1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. توسعه فردی
  4. سلامت روانی
  5. دلیل ایجاد استرس و اضطراب امتحان

دلیل ایجاد استرس و اضطراب امتحان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

دلیل ایجاد استرس و اضطراب امتحان

دلیل ایجاد استرس و اضطراب امتحان

مطالعه: 3 دقیقه

باورهای غیر منطقی یکی از دلایل مهم در ایجاد استرس و اضطراب امتحان است. به طور کلی، باورهای غیر منطقی به دلیل اینکه افراد به آن‌ها اعتقاد دارند، می‌توانند عواقب منفی و غیر واقعی را برای دانش آموزان و دانشجویان به همراه داشته باشد. باورهای غیر منطقی (مثل تفکرات منفی و خودانگاره) می‌توانند بر سلامت روانی ما تأثیر منفی داشته باشند. در نتیجه منجر به افزایش استرس و اضطراب امتحان شوند.

همچنین، باورهای مخرب و غیر منطقی می‌توانند به افت تحصیلی و ایجاد اضطراب در دانش‌آموزان منجر شوند. دانش آموزان و یا دانشجویان ممکن است، به دلیل تجربیات قبلی، شایعات و یا اطلاعات نادرستی که از محیط اطراف به دست آورده‌اند. درنهایت دانش آموز باورهای غیر منطقی را در ضمیر ناخود آگاه خود شکل داده باشند.

مطالعات نویسندگان Gao و Zhang در مورد باورهای غیرمنطقی در ایجاد استرس و اضطراب امتحان

یکی از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ توسط نویسندگان Gao و Zhang انجام شد. به بررسی ارتباط بین باورهای غیرمنطقی و استرس و اضطراب امتحان پرداخته است. در این مطالعه، نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که باورهای غیر منطقی، از جمله این که فردی نمی‌تواند به امتحان خود مسلط شود، می‌تواند نشانه‌های قوی از استرس امتحان را به دنبال داشته باشد. باورهای غیر منطقی مانند اینکه اگر در امتحان نمره بالا نگیریم زندگی ام  به هم می‌ریزد، می‌توانند باعث افزایش استرس و کاهش عملکرد در طول امتحان شوند. مثال‌هایی دیگری از باورهای مخرب و غیرمنطقی عبارتند از: “هرگز قبول نمی‌شوم”، “همه معلمان من نسبت به من ناراضی هستند”، “امتحانات برای من خیلی سخت است” و “در جلسه امتحان اتفاق غیر منتظره رخ می دهد”.

مشکل باورهای غیر منطقی به مرور زمان

مشکل باورهای غیر منطقی این است که آن‌ها به مرور زمان و روز به روز بیشتر در ذهن فرد ریشه می‌گیرند و باعث افزایش استرس و اضطراب و ناراحتی شخص می‌شوند. و در ادامه باعث پوچی و عملکرد پایین فراگیران و دانش آموزان شوند. به طور کلی، باورهای غیر منطقی مرتبط با امتحانات می‌توانند باعث ایجاد استرس و اضطراب امتحان شوند. و ممکن است فرد را محدود کند و باعث بروز عواقب منفی نامطلوب شود.

باورهای مخرب و غیر منطقی می‌توانند به افت تحصیلی

این باورها ممکن است باعث شود که دانش آموزان از انجام وظایف و فعالیت‌های اجتماعی صرف نظر کنند، یا برای شرکت در کلاس و امتحانات از اعتماد به نفس و انگیزه کمتری برخوردار شوند. در نتیجه، این باورها باعث افت تحصیلی و ایجاد اضطراب  و استرس می‌شوند.

راه های غلبه بر باورهای مخرب و غیر منطقی

همانطور که توضیح داده شد درصورت عدم کنترل و درمان، استرس و اضطراب دانش‌آموز به مرور زمان بیشتر شده و در ذهن فرد ریشه می‌کند. در ادامه برخی از راهکارها برای غلبه بر باورهای غیر منطقی را توضیح می دهیم:

  1. برای غلبه بر باورهای مخرب و غیر منطقی، دانش‌آموزان، دانشجویان و یا فراگیران باید به تفکر منطقی و علمی روی بیاورند.
  2. دانش آموزان باید سعی کنند تا با محیط اطراف خود در ارتباط باشند و با افرادی مانند روانشناسان که بیشترین تجربیات را دارند مشورت کنند.
  3. همچنین، باید به توسعه فردی خودشان بپردازند و تلاش کنند تا با یاد آوری و تداعی موفقیت‌های خود در سال های گذشته، به خودشان اعتماد کنند.

راه های غلبه بر باورهای مخرب و غیر منطقی

اگر قصد تغییر در خود را دارید قطعا مقاله “چگونه عادت‌های بد را کنار بگذاریم؟” نیز می‌تواند به شما کمک کند. پیشنهاد می کنیم این مقاله را بخوانید و راهکارهای عملی برای ترک عادت‌های ناخوشایند را بیابید.

شناخت و تحلیل این باورها می‌تواند به کاهش استرس کمک کند زیرا باعث می‌شود فرد بتواند بهتر با این باورها مقابله کند و آن‌ها را به چالش بکشاند. در واقع، با شناخت باورهای غیر منطقی، فرد می‌تواند به طور فعال مشارکت کرده و با ارائه منطق و شواهد به خودش و دیگران نشان دهد که این باورها ناصحیح هستند. و این می‌تواند بهبود وضعیت روانی و کاهش استرس منجر شود. به همین دلیل، شخص باید تلاش کنند تا به جای مقایسه خودشان با دیگران، بهبود و توسعه فردی خود را به عنوان هدف قرار دهند، تا بتواند از این باورها خلاص شود.

معرفی دوره آموزشی

اگر به دنبال رشد و توسعه شخصی خود هستید و می‌خواهید مهارت‌های زندگیتان را بهبود بخشید و به اهداف بزرگتری دست یابید. با دوره‌های توسعه فردی رسانه آموزشی لیموناد، می‌توانید به صورت موثر راهی برای بهبود زندگی خود بیاموزید. این دوره‌ها توسط متخصصان برتر و با تکنیک‌های علمی طراحی شده‌اند تا شما را در رسیدن به بالاترین پتانسیل خود همراهی کنند.
برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره‌های توسعه فردی لیموناد، به صفحه زیر مراجعه کنید

دوره‌های توسعه فردی لیموناد

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست