطالعه زبان انگلیسی با چت جی‌پی‌تی، ساده‌سازی مسیر یادگیری زبان است. از چت جی‌پی‌تی برای مطالعه متون سخت و دشوار کمک بگیرید. هرگاه با متنی مواجه شدید که برایتان دشوار بود یا قسمت‌هایی از آن را متوجه نشدید، متن را به ChatGPT بدهید و سوال خود را از او بپرسید. شما حتی می‌توانید برای متن‌هایی که ذاتا دشوارند، از ChatGPT بخواهید آن متن را برایتان به زبان ساده‌تر بازنویسی کند.

تقویت ریدینگ با چت جی پی تی

از طریق لینک زیر در لیموناد به پکیج آموزش ریدینگ آیلتس دسترسی خواهید داشت. شما با این پکیج با نحوه‌ی برگزاری بخش ریدینگ در آزمون آیلتس و هم‌چنین تمام تکنیک های مورد نیاز جهت تقویت مهارت ریدینگ برای آمادگی آزمون آیلتس آشنا خواهید شد و سپس برای تمرین بیشتر می‌توانید از طریق چت جی پی تی (ChatGPT) اقدام کنید.

بیشتر بخوانید  آموزش نحوه استفاده از ChatGPT به زبان ساده

پکیج آموزش ریدینگ آیلتس | آمادگی آزمون آیلتس

مهارت نوشتاری (Writing)

و اما بهترین بخش یادگیری زبان انگلیسی با ChatGPT! مهارت رایتینگ یا همان نوشتن یکی از مهارت‌هایی است که تمرین آن به تنهایی دشوار است. شما برای بهبود مهارت رایتینگ خود به یک مدرس زبان نیاز دارید تا متن‌های شما را بخواند، اشتباهاتتان را گوش‌زد کند و شما را در این مسیر همراهی کند. شما برای تقویت مهارت نوشتاری‌تان به فردی با تجربه و دانش بالا نیازمندید. اما بسیاری از ما همچین شخصی را در اطرافمان نداریم و شرکت در کلاس‌های زبان خصوصی یا عمومی، نیازمند صرف هزینه و زمان است و معلم‌های زبان نیز همیشه در کنارتان نیستند تا هر متنی که مینویسید را بررسی کنند. در ضمن، ممکن است حتی برخی دقیق و کاربلد نباشند و شما را بیشتر گمراه کنند.

چت جی پی تی، دقیق‌ترین معلم در زمینه تمرین رایتینگ (Writing)

اما چت جی پی تی، دقیق‌ترین معلمی است که در زمینه تمرین رایتینگ می‌توانید داشته باشید. به این دلیل که رایگان است، استفاده از آن زمان‌بر نیست (رفت و آمدی ندارد) و همیشه و در هر لحظه که اراده کنید در خدمتتان است. شما برای استفاده از ChatGPT محدودیتی ندارید، می‌توانید هر تعداد متنی که می‌نویسید به او بدهید و در بهبود متن‌تان از او کمک بگیرید.

یادگیری رایتینگ با چت جی‌پی‌تی

یکی از ساده‌ترین راه‌های تمرین رایتینگ انگلیسی با چت جی پی تی آن است که موضوعی انتخاب کنید (یا از ChatGPT بخواهید موضوعی پیشنهاد کند) و متنی درباره آن بنویسید. سپس آن را برای ChatGPT ارسال نمایید و ازش بخواهید متن شما را بررسی کند، ایراداتش را بگوید و نکاتی برای تقویت آن ارائه دهد. سپس شما می‌توانید متن‌تان را با رعایت نکاتی که چت جی پی تی می‌گوید بازنویسی کنید و دوباره از او بخواهید آن را بررسی کند. این کار را دو یا سه بار انجام دهید تا متن‌تان پخته‌تر شود و بعد سراغ موضوع بعدی بروید.

تمرین رایتینگ با چت جی پی تی

شما می توانید پس از نوشتن متن‌تان و ارسال آن به چت جی پی تی و مطالعه بازخوردی که به شما میدهد، از چت جی‌پی‌تی بخواهید متن را برایتان بازنویسی کند. سپس با مقایسه آن با متن خودتان به نکاتی که گفته‌است بهتر پی می‌برید.

تمرین رایتینگ با چت جی پی تی

در نهایت شما میتوانید برای یادگیری اصول رایتینگ از چت جی‌پی‌تی کمک بگیرید اما توصیه می‌شود برای یادگیری اصولی رایتینگ از دوره‌های آموزشی موجود در لیموناد استفاده کنید. سپس برای تمرین آنچه آموخته‌اید به سراغ چت جی‌پی‌تی بروید. لیموناد برای شما عزیزان مجموعه‌ی ارزشمندی از آموزش‌های زبان انگلیسی فراهم کرده‌است که از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت:

پکیج های آموزش زبان انگلیسی

سوال: “مگر نگفتید چت جی‌پی‌تی بهترین معلم رایتینگ است؟!”

اشتباه نشود؛ چت جی‌پی‌تی بهترین معلم و راهنما در زمینه تمرین رایتینگ است نه یادگیری اصول و قواعد آن! قطعا قدرت انتقال مطلب یک مدرس زبان با تجربه خیلی بیشتر از چت‌ جی‌پی‌تی می‌باشد. اما همانطور که گفتیم، کمک گرفتن از یک مدرس حرفه‌ای زبان برای تمرین رایتینگ منطقی نیست (هزینه – زمان – در دسترس نبودن – محدودیت میزان تمرین و …). بهترین راه برای تقویت مهارت نوشتاری، یادگیری اصول اولیه رایتینگ از یک مدرس خوب و تمرین آن‌ها با چت‌ جی‌پی‌تی می‌باشد.

بیشتر بخوانید  چطور با ChatGPT برنامه‌نویسی کنیم؟

پیشنهادی برای مدرسین زبان: آموزش زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT)!

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در آموزش زبان انگلیسی تهیه محتوای آموزشی و طراحی یک طرح درس مناسب است. اگر کلاس‌های عمومی برگزار می‌کنید، طرح درس شما باید متناسب با سطح اکثریت زبان‌آموزان و هدف کلاس باشد. در صورت برگزاری کلاس‌های خصوصی (تک‌نفره) نیز طرح درس‌تان باید مختص زبان‌آموز و شخصی‌سازی شده‌باشد. در هر حالت شما می‌توانید برای طراحی آن و تهیه محتوا آموزشی مورد نظر از چت جی پی تی کمک فراوانی بگیرید.

مشخصات و ویژگی‌های شخصیتی زبان‌آموزان خود را به چت جی‌پی‌تی بدهید و جزئیات و هدف آموزشی دوره را مشخص کنید تا طرح درسی مختص دوره خود تحویل بگیرید. لازم به ذکر است هر چه جزئیات را بیشتر و واضح‌تر وارد نمایید، خروجی هوش مصنوعی نیز دقیق‌تر و با کیفیت‌تر خواهد بود. آموزش زبان انگلیسی با چت جی پی تی میتواند هم کیفیت آموزش را برای زبان‌آموزان افزایش دهد و هم کار را برای مدرسین زبان آسان‌تر و حتی دقیق‌تر کند.

آموزش زبان انگلیسی با چت جی پی تی

کلام پایانی

اگر شما در سطح B2 (High Intermediate) به بالا هستید، می توانید برای دستیابی به سطوح Advance و Proficiency با استفاده از ChatGPT و یوتیوب خود را (تا حد زیادی) از مدرس زبان بی‌نیاز کنید. اما اگر در سطوح پایین‌تر قرار دارید، بهتر است در کنار گذراندن دوره‌های زبان،‌ به تمرین با چت جی‌پی‌تی بپردازید تا سریع‌تر پیشرفت کنید.

سوالات متداول

در این بخش به بررسی و پاسخ به سوالات متداول کاربران در زمنیه یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT) می‌پردازیم. ممکن است این سوالات برای شما نیز مطرح باشد:

آیا یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT) سخت است؟

  • خیر. تنها سختی، تایپ کردن محسوب ‌می‌شود. اگر به چت کردن عادت دارید، مطالعه زبان انگلیسی با چت جی پی تی میتواند لذت‌بخش‌ترین متد یادگیری زبان باشد که تجربه کرده‌اید.

کاربرد اصلی چت‌ جی‌پی‌تی در مطالعه زبان انگلیسی چیست؟

  • مهم‌ترین نقشی که چت جی‌پی‌تی در آموزش زبان انگلیسی ایفا می‌کند، این است که به عنوان یک شریک زبان برای مکالمه و یک مدرس زبان (با دانش بسیار بالا!) برای پاسخ‌گویی به سوالات شما به صورت ۲۴/۷ (24 ساعته در 7 روز هفته) در اختیار شماست.

اگر چت جی‌پی‌تی در اختیار زبان‌آموزان است، چرا مدرسین زبان باید از چت جی‌پی‌تی استفاده کنند؟

  • نکته اول: برخی از زبان‌آموزان قدرت استفاده از چت جی‌پی‌تی را ندارند یا با آن ارتباط نمی‌گیرند و انتقال مطلب توسط مدرس زبان بسیار بهتر از هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد (مخصوصا اگر در زمینه آموزش کودک باشد).
  • نکته دوم: نوع استفاده چت جی‌پی‌تی برای مدرسین بسیار متفاوت از زبان‌آموزان است. خدماتی که مدرسین می‌توانند با استفاده از چت جی‌پی‌تی به زبان‌آموزان ارائه دهند متفاوت از خدماتی است که چت جی‌پی‌تی می‌تواند به زبان‌آموزان ارائه دهد. مثال: مدرسین زبان می‌توانند برای مکالمه‌های گروهی در کلاس از چت جی‌پی‌تی ایده بگیرند و این مکالمات را به بهترین نحو مدیریت کنند اما چت جی‌پی‌تی امکان مدیریت یک کلاس گروهی را ندارد (هنوز!!!)

زبان انگلیسی را به شیوه‌ نوین مطالعه کنید 😉

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
509
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست