1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. 3D MAX
  5. تری دی مکس چیست؟ | کاربرد و منابع یادگیری 3ds Max

تری دی مکس چیست؟ | کاربرد و منابع یادگیری 3ds Max

نویسنده:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تری دی مکس چیست؟

تری دی مکس چیست؟ | کاربرد و منابع یادگیری 3ds Max

نویسنده:

مطالعه: 6 دقیقه

با توجه به قابلیت‌های بالای تری دی مکس در زمینه مدل‌سازی می‌توان گفت این نرم‌افزار یکی از بهترین نرم‌افزار‌های حوزه طراحی سه بعدی محسوب می‌شود. اغلب مهندسین معماری و انیمیشن‌سازان و سینماگران و … از این نرم‌افزار برای مدل‌سازی پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. امروزه مهارت طراحی با نرم افزار تری دی مکس برای هنرجویان، دانشجویان رشته‎‌های معماری، عمران و سایر رشته‌ها، یکی از شاخصه‌های اصلی ورود به بازار کار به‌شمار می‌آید.

تری دی مکس چیست؟

تری دی مکس چیست؟

تری دی مکس یکی از قدرتمند‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی سه بعدی و مدل‌سازی است. این نرم‌افزار به دلیل قابلیت‌های متنوع و کیفیت فوق العاده رندر‌های خروجی نزد طراحان و گرافیست‌های سه بعدی جایگاه ویژه‌ای دارد. بسیاری از کمپانی‌های معتبر فیلم سازی نیز در پروسه تدوین جلوه‌های ویژه فیلم‌های خود از تری دی مکس استفاده می‌کنند. به طور مثال در فیلم آواتار از این نرم افزار و همچنین نرم افزار مادباکس برای طراحی بافت استفاده شده‌است. در فایل ویدئویی زیر  “استاد امید زیارتی” به طور کامل به توضیح تاریخچه ساخت 3D Max و سکانس‌های جذابی که با استفاده از این نرم‌افزار تولید شده‌اند، می‌پردازد.

 

در “پکیج جامع آموزش تری دی مکس (دوره مکس پلاس)” سایت لیموناد “استاد امید زیارتی” به صورت پروژه محور و گام به گام به آموزش نرم افزار کاربردی 3D Max پرداخته‌است. با استفاده از این پکیج می‌توانید به خوبی به این نرم افزار مسلط و به صورت عملی با نحوه طراحی یک پروژه و دیگر تکنیک‌های ظریف طراحی آشنا شوید.

پکیج جامع آموزش تری دی مکس (دوره مکس پلاس)

کاربرد‌های تری دی مکس

نرم‌افزار 3D Max یک نرم افزار فوق العاده کاربردی در زمینه‌های مختلف مانند:

  • طراحی دکوراسیون داخلی
  • طراحی‌های صنعتی
  • غرفه سازی در نمایشگاه
  • طراحی خودرو
  • جلوه‌های ویژه سینما
  • انیمیشن سازی
  • طراحی بازی‌
  • طراحی لوگو‌های سه بعدی
  • معماری
  • تیزر‌های تبلیغاتی و….
بیشتر بخوانید  مقایسه نرم افزار مایا، تری دی مکس و بلندر

کاربرد تری دی مکس

به طور کلی این نرم افزار در طراحی‌های سه بعدی نزدیک به واقعیت بسیار کاربردی است. به طوری که حتی در حوزه پزشکی برای شبیه سازی اندام‌های داخلی یا فرآیند‌های زیستی که در بدن رخ می‌دهد نیز، قابل استفاده‌است.

مزایای استفاده از تری دی مکس

همانطور که پیش‌تر اشاره شد کیفیت بالای رندهای خروجی و رئال بودن آن‌ها یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این نرم‌افزار به شمار می‌آید. وجود استاندارد‌های بالا در طراحی اشیاء و همچنین قابلیت شخصی‌سازی و انعطاف پذیری رابط کاربری، از دیگر ویژگی‌های بسیار کاربردی این نرم‌افزار می‌باشد. علاوه‌بر ویژگی‌های سخت افزاری، چه در طراحی داخلی و چه در زمینه‌های حرفه‌ای مشابه دیگر، زمانی که کاربر از این نرم‌افزار برای مدل‌سازی و ارائه ایده‌های خود استفاده می‌کند، مشتریان با جزئیات ایده آشنا می‌شوند و همچنین نقاط قوت و ضعف پروژه در همان ابتدای کار مشخص می‌شود. بنابراین در زمان و هزینه‌های یک پروژه صرف جویی خواهد شد و مشتری با اطمینان خاطر بیشتری پروژه را به ایده‌پرداز می‌سپارد.

حداقل سیستم مورد نیاز تری دی مکس

برای 3D Max سیستمی با مشخصات زیر پیشنهاد می‌شود:

ویندوز Windows 7 SP1 , Windows 8.1 , Windows 10
پردازنده 64bit Intel® or AMD® multi-core processor
memory 16GB Ram
Storage 6GB

در نظر داشته باشید برای مدل‌سازی و متحرک‌سازی بهتر است از پردازنده‌هایی که سرعت هسته آنها بالاست استفاده کنید. در واقع نیازی نیست یک CPU چند هسته‌ای تهیه کنید بلکه یک پردازنده با سرعت Core بالا در اختیار داشته باشید، کافیست. برای مثال پردازنده‌های Rizen EMD و همچنین پردازنده‌های Intel که سرعت خوبی دارند مناسب است. همچنین به طور کلی برای کار با تری‌ دی‌ مکس حداقل 16 گیگابایت رم نیاز است که برای ساخت صحنه‌های پیچیده‌تر به رم 32 گیگابایت احتیاج داریم. البته 3D Max بر روی سیتم عامل مک قابل اجرا نیست و برای استفاده از این برنامه باید از نرم‌افزار‌های شبیه‌ساز ویندوز کمک گرفت که این موضوع یکی از نقاط ضعف این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

بهترین منابع یادگیری تری دی مکس

منابع یادگیری تری دی مکس

برای یادگیری این نرم افزار کاربردی راه‌های مختلفی وجود دارد. در صورتی که سطح زبان قوی دارید می‌توانید از سایت help 3D Max که سایت رسمی این نرم‌افزار است استفاده کنید. این سایت به خوبی قسمت‌های مختلف نرم‌افزار را توضیح داده‌است و اطلاعات مقدماتی را دراختیار شما قرار می‌دهد. یکی دیگر از منابع یادگیری 3D Max استفاده از کتاب‌ها یا جزوات چاپی است که آن‌ها نیز اقتباسی از سایت help 3D Max می‌باشد. اما بهترین روش یادگیری و تسلط به این نرم‌افزار استفاده از پکیچ‌های آموزشی است که از پایه تا پیشرفته را گام به گام آموزش می‌دهند.

اصطلاحات رایج در تری دی مکس

4 اصطلاحی که در 3D Max بسیار کاربردی هستند عبارت‌اند از : متریال، رندرینگ یا Geometry، مدلینگ و همچنین دوربین یا camera.

اصلاحات رایج در تری دی مکس

متریال

منظور از متریال یا مصالح در تری دی مکس در واقع جنس سطح یک شکل سه بعدی می باشد. به طور مثال شما می خواهید یک جعبه سه بعدی بسازید که جنس اصلی آن چوبی است.

رندرینگ

آخرین مرحله در طراحی‌های سه بعدی رندرگیری است. به طور کلی به فرآیند تهیه‌ی خروجی تصویری یا ویدیویی از یک نرم‌افزار سه بعدی رندرینگ (Rendering) یا رندرگیری می‌گویند. خروجی این فرآیند هم رندر نام دارد.

مدلینگ

به طور کلی به همان روند تبدیل یک تصویر دو بعدی به تصویر سه بعدی مدلینگ می‌گویند.

دوربین یا camera

منظور از دوربین در تری دی مکس در واقعه زاویه دید شما نسبت به اشکال سه بعدی ترسیم شده می‌باشد. که با تغییر زاویه دید، انگار شما از یک قاب دوربین به یک منظره نگاه می‌کنید.

پلاگین‌های نرم افزار تری دی مکس

پلاگین تری دی مکس

پلاگین‌ها در واقع کدها یا نرم‌افزار‌های تکمیلی هستند که با نصب شدن روی نرم‌افزار اصلی باعث افزایش کارایی و امکانات آن می‌شوند. به طور مثال نرم‌افزار 3D Max در نورپردازی پایانی ضعیف عمل می‌کند اما با نصب پلاگین Vray این مشکل برطرف می‌شود. همچنین Vray با قایلیت‌های دیگری که دارد باعث تسریع در روند رندرگیری می‌شود و یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های تری دی مکس به شمار می‌رود. البته پلاگین‌های متنوع زیادی وجود دارد که بسته به طرحی که میخواهید ترسیم کنید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید مانند پلاگین کرونا، snow flow، red shift و… .

بیشتر بخوانید  آموزش نصب پلاگین در افترافکت

مهم‌ترین نرم افزار‌های رقیب تری دی مکس

رقبای تری دی مکس

تا کنون نرم‌افزارهای زیادی در حوزه طراحی سه بعدی ارائه شده‌اند، که از مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به اتودسک مایا اشاره کرد. البته مایا بیشتر برای طراحی انیمیشن و 3D Max برای مدلینگ استفاده می‌شود. در مقاله ” تفاوت 3d max با مایابیشتر به تفاوت‌های این دو نرم‌افزار کاربردی پرداخته شده‌است. از دیگر رقبای 3D Max نرم افزار قدرتمند Blender است. بلندر یک نرم افزار نسبتا جدید برای انجام ترسیمات سه بعدی و انیمیشن سازی است که در حال حاضر به دلیل رایگان بودن و ابزارهای متنوع و بسیار قوی که در آن به کار رفته مورد توجه بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف قرار گرفته است. با این وجود هنوز هم 3D Max نرم‌افزار محبوب اکثر شرکت‌های طراحی است و با وجود پلاگین‌های متنوع و کارایی بالا جزء کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌های طراحی سه بعدی قرار می‌گیرد.

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل با نرم‌افزار 3D Max و کاربرد‌های آن آشنا شده‌اید. اکنون ممکن است این سوال برای شما بوجود آمده باشد که آیا یادگیری نرم‌افزار تری دی مکس سخت است؟ و همچنین چه مدت زمانی را باید صرف یادگیری این نرم‌افزار نمود؟ در مورد میزان سختی یادگیری کار با این نرم‎‌افزار باید گفت که به طور کلی به دلیل اهمیت ظرافت در طراحی و گستردگی ابزار‌های موجود در این برنامه، ممکن است در ابتدای راه اندکی دشوار به‌نظر برسد. اما در صورت علاقه‌مندی و تمرین مدوام قطعا کار سختی را در‌پیش نخواهید داشت.

همچنین برای یادگیری این نرم‌افزار در صورتی که هیچ پیش‌زمینه یا سابقه کار با دیگر نرم‌افزار‌های طراحی را ندارید، برای مسلط شدن به طور تقریبی به 3 ساعت تمرین روزانه به مدت 6ماه، زمان احتیاج دارید. به طبع در صورتی که به سایر نرم‌افزار‌های طراحی تسلط دارید این مدت کوتاه‌تر خواهد شد. در صورتی که به دنبال یادگیری نرم‌افزار‌های موشن گرافیک هستید مقاله” معرفی بهترین نرم افزار های ساخت موشن گرافیک ” می‌تواند در انتخاب بهترین نرم‌افزار برای طراحی به شما کمک کند.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
163
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مشخصه که علاقمند به یادگیری در حوزه فیلم و انیمیشن سازی هستید.

کد تخفیف: ab38fa66dz

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست