1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. زبان انگلیسی
  5. معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

شاید تا کنون در صحبت‌‌های دیگران وقتی درباره سطح زبان انگلیسی‌شان حرف می‌زنند، شنیده‌باشید که مثلا می‌گویند “سطح من B1 هست. تو چطور؟”. یا پشت کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی مثل ‌touchstone سطح‌بندی‌هایی از A1 تا C2 دیده‌باشید که هر کتاب یکی از آن‌ها را علامت زده‌است (مانند کادر سبز رنگ تصویر پایین). در این مقاله به معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی میپردازیم که در اصطلاح به آن استاندارد CEFR می‌گویند.

سطح‌بندی touchstone

CEFR چیست؟

اروپایی‌ها به ساختن استاندارد برای هر چیزی مشهور هستند. آن‌ها از ارزیابی سطوح زبان‌ها نیز غافل نماندند و استاندارد بین‌المللی CEFR را برای ارزیابی سطوح زبان‌های مختلف ایجاد کردند. CEFR مخفف Common European Framework of Reference for Languages می‌باشد و حتی از اسمش نیز پیداست که اروپایی است😁.

CEFR چیست؟

گاهی به اشتباه تصور می‌شود این سطح‌بندی فقط برای زبان انگلیسی است. اما این‌طور نبوده و برای ارزیابی سطوح تمام زبان‌ها کاربرد دارد. سطوح مختلف این استاندارد را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی

سطح‌بندی CEFR به چه صورت است؟

استاندارد CEFR دارای ۶ سطح می‌باشد که از A1 (ابتدایی‌ترین) آغاز و به C2 (پیشرفته‌ترین) ختم می‌شود. برای این که بدانید در کدام سطح از این سطوح قرار دارید می‌توانید به آموزشگاه‌های زبان مراجعه کنید یا از سایت‌های تعیین سطح زبان انگلیسی استفاده کنید. به طور خلاصه A1 و A2 سطح آشنایی با زبان است و زبان‌آموز در حد شناخت برخی کلمات و تلفظ آن‌ها زبان را یاد گرفته‌است.

زبان‌آموزان در سطح A2 کم‌کم می‌توانند صحبت‌های ساده دیگران به زبان مورد نظر را نسبت به سطح خودشان درک کنند. سپس سطوح B1 و B2 می‌باشد. در این دو سطح زبان آموز نسبتا مستقل می‌شود و می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و صحبت‌های عامیانه را به راحتی متوجه می‌شود. برای توریست‌ها، این سطح زبان کافی است تا بتوانند نیازهای خود را بدون هیچ مشکلی برطرف کنند.

سطح‌بندی CEFR به چه صورت است؟

و در نهایت سطوح C1 و C2! زبان‌آموزی که در این دو سطح قرار دارد، مکالمات روزمره را به راحتی درک می‌کند و می‌تواند درباره آن‌ها صحبت کند. همچنین می‌تواند به راحتی درباره خودش، شخصیت‌ش، علایقش و … به طور واضح و شفاف سخن بگوید. فردی که در سطح C2 قرار داشته باشد، چیزی از یک native (کسی که زبان مادری‌اش زبان مورد نظر است) کم ندارد. شاید لهجه‌ی خاصی نداشته‌باشد اما تلفظی کاملا صحیح دارد، دامنه لغات گسترده‌ای دارد و علاوه بر توانایی‌های که برای سطوح قبل ذکر شد، او می‌تواند از زبان مورد نظر برای شرکت در بحث‌های تخصصی استفاده کند. می‌تواند بحث دیگران را به راحتی درک و نظر خود را نیز به سادگی بیان کند.

C2 سطحی است که همه آرزوی رسیدن به آن را دارند. ولی لازم نیست فقط یک آرزو باشد. شما می‌توانید با تمرین و استمرار به این سطح برسید. اما باید بدانید کار راحتی نیست و دقیقا برای همین ارزشمند است! اگر می‌خواهید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید یا اگر تا کنون به فکر یادگیری زبان انگلیسی بوده‌اید و هنوز شروع نکردید، آموزش‌های زبان انگلیسی لیموناد می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید  4 اشتباه مرگبار در آموزش آیلتس

توانایی‌های هر کدام از سطوح CEFR

در این بخش از مقاله “معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)” به طور جزئی‌تر به توانایی‌ها و قابلیت زبان‌آموزان در هر سطح از سطوح CEFR می‌پردازیم.

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

سطح A1

زبان‌آموزان در این سطح قادر به استفاده از کلمات ساده و عبارات ابتدایی روزمره هستند. می‌توانند خود و دیگران را معرفی کنند و سوالات ساده درباره اطلاعات شخصی را بپرسند و پاسخ دهند. دقت کنید که افرادی که هنوز با الفبا آشنایی ندارند و یادگیری یک زبان را به تازگی شروع کرده‌اند در این دسته قرار نمی‌گیرند. این افراد pre-A1 هستند. افراد A1 با اعداد، رنگ‌ها و جملات ابتدایی آشنایی دارند.

سطح A1 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

سطح A2

زبان‌آموزان سطح A2 می‌توانند با استفاده از کلمات و عبارات پر کاربرد، در موقعیت‌های روزمره ارتباط برقرار کنند. آن‌ها مستقیم و صریح و ساده حرف می‌زنند و می‌توانند محیط اطراف و خواسته‌های خود را توصیف کنند.

سطح A2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

به طور خلاصه این دو سطح، سطوح مقدماتی و ابتدایی یک زبان به شمار می‌آیند.

اگر در سطح A1 هستید و می‌خواهید مهارت‌های زبان خود را به سطح A2 ارتقا دهید، ما به شما دوره آموزش زبان انگلیسی (پکیج Level Up سطح A1 به A2) با پشتیبانی 90 روزه را پیشنهاد می‌کنیم. با خرید این پکیج از لیموناد، تا 90 روز از پشتیبانی مدرس بهره ببرید و تمام سوالات و اشکالات زبان انگلیسی خود را با او در میان گذاشته و رفع کنید. برای دسترسی به این دوره روی لینک زیر کلیک کنید:

دوره آموزش زبان انگلیسی + پشتیبانی ویژه | پکیج Level Up سطح A1 به A2

سطح B1

زبان‌آموزانی که به این سطح از سطوح CEFR می‌رسند، می‌توانند اطلاعات درباره عنوان‌های آشنا را درک کنند. آن‌ها می‌توانند در اکثر شرایط ارتباط برقرار کنند. همچنین می‌توانند درباره موضوعات آشنا، متن‌های ساده‌ای بنویسند.

سطح B1 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

با دومین بخش از سری آموزش‌های Level Up مدرس گرامی عفت بهبود، مهارت‌های زبان خود را از سطح A2 به B1 برسانید. برای رفع مشکلات خود در زمینه زبان انگلیسی تا 90 روز با مدرس در ارتباط باشید و از دانش ایشان استفاده کنید. این مجموعه برای افرادی که نمی‌خواهند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند یا شرایط آن را ندارند، بسیار مناسب است. همین حالا از طریق لینک زیر برای ثبتنام در این دوره اقدام کنید:

دوره آموزش زبان انگلیسی + پشتیبانی ویژه | پکیج Level Up سطح A2 به B1

سطح B2

کسانی که سطح B2 دارند، می‌توانند ایده‌های کلی یک محتوای پیچیده را درک کنند. آن‌ها می‌توانند به راحتی و به طور روان ارتباط برقرار کنند و سخن بگویند. همچنین می‌توانند متون و محتوای تخصصی مربوط به حوزه فعالیت خود را نیز تا حدودی درک کنند.

سطح B2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

سطوح B1 و B2 در سطح‌بندی CEFR، سطوح متوسط یک زبان هستند که زبان‌آموز در این سطوح می‌تواند نسبتا مستقل عمل کند و مانند سطوح مقدماتی نیازی به راهنمایی‌های مداوم مربی ندارد.

بیشتر بخوانید  یادگیری زبان انگلیسی با چت جی پی تی (ChatGPT)

برای ارتقا سطح زبان انگلیسی خود از B1 به B2، بهترین پیشنهاد ما استفاده از سومین دوره آموزشی مجموعه Level Up است. در این مجموعه پس از آموزش هر درس، مدرس گرامی تمریناتی برای شما در نظر گرفته‌است که باید آن‌ها را در زمان مشخصی انجام و ارائه دهید. این تمرینات به تثبیت مطالب در ذهن شما کمک می‌کند و روند یادگیری شما را سرعت می‌بخشد. از طریق لینک زیر به این دوره آموزشی ارزشمند دسترسی خواهید داشت:

دوره آموزش زبان انگلیسی + پشتیبانی ویژه | پکیج Level Up سطح B1 به B2

سطح C1

افرادی که به این سطح می‌رسند، می‌توانند طیف وسیعی از متون سخت، پیچیده و طولانی را متوجه شوند. آن‌ها می‌توانند کاملا روان و به طور طبیعی و ناخودآگاه ارتباط برقرار کنند و خودشان را توصیف نمایند. همچنین می‌توانند از زبان مورد نظر به طور فعال و اثرگذار در موقعیت‌های اجتماعی، شغلی و آکادمیک استفاده کنند.

سطح C1 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

سطح C2

افراد در این سطح، تقریبا هر چیزی که بخوانند یا بشنوند را متوجه می‌شوند. می‌توانند خود را به طور روان و شفاف توصیف کنند. آن‌ها به طور ناخودآگاه و با اشاره به تمام جزئیات و درک ظرافت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند از زبان مورد نظر در شرایط مختلف به راحتی استفاده کنند.

سطح C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

C1 و C2 سطوح پیشرفته استاندارد CEFR می‌باشند. زبان‌آموزی که در این دو سطح قرار دارد، از زبان دوم مانند زبان مادری‌اش به طور ناخود‌آگاه استفاده می‌کند و نیاز ندارد جملات را در ذهنش ترجمه کند.

چقدر زمان می‌برد به هر سطح برسیم؟

اگر شما نا بحال زبانی را یاد نگرفته‌اید و قصد شروع یادگیری یک زبان جدید را دارید، احتمالا سوالی بسیار ذهن‌تان را مشغول کرده‌است: “چقدر طول می‌کشه یاد بگیرم؟”. پاسخ به این سوال شرایط زیادی دارد از جمله: چقدر زمان برای تمرین دارید؟ کلاس می‌روید یا خودآموز یاد می‌گیرید؟ چقدر برای یادگیری انگیزه دارید؟ آیا شرایط تمرین برایتان فراهم است؟ و شرایط دیگر که هر کدام به شکلی بر مدت‌زمان یادگیری شما اثر می‌گذارند. اما در جدول زیر، زمانی که نیاز دارید صرف تمرین و یادگیری کنید تا به هر سطح برسید را به طور حدودی آورده‌ایم:

 

Number Of Hours (approximate) CEFR Level
1000-1200 C2
700-800 C1
500-600 B2
350-400 B1
180-200 A2
90-100 A1

توضیح جدول مدت‌زمان لازم برای یادگیری هر سطح

در ستون سمت چپ نام سطوح استاندارد CEFR را مشاهده می‌کنید. ستون وسط، آزمون‌های زبان انگلیسی دانشگاه کمبریج که برابر با هر سطح می‌باشد را نمایش می‌دهد، این مدارک نشان‌دهنده سطح هر زبان‌آموز بوده و از اعتبار بالایی برخوردار است. در ستون سمت راست، مدت زمانی که نیاز دارید صرف تمرین کنید را به ساعت مشاهده می‌کنید.

این زمان‌ها برای زبان‌آموزی است که از صفر شروع می‌کند. یعنی به طور مثال اگر از صفر شروع کنید، ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساعت تمرین نیاز است تا به سطح C1 برسید. اما مثلا اگر سطح شما B2 باشد، شما برای رسیدن به سطح C1 فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساعت زمان نیاز دارید (اختلاف زمان سطحی که می‌خواهید به آن برسید و سطحی که در آن هستید).

بیشتر بخوانید  4 اشتباه مرگبار در آموزش آیلتس

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (استاندارد CEFR)

معرفی سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی (بر اساس استاندارد CEFR)

برای سنجش سطح زبان انگلیسی افراد آزمون‌های زیادی وجود دارد. برخی از این آزمون‌ها به دلیل استانداردهای بالا شهرتی جهانی دارند و از اعتبار بالایی برخوردارند مانند آزمون آیلتس و تافل. شما با هر سطحی که دارید می‌توانید در آزمون شرکت کنید. پس از آزمون نمره‌ای دریافت می‌کنید که به نوع پاسخگویی شما به سوالات آزمون بستگی دارد. حال که با استاندارد CEFR و سطح‌بندی زبان انگلیسی آشنا شدید، می‌توانید سطح آزمون‌ها را نیز بررسی کنید و به طور تقریبی نمره‌ای که هر سطح در هر آزمون کسب می‌کنید را تخمین بزنید.

Level

Elementary Pre-Intermediate Intermediate Upper-Intermediate Advanced Proficiency

CEFR

A1 A2 B1 B2 C1 C2
Cambridge KET YLE Movers KET YLE Flyers PET BEC Preliminary FCE BEC Vantage CAE BEC Higher

CPE

IELTS

0 – 2.5 3.0 – 3.5 4.0 – 5.0 5.5 – 6.5 7.0 – 8.0 8.5 – 9.0

TOEFL

iBT 8 – 23 24 – 56 57 – 86 87 – 109 110 – 120 110 – 120

ITP

0 – 336 337 – 459 460 – 542 543 – 626 627 – 677 627 – 677

TOEIC

L&R

120 – 224 225 – 549 550 – 784 785 – 944 945 – 990 945 – 990

S&W

80 – 159 160 – 239 240 – 309 310 – 399 400 400
BULATS

0 – 19

20 – 39 40 – 59 60 – 74 75 – 89 90 – 100
PTE Academic 0 – 29 30 – 42 43 – 58

59 – 75

76 – 84

85 – 90
General Level A1 Level 1 Level 2 Level 3 Level 4

Level 5

TRINITY

ISE

N/A ISE 0 ISE I ISE II ISE III ISE IV
GESE 2 3 – 4 5 – 6 7 – 9 10 – 11

12

در جدول بالا، سطوح استاندارد CEFR و نمره‌ای معادل هر سطح در آزمون‌های مشهور زبان انگلیسی مشاهده می‌کنید. در برخی ستون‌ها نیز اسامی آزمون‌ها یا سطحی از آزمون‌ها را می‌بینید. لازم به ذکر است که مقایسه دو آزمون با یکدیگر کار آسانی نیست و از آن مهم‌تر نتیجه‌ای قطعی نخواهد داشت و به طور کلی نمی‌توان به این مقایسه‌ها اعتماد کرد.

سخن آخر

شما نسبت به هدفی که از یادگیری یک زبان دارید، می‌توانید سطحی را که می‌خواهید به آن برسید مشخص کنید و با تمرین و استمرار خود را به آن سطح برسانید. در این مقاله سطح های A1 تا C2 زبان انگلیسی را معرفی کردیم که می‌توانید از آن به عنوان یک راهنمای کامل استفاده کنید. یادگیری زبان به شش ماه و یکسال ختم نمی‌شود و اگر واقعا می‌خواهید زبان‌تان را تقویت کنید، نیاز به صبر دارید. هم‌چنین باید روش‌های مختلف یادگیری زبان، اپلیکیشن‌های یادگیری زبان خارجی و کتاب‌های مناسب برای یادگیری و موارد دیگر در این زمینه را امتحان کنید تا روش مناسب خودتان که بهتر با آن یاد می‌گیرید، انتخاب کنید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
101
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست