1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. زبان خارجی
  4. آیلتس
  5. بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

نویسنده:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

نویسنده:

مطالعه: 8 دقیقه

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس استفاده از کتاب‌ها، پادکست‌ها، فیلم و سریال‌های انگلیسی زبان است. اگر شما هم به دنبال منابع و روش‌های کسب نمره بالای 7.5 در بخش Listening آزمون آیلتس هستید تا انتها با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم علاوه‌بر معرفی بهترین منابع، یک روش خودخوان تقویت Listening آزمون آیلتس را نیز به شما آموزش دهیم که درصورت تمرین آن به صورت مداوم در طی حداقل 6 ماه شاهد تغییر چشم‌گیری در سطح خود خواهید بود. 

بخش های مختلف آزمون آیلتس

بخش های مختلف آزمون آیلتس

آزمون آیلتس یک آزمون معتبر زبان انگلیسی است که هر ساله مهارت‌های مختلف داوطلبان را در بخش‌های مختلف زبان مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدرک آیلتس تقریبا یکی از معتبر‌ترین گواهی‌های زبان است که در تمام دنیا شناخته شده و مورد تایید است.

این آزمون 4 مهارت اصلی زبان‌آموزان یعنی Writing ،Listening ،Reading و Speaking را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با بهترین منابع دیگر بخش‌های آزمون آیلتس مقاله “دانلود منابع آیلتس برای مطالعه خودخوان همراه نقشه راه” می‌تواند راهنمای خوبی برای شما در این زمینه باشد.

آشنایی با بخش لیسنینگ آیلتس

این قسمت در آزمون آیلتس مهارت شنیداری زبان‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. لیسنینگ آیلتس نسبتا چالش بر انگیز‌تر از سایر بخش‌های آزمون است زیرا تقریبا ارتباط مستقیمی با تمام بخش‌های دیگر نظیر گرامر، لغات و… دارد. 

ساختار اصلی سوالات Listening آیلتس

سوالات این قسمت به چند دسته تقسیم می‌شوند که با توجه به فایل صوتی که در جلسه آزمون در اختیار شما قرار می‌گیرد باید به آن‌ها پاسخ دهید. در ادامه به بررسی انواع سوالات مطرح شده در بخش Listening آزمون آیلتس می‌پردازیم:

نوع Listening مثال عنوان listening
بخش یک: مکالمه انگلیسی روزمره ?Do you want to go to university
بخش دو: مونولوگ ( گفت و‌گوی تک نفره) Advantages of online education
بخش سه: مکالمه میان ۲ تا ۴ نفر با موضوع آکادمیک The best way to plan lessons
بخش چهار: مونولوگ درباره موضوع آکادمیک University lecture: Examining the effects of chemical drugs

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد کتاب‌ها، پادکست، فیلم و سریال و…می‌تواند نقش موثری در بهبود عملکرد شما در لیسینیگ آیلتس داشته باشد. در ادامه برترین منبع هر کدام از موارد گفته شده را به شما معرفی می‌کنیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که انباشته کردن منابع مختلف نه تنها به پیشرفت شما کمکی نمی‌کند بلکه باعث سردرگمی نیز خواهد شد. بنابراین از منابع درست و متناسبِ سطح خودتان استفاده کنید و فراموش نکنید تمرین و تکرار مدوام رمز موفقیت در یادگیری زبان است.

بیشتر بخوانید  4 اشتباه مرگبار در آموزش آیلتس

بهترین کتاب برای لیسنینگ آیلتس

کتاب‌های مختلفی به عنوان منبع برای لیسنینگ آزمون آیلتس معرفی می‌شوند اما 5 مورد از بهترین آن‌ها عبارت‌اند از:

کتاب Tactics for Listening

مجموعه کتاب‌های سه سطحی Tactics for Listening یکی از بهترین و جذاب‌ترین کتاب‌های تقویت مهارت شنیداری منتشر شده است. این مجموعه دارای سه سطح Basic, Developing, Expanding می‌باشد که توسط انتشارات آکسفورد منتشر‌شده و تاکید آن روی لهجه انگلیسی آمریکایی است. این کتاب برای سطح متوسط تا پیشرفته مناسب است.

کتاب Tactics for Listening سطح Basic دانلود
کتاب Tactics for Listening سطح Developing دانلود
کتاب Tactics for Listening سطح Expanding دانلود

کتاب Unique IELTS Listening Practice Test

این کتاب برای افرادی که قصد دارند به طور خود‌خوان به آموزش لیسنینگ بپردازند مناسب است. Unique IELTS Listening Practice Test یکی از کتاب‌هایی است که به اصول و تکنیک‌های آزمون آیلتس توجه زیادی دارد بنابراین یکی از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس به شمار می‌رود.

کتاب Get Ready for IELTS Listening

Get Ready for IELTS Listening نیز یکی دیگر از منابع ارزشمند برای تقویت مهارت لیسنینگ می‌باشد. توجه داشته باشید این کتاب که دارای 12 درس است، برای سطح متوسط رو به بالا مناسب‌تر است. هر درس از سه بخش تشکیل شده و به مواردی نظیر بهبود دایره واژگان و آزمون‌هایی شبیه Lisetning آیلتس می‌پردازد.

کتاب Collins Listening for IELTS

Collins Listening for IELTS از نظر بسیاری از اساتید و زبان‌آموزان جزء بهترین منابع تقویت لیسنینگ آیلتس به شمار می‌رود. این کتاب نیز از 12 درس تشکیل شده که هدف کلی آن، بهبود مهارت‌ها و معرفی تکنیک‌های لازم برای آماده شدن در آزمون است. در انتها نیز، آزمون‌هایی مشابه آیلتس آمده است. به طور کلی برای افردی که مایل هستند نمره بالای 7 کسب کنند این کتاب گزینه مناسبی است.

کتاب IELTS Listening Strategies

 در این کتاب، نکات کلیدی و تکنیک‌های لازم همچنین ساختارهای گرامری و واژگان پوشش داده شده و برای کسانی که می‌خواهند نمره Listening بالای ۸ در آزمون کسب کنند، بسیار مفید است. آموزش این کتاب به صورت پیوسته و گام به گام می‌باشد که همین امر منجر به برتری IELTS Listening Strategies نسبت به سایر کتاب‌های مشابه می‌باشد.

معرفی بهترین پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

بهترین پادکست لیسنینگ آیلتس

گوش دادن به پادکست‌ها، یکی از مؤثر‌ترین راه‌های تقویت مهارت شنیداری در آزمون آیلتس است. این امر به شما کمک می‌کند علاوه‌بر یادگیری تلفظ صحیح، دایره لغات خود را گسترش دهید و هم‌چنین با لهجه و تلفظ‌های مختلف نیز آشنا شوید. در ادامه تعدادی از پادکست‌هایی که به شما در این زمینه کمک خواهند کرد را معرفی می‌کنیم.

پادکست 6minute english

6minute english یکی از بهترین مراجع تقویت لیسنینگ آیلتس می‌باشد. لهجه پادکست 6minute english بریتیش است بنابراین با توجه به اینکه لهجه فایل صوتی آزمون آیلتس نیز بریتیش می‌باشد این پادکست یک ابزار حرفه‌ای برای ارتقا سطح شما خواهد بود. قبل از ورود به سایت لازم است که سیستم ضد اینترنت ملی خود را روشن کنید.

+ 6minute english

پادکست Luke’s English

این پادکست هم به لهجه‌ی بریتیش است و به شما در تقویت مهارت شنیداری کمک می‌کند. Luke’s English برای افراد با سطح pre-intermediate به بالا مناسب‌تر می‌باشد.

بیشتر بخوانید  ترفند و تکنیک های کمتر گفته شده در آزمون آیلتس

+ Luke’s English

پادکست ESLpod

ESLpod یک پادکست تحت وب است که بعد از ورود به سایت می‌توانید موضوع دلخواهتان را انتخاب کنید یا پادکست‌ها را به صورت درس‌های طبقه‌بندی شده گوش کنید. از دیگر امکانات جالب این سایت وجود متن پادکست‌هاست که به شما این امکان را می‌دهد که بعد از گوش دادن به پادکست، با کلمات جدیدی که در حین شنیدن متوجه نشده‌اید آشنا شوید. 

+ پادکست ESLpod

بهترین سایت برای تقویت لیسنیگ آزمون آیلتس

بهترین سایت تقویت لیسنینگ آیلتس

سایت‌ها نیز مشابه پادکست‌ها به شما در درک بهتر تلفظ و آشنایی با لهجه‌های مختلف کمک می‌کند. بنابراین سایت‌ها را هم می‌توان یکی از راه‌های تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس در نظر گرفت.

سایت Elllo

شما در این وب‌سایت به هزاران ویدئو آموزشی دسترسی دارید. در این مجموعه به درس‌های صوتی با سخنرانان بومی، فایل‌های صوتی کوتاه با زبان‌آموزان خارجی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، درس‌های گرامر مبتنی بر صدا و درس‌های اصطلاحات دسترسی خواهید داشت.

سایت ESL Video

مطالب این سایت در سطوح مختلف و دسته‌های گوناگونی مانند: ورزش و سرگرمی، مردم و مکان‌ها، ساختارهای گرامری مانند صفت‌ها و قیدها، جملات شرطی، افعال مجهول و… دسته‌بندی می‌شود. هم‌چنین هر دسته تقریباً 30 ویدیو از یوتیوب را شامل می‌شود و هر ویدیو با یک آزمون کوتاه همراه است.

TED Talks

ویدیوهای این سایت شامل بیش از 3100 سخنرانی در زمینه آموزش، تجارت، علم، فناوری و خلاقیت است که زیرنویس‌های آن به بیش از 100 زبان زنده دنیا ترجمه شده و قابل استفاده‌است. بنابراین این سایت یکی از بهترین منابع آموزش لیسنینگ آیلتس به شمار می‌رود.

معرفی بهترین فیلم و سریال های تقویت کننده لیسنینگ

بهترین فیلم و سریال های تقویت لیسنینگ آیلتس

فیلم و سریال‌ها نیز یکی از جذاب‌ترین راه‌های تقویت مهارت شنیداری هستند. تماشای فیلم و سریال در تایم‌‌های استراحت می‌تواند علاوه‌بر سرگرمی باعث تقویت لیسنینگ و آشنایی با تلفظ صحیح کلمات نیز بشود. در هنگام تماشای فیلم یا سریال به هیچ عنوان از زیرنویس فارسی استفاده نکنید. بلکه می‌توانید از زیرنویس‌های انگلیسی استفاده کنید و کلمات جدیدی که می‌آموزید را یادداشت کرده و سپس مرور کنید.

سریال Friends

سریال فرندز

این سریال تقریبا جزء محبوب‌ترین سریال‌های انگلیسی زبانی است که اغلب زبان‌آموزان برای تقویت مهارت‌های زبان از جمله لیسنینگ از آن استفاده می‌کنند. ژانر این فیلم طنز می‌باشد و وقایع روزمره‌ای که در این سریال اتفاق می‌افتد ممکن است برای شما هم در یک کشور انگلیسی زبان رخ دهد. این سریال نسبتا طولانی (۲۳۶ قسمت و ۱۰ فصل) است و حدود ۲-۴ ماه برای تماشای کامل زمان نیاز دارد.

سریال Breaking Bad

سریال بریکینگ بد

سریال Breaking Bad به دلیل داشتن یک رشته داستانی هیجان‌انگیز و هم‌چنین ژانر معماگونه و پلیسی آن گزینه جذابی برای افرادی است که شاید با سریالی مانند Friends که ریتم کندی دارد، ارتباط برقرار نمی‌کنند. این سریال یکی از محبوبت‌ترین و معروف‌ترین سریال‌های جهان است که پر از اصطلاحات و مکالمات روز‌مره انگلیسی می‌باشد.

سریال The Big Bang Theory

سریال تئوری بیگ بنگ

سریال تئوری بیگ بنگ در ژانر علمی، تخیلی که با فضای طنز گونه انتخاب مناسبی برای تقویت لیسنینگ می‌باشد. هم‌چنین دیالوگ‌های سریال روان است و ممکن است گاهی ریتم تندی بگیرد. اما برای زبان‌آموزانی که در روزهای پایانی سطح مبتدی هستند گزینه ایده‌آلی است.

بیشتر بخوانید  چطور آیلتس بخوانم تا به نمره 7 به بالا برسم

اپلیکیشن های موبایل به عنوان منابع Listening آیلتس

اپلیکیشن تقویت لیسنینگ آیلتس

به دلیل استفاده دائمی از تلفن همراه اپلیکیشن‌ها نیز یک راه تقویت لیسنینگ برای استفاده از تایم‌های مرده هستند. در زمان‌هایی که به منابع دیگر دسترسی ندارید اپلیکیشن‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

اپلیکیشن IELTS Listening

این اپلیکیشن در واقع یک شبیه‌ساز لیسنینگ آیلتس است که در آن به صدها تمرین شنیداری دسترسی دارید. هم‌چنین تمرینات هم به صورت موضوعی و هم بر اساس سطح زبان آموزان طبقه بندی شده‌اند تا زبان آموزان ضمن در نظر گرفتن سطح زبانی خود، امکان انتخاب موضوع های مورد علاقه خود را نیز داشته باشند.

+ دانلود اپلیکیشن IELTS Listening برای اندروید

اپلیکیشن Listen English Daily Practice

در این اپ مطالب مناسب برای تمام سطوح گنجانده شده‌است. از ویژگی‌های جالب این اپلیکیشن این است که مطالب در قالب داستان های کوتاه ارائه شده‌اند. در این داستان ها، هر آنچه که در زندگی روزمره ما اتفاق می افتد به طرز جالبی بیان می شوند. هم‌چنین در این می‌توانید هم با لهجه بریتیش تمرین کنید هم امریکن!

+ دانلود اپلیکیشن Listen English Daily Practice

اپلیکیشن VOA News

مخاطبین این اپلیکیشن زبان‌آموزان سطوح متوسط به بالا هستند. در صورتی‌که به اخبار روز علاقه دارید و دوست دارید زبانتان را هم از طریق دنبال کردن اخبار تقویت این اپلیکیشن گزینه مناسبی برای شماست. جوایز متعددی که این نرم افزار گرفته گواه بر کیفیت بالای آن می‌باشد.

روش تضمینی آموزش لیسنینگ آزمون آیلتس برای کسب نمره بالای 7.5

روش تضمینی آموزش لیسنینگ آزمون آیلتس برای کسب نمره بالای 7.5

در این مقاله سعی کردیم تمام منابعی که برای تقویت لیسنینگ آیلتس کاربردی هستند را معرفی کنیم. این روشی را که در ادامه معرفی خواهیم کرد برای تمام منابع شنیداری آیلتس قابل استفاده است. به طور مثال این تکنیک هنگام گوش دادن به پادکست‌ها یا اپیزود‌های سایت‌های معرفی شده قابل اجراست.

در این روش لازم است هر اپیزود را سه بار گوش کنید. بار اول سعی کنید که موضوع کلی را دریابید و سپس یک خلاصه از آن را در ذهنتان داشته باشید یا آن را یادداشت کنید. بار دوم به کلمات دقت کنید، اگر معنی کلمه‌ای را متوجه نشدید پادکست را عقب و جلو کنید. اگر بازهم کلمه جدید را متوجه نشدید به متن آن اپیزود مراجعه کنید.

در گام آخر احتمالا تا کنون 90% جزئیات اپیزود را دریافته‌اید، بنابراین بدون توجه به متن سعی کنید اصل مطلب را درک کنید. نهایتا روز بعد یا چند روز بعد این اپیزود را مرور کنید. در رابطه با معجزه این روش کافیست به صورت مدوام در طول 6 ماه این فرآیند را تکرار کنید. بعد از این زمان بدون شک متوجه تغییر سطح خود خواهید شد.

سخن آخر، برای تقویتListening از چه منابعی استفاده کنیم؟

برای انتخاب بهترین منبع ابتدا سعی کنید منبعی را انتخاب کنید که مناسب سطح شماست. سپس با تمرین و تکرار مدوام به منبعی که انتخاب کرده‌اید مسلط شوید. توجه داشته باشید تقویت مهارت‌های زبان در یک مدت کوتاه اتفاق رخ نمی‌دهد بنابراین دست از تلاش برندارید.

برای تسلط به دیگر بخش‌های آزمون آیلتس پکیج‌های آموزشی سایت لیموناد همراه مناسبی برای شما در این مسیر خواهد بود.

آموزش آیلتس

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آموزش زبان آنلاین

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
فهرست