1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. طراحی و گرافیک
  4. کورل دراو چیست + کاربردها و امکانات CorelDRAW

کورل دراو چیست + کاربردها و امکانات CorelDRAW

نویسنده:

زمان مطالعه: 7 دقیقه

کورل دراو چیست + کاربردها و امکانات CorelDRAW

کورل دراو چیست + کاربردها و امکانات CorelDRAW

نویسنده:

مطالعه: 7 دقیقه

اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای در زمینه‌ی طراحی گرافیک کار کنید، یا قصد دارید در این حوزه جزو افراد حرفه‌ای باشید پیشنهاد می‌کنیم نرم‌افزار کورل دراو Corel draw را امتحان کنید. این نرم افزار با امکانات حرفه‌ای و رابط کاربری ساده‌ای که دارد به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی تبدیل شده است، که توانایی رقابت با نرم افزار فتوشاپ را دارد. کورل دراو (Corel Draw) یک نرم افزار است که بر پایه پیکسل و بردار (وکتور) کار می کند. در ادامه توضیح می دهیم که کورل دراو چیست؟ و امکانات و کاربردهای آن را بررسی می کنیم.

کورل دراو چیست؟

همانطور که اشاره کردیم کورل دراو (corel draw) یک نرم افزار پیکسلی است که هم بر پایه پیکسل و هم بر پایه وکتور* کار می کند. شرکت کورل در سال 1990 نرم افزار corel draw را به بازار عرضه کرد و با معرفی آن به عنوان یکی از قوی ترین برنامه های طراحی برداری و تصویر سازی، به رقیبی برای شرکت ادوبی تبدیل شد. البته از این نرم افزار برای ویرایش تصاویر نیز استفاده می شود اما کاربرد اصلی آن در طراحی است.

*وکتور: تصاویر برداری را اغلب با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، کورل و ایلوستریتور طراحی می کنند، حجم کمی هنگام ذخیره سازی دارند و هنگام بزرگنمایی (zoom) از کیفیت آن ها کم نمی شود.

طراحی وکتور با کورل دراو

ابزارهای نرم افزار کورل

کورل دراو ابزارهای گوناگونی دارد که می‌توان از آن‌ها برای طراحی‌های خلاقانه در زمینه‌های مختلف از جمله طراحی بنر، پوستر، لوگو و… استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین ابزارهای کورل دراو، قلم‌های متنوع آن است که برای ایجاد تصاویر حرفه‌ای و طبیعی یا به اصطلاح واقع‌گرایانه کاربرد دارند. امتیاز دیگری که این نرم‌افزار دارد این است که مبتنی بر لایه است که باعث می‌شود طراحی سایه‌ها و رنگ‌آمیزی‌ها حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تر باشد. هم‌چنین مدیریت رنگ‌ها در کورل بسیار پیشرفته و دسترسی به آن آسان است و برای رنگ‌آمیزی طرح‌ها رنگ‌های متنوع بسیاری در اختیار دارید. در ادامه به برخی از ابزار های پر کاربرد کورل  می پردازیم:

بیشتر بخوانید  مقایسه کورل دراو با فتوشاپ

smart Drawing، ابزار هوشمند کورل:

smart Drawing یک ابزار جالب و کاربردی برای تبدیل یک شکل غیر منظم به منظم می باشد. روش کار به این صورت هست که شما یک شکل به صورت غیر منظم می کشید و بعد از چند ثانیه شکل شما به یک کادر منظم و دارای زوایای مشخص تبدیل می شود.

ابزار smart Drawing NV در کورل دراو

ابزار polyline در کورل:

با ابزار polyline یک کادر به صورت دلخواه و نامحدود می کشید و حتما باید دو سر آن را به هم وصل کنید تا تبدیل به یک شکل شود، نحوه کار با آن دقیقا شبیه به ابزار FREE HAND است. همانطور که گفتیم با این ابزار به تعداد زیاد میتوانید خط یا شکل ترسیم کنید و برای پایان دادن به کار کافی است روی نقطه شروع کلیک کنید و شکل خاتمه پیدا می کند. روش دیگر برای اتمام کار دابل کلیک است. همچینین میتوانیم با فشردن کلید ENTER و SPACE به رسم شکل پایان دهیم. با کلید SCAPE نیز میتوان ترسیم شکل را متوقف نمود.

با ابزار Roughen Brush در کورل اشکال را خشن کنید!

با ابزار رافِن براش (Roughen Brush) کورل دراو می‌توانید اطراف شکل یا خط را دندانه‌دار کنید. پس از رسم شکل مورد نظر کافی است این ابزار را انتخاب کنید و ماوس را روی بخشی که می‌خواهید دندانه‌دار باشد بکشید. این کار را روی هر خط بسته یا باز، سطح و متنی می‌توانید انجام دهید. هم‌چنین می‌توانید تنظیم کنید که دندانه‌ها درشت یا ریز باشند، زاویه‌ی آن‌ها به صورت عمودی یا افقی باشد و مقدار تیزی لبه‌ها چقدر باشد.

ابزار Roughen Brush در کورل دراو

رسم جدول با دو ابزار GRAPH PAPER و TABLE TOOLS در کورل

در نرم افزار کورل دو ابزار GRAPH PAPER  و TABLE TOOLS برای ترسیم جدول وجود دارد. اگر ابزار GRAPH PAPER را انتخاب کردید با فعال کردن گزینه ungroup  می توانید یک سلول را  انتخاب کنید و رنگ آن را تغیر دهید یا آن را جا به جا کنید. سپس با انتخاب کل جدول و گزینه GROUP می توانید جدول را به حالت قبل برگردانید و جا به جا کنید یا تغییرات را بر روی آن اعمال کنید. به جدول سطر و ستون اضافه کنید یا از آن حذف کنید، همچنین کادر جدول را ضخیم کنید. با فعال کردن گزینه AUTOMATICALLY RESAZE CELLS WHILE TYPING در منوی OPTIONS هنگام نوشتن سلول مورد نظر به اندازه متن بزرگ تر می شود و متن شکسته نمی شود.

قابلیت های کورل دراو چیست؟

کورل دراو در مقایسه با فتوشاپ و دیگر نرم‌افزارهای طراحی موجود در بازار، کورل حجم کمتری دارد (چون از فرمول‌ها و توابع ریاضی برای طراحی استفاده می‌کند) به همین دلیل بدون مشکلاتی مثل هنگ کردن هنگام اجرا یا ذخیره‌سازی پروژه قابل استفاده است. همچنین فرمت فایل‌های کورل دراو cdr است و بیشتر از 100 فرمت تصویری مختلف برداری و پیکسلی را پشتیبانی می‌کند. مانند فرمت‌های برداری ai، eps، ppt، wmf، shw و فرمت‌های پیکسلی png، jpeg، bmp، gif، و psd. در ادامه به برخی از قابلیت‌های پر کاربرد کورل  می پردازیم:

بیشتر بخوانید  مقایسه کورل دراو با فتوشاپ

1_ طراحی تصاویر پیکسلی و برداری در محیط های کارِ جدا در کورل دراو:

نرم افزار کورل دارای ابزار های پیشرفته و متنوعی برای کار با تصاویر پیکسلی و وکتورها است. برای هر دو محیط قابلیت های پیشرفته و تخصصی وجود دارد و می‌توانید با این نرم افزار انواع اَشکال هندسی و وکتوری مبتنی بر فرمول های ریاضی طراحی کنید. در عین حال که این نرم افزار از قابلیت وکتوری برخوردار است، همزمان از قابلیت پیکسلی آن هم می‌توانید استفاده کنید.

مقایسه پیکسل و بردار(وکتور) در کورل

2_ سازگاری کورل با همه برنامه ها:

از دیگر قابلیت های این نرم افزار همخوانی و سازگاری با تمام فرمت های عکس مثل jpg ،bmp  و png است که در نرم افزارهای دیگر پشتیبانی می شوند و قابل استفاده هستند. برای مثال طبق بررسی ها فایل خروجی از کورل با هر فرمتی بر روی برنامه های دیگر مثل فتوشاپ و pdf قابل اجرا و پشتیبانی است. سازگاری با مجموعه آفیس مثل word و excel و غیره و نصب بر روی سیستم عامل های مک، ویندوز و اندروید قابلیت های دیگر کورل هستند. هم چنین این نرم افزار از زبان فارسی پشتیبانی می کند.

3_ تایپو گرافی با کورل دراو:

از نرم افزار کورل علاوه بر طراحی و ادیت عکس میتوان در تایپوگرافی و حروف چینی استفاده کرد. با استفاده از انواع فونت ها و قابلیت تایپ فارسی می توان متن مورد نظر را طراحی و ویرایش کرد.

ساخت تایپوگرافی در کورل دراو (corel draw)

بازار کار و کاربرد های کورل دراو چیست؟

با نرم افزار کورل تقریبا هر پروژه در زمینه طراحی و چاپ را می‌توان انجام داد و وارد بازار کار شد، از جمله: طراحی لوگو، ساخت مهر، بروشور، صفحه آرایی و لیزر، CNC که در ادامه به بررسی هر یک به صورت جداگانه میپردازیم.

1- طراحی پروژه های گرافیکی و هنری در کورل:

از قابلیت های پیشرفته نرم افزار کورل می توان به طراحی لوگو، طراحی بنر، بروشور، کارت ویزیت و طراحی مهر برای استفاده در صنعت چاپ و تبلیغات اشاره کرد. کورل برای طراحی های از این قبیل دارای اشکال پیش فرض خلاقانه و هنری گوناگونی است. شما در نرم افزار کورل کاملا دستتان باز است و بسیار راحت میتوانید پروژه مورد نظر خود را طراحی کنید.

2- طراحی بسته بندی با کورل:

کورل افزونه ای است که امکان این را به شما می دهد تا طرح خود را به صورت سه بعدی مشاهده کنید. همچنین با کمک آن می توانید بسته بندی خود را بچرخانید و از زوایای مختلف به آن نگاه کنید.

بیشتر بخوانید  مقایسه کورل دراو با فتوشاپ

طراحی بسته بندی های سه بعدی با کورل

3- نقش کورل در صفحه آرایی، ویرایش روزنامه و مجلات:

در نرم افزار CorelDraw می توانید طراحی ها را در صفحات متعددی انجام دهید. بطور پیش فرض هر پروژه ای که ایجاد کنید فقط دارای یک صفحه است. اما قادر به افزودن صفحاتِ جدید هم هستید. کورل دارای صفحات آماده (TEMPLATE) برای طراحی و صفحه ارایی روزنامه ها و مجله ها است. از لحاظ امور چاپ كورل يك ويژگي بسيار مهم دارد كه آن هم به خاطر برداري بودن آن است. نوشته ها و آرمها در چاپ بسيار دقيق و تميز بوده و لبه های نوشته پله پله نمي شود.

4-با کورل می‌توانید پارچه و لباس هم طراحی کنید:

کورل دراو در طراحی لباس و پارچه در کارخانجات چاپ پارچه کاربرد دارد. این نرم افزار مجموعه ای بزرگ از تصاویر با کیفیت بالا و نیز  چندین قالب برای استفاده در اختیار کابران قرار می دهد.

5- طراحی کدهای کیو آر (QR code) با کورل دراو:

QR CODE کد کیو آر نسل جدیدی از بارکدها است که متشکل از پیکسل های ریز و حاوی اطلاعات متنی می باشد. در نرم افزار کورل شما می توانید  بارکد اختصاصی خود را طراحی کنید و یا رنگ آن را تغییر  دهید. در قسمت چاپ شما می توانید پس از تکمیل گزینه های مورد نیاز، کد خود را بسازید و با فرمت های PNG, SVG و PDF ذخیره نمائید. برای ساخت بارکد در کورل دراو ابتدا نرم افزار کورل را باز کرده و فایل مورد نظر خود را داخل نرم افزار وارد کنید. پس از ایجاد فایل مورد نظر خود به بخش Object > Insert > Barcode بروید.

ساخت کد های QR در کورل دراو

6- طراحی وبسایت با نرم افزار کورل

از عناصر موجود در کورل  میتوان برای طراحی یک نوار راهنمای زیبا و پس زمینه های جذاب، طراحی دسته بندی و فهرست ها استفاده کرد.

7_نرم افزار کورل کاربردی در لیزر و CNC:

کورل در حوزه هایی مثل مهندسی مکانیک و لیزر، برای برش و طراحی تابلوهای شبرنگ با دستگاه کاترپیلاتر و CNC مورد استفاده قرار می گیرد. کورل همچنین قابلیت تغییر تنظیمات ماشین CNC برای برشکاری و لیزر در کنار نرم افزار پاور میل را دارد.

معرفی آموزش کورل

در این پست بررسی  کردیم کورل دراو چیست ؟ و قابلیت ها و کاربرد های آن را به شما معرفی کردیم. امیدواریم که این پست به شما در این زمینه کمک های لازم را کرده باشد. از طریق لینک زیر به یکی از آموزش های کامل و ارزشمند کورل خانم شکفته احمدی در لیموناد دسترسی داشته باشید.

آموزش پروژه محور کورل دراو (CorelDRAW) – شکفته احمدی

 

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
210
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

بهترین پکیج آموزش فتوشاپ

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش ورزش در خانه
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست