1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. ورزش و سلامت
  4. تغییرات عمیق در روده برای دستیابی به سلامتی (مغز روده ای)

تغییرات عمیق در روده برای دستیابی به سلامتی (مغز روده ای)

نویسنده:

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ایجاد تغییرات عمیق در روده برای سلامتی و تناسب اندام

تغییرات عمیق در روده برای دستیابی به سلامتی (مغز روده ای)

نویسنده:

مطالعه: 6 دقیقه

اگر به شما بگوییم که با تنظیم یکسری عادات مفید، می‌توانید بسیاری از مشکلات جسمی‌تان را حل کنید و یا حداقل تاثیر بسیار مثبتی روی عملکرد ذهن و بدنتان بگذارید (به طوری که بسیاری از داروها تا امروز نتوانسته‌اند این‌چنین تاثیرگذار باشند) حتما تعجب خواهید کرد!! اما این موضوع کاملا حقیقت دارد. با مطالعه این مقاله یاد می‌گیرید که با ایجاد تغییرات عمیق در روده به سلامتی دست یابید. اما قبل از اینکه به سراغ بحث اصلی برویم بد نیست چند خطی راجع به مغز و ارتباطش با بدن بخوانیم.

تاثیر مغز بر جسم

آیا تا به حال دقت کرده‌اید وقتی که عصبی هستید چه حسی در قسمت دستگاه گوارشتان دارید؟ آیا تا به حال دچار مشکلات گوارشی مزمن شده‌اید که نتوانید درمانش کنید؟

بسیاری از دردها و ناراحتی‌هایی که در طول روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنید ریشه عصبی دارند. بد نیست بدانید که این مشکلات با برطرف‌کردن مشکلات روحی و روانی برطرف می‌شوند. به عنوان مثال اکثر افرادی که دارای اختلالات اضطرابی هستند مشکلات گوارشی، مشکلات قلبی و عروقی و… را تجربه می‌کنند که با برطرف‌کردن اختلال اضطرابی، این مشکلات و علائم ناپدید می‌شوند.

تا اینجا متوجه شدیم که چه مقدار مشکلات روحی و روانی می‌تواند در فعالیت بدن ما تاثیرگذار باشد. اما اگر قضیه بر عکس بود چطور؟

تاثیر مغز بر جسم

تاثیر بدن و محیط اطراف بر مغز

بسیاری از محققان معتقدند می‌توان با تنظیم شرایط بیرونی و توجه به سلامت بدن، تاثیر مثبتی روی مغز و طرز تفکر و باورها ایجاد کرد. برای مثال اگر در مواقعی که اضطراب دارید نحوه‌ی نشستن خود را اصلاح کنید و همانند کسی که در آن لحظه اضطراب ندارد آرام نفس بکشید، به احتمال زیاد اضطرابتان بلافاصله مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. این موارد را به خاطر بسپارید تا به سراغ مبحث اصلی برویم.

ارتباط روده با مغز

میکروب‌های زیادی در دستگاه گوارشمان زندگی می‌کنند که وظایف مخصوصی در بدنمان دارند. در طی روز آن‌ها در فرایند هضم و جذب مواد غذایی نقش ایفا می‌کنند و سیگنال‌هایی را از طریق سیستم عصبی روده (ENS) به مغزمان منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید  بهترین روش برای افزایش قد

در گذشته نه چندان دور، علم پزشکی از اهمیت و نقش این میکروب‌ها آگاهی نداشت و حتی بعضاً تصور می‌شد که این میکروب‌ها برای ما مضر هستند. اما امروزه علم پزشکی جدید به نقش این میکروب‌ها و سیستم عصبی روده تا حدی پی برده‌است.

ایجاد تغییرات عمیق در روده برای سلامتی و تناسب اندام

در حال حاضر پزشکان می‌دانند ارتباط عمیقی بین سیستم هضم، خلق و خو، سلامت و طرز فکر وجود دارد و با تنظیم سیستم هضم، میتوان انقلابی در عملکرد مغز ایجاد کرد.

دانشمندان روده را که شامل میلیون‌ها سیستم عصبی و میکروب است، مغز دوم می‌نامند؛ زیرا با اینکه با سیستم عصبی مرکزی در ارتباط است اما می‌تواند برخی از فعالیت‌های خود در فرآیند گوارش را بدون ارتباط با مغز انجام دهد.

میکروب شرّ و خیر

جمعیت بزرگ میکروب‌ها شامل میکروب‌های بد و خوب هستند که ما می‌توانیم آن را با رژیم غذایی کنترل کنیم. اگر ما عادت داشته‌باشیم غذای ناسالم مصرف کنیم، جمعیت میکروب‌های بد جایگزین جمعیت میکروب‌های خوب می‌شود. هم‌چنین اگر ما عادت به مصرف غذای سالم داشته‌باشیم، جمعیت میکروب‌های خوب در روده بیشتر می‌شود.

ایجاد تغییرات عمیق در روده برای سلامتی و تناسب اندام

بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که اختلالات اضطرابی و افسردگی دارند، جمعیت میکروب‌های بد دستگاه گوارششان هم زیادتر است. اگر این جمعیت میکروب‌های بد به دستگاه گوارش فرد سالم بدون اختلالات اضطرابی و افسردگی تزریق شود نتیجه شگفت‌انگیزی را رقم میزند! آیا می‌توانید حدس بزنید این نتیجه چیست؟

بله فرد سالم که قبلا هیچ اختلال اضطرابی و افسردگی نداشت، با تزریق میکروب‌های بد دچار افسردگی و اضطراب می‌شود؛ یعنی میکروبیوم می‌تواند علت افسردگی و اضطراب باشد! یافته‌های جدید نشان می‌دهد میکروب‌ها می‌توانند با ایجاد تحریک در سیستم گوارش، سیگنال‌هایی را به سیستم عصبی مرکزی (CNS) ارسال کنند که باعث تغییرات خلقی شود. این یافته‌های جدید توضیح می‌دهند که چرا درصد بالاتری از حد طبیعی افراد مبتلا به IBS و مشکلات عملکردی روده دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند.

ایجاد تغییرات عمیق در روده برای سلامتی و تناسب اندام

حس خوب در کوتاه مدت یا حس خوب در بلند مدت؟

تا اینجا متوجه شدیم با تغییر رژیم غذایی و ترک عادات غذایی ناسالم می‌توانید میکروب‌های مفید را در دستگاه گوارشتان زیاد کنید تا حس و حال بهتری داشته‌باشید. اما افراد معمولا گزارش می‌کنند که بعد از ترک عادات غذایی ناسالم، احساس بدتری پیدا کرده‌اند! دلیل این واقعه چیست؟ به زبان ساده، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل این است که  میکروب‌های بد از دست شما شاکی هستند؛ زیرا شما نیاز آن‌ها (غذای ناسالم) را برآورده نکرده‌اید.

بیشتر بخوانید  نکات عمومی تغذیه در ورزش

در واقع میکروب‌های بد به محض مصرف غذای ناسالم سیگنال‌های مثبت به مغزتان می‌فرستند و شما به صورت موقت احساس خوبی را تجربه می‌کنید. همین مورد باعث می‌شود شما هر وقت که حالتان بد باشد به سراغ غذاهای ناسالم بروید تا موقتاً حالتان خوب شود. ولی در واقع شما کار خود را در بلند مدت سخت‌تر کرده‌اید؛ زیرا میکروب‌های بد در بدنتان زیادتر می‌شود و مجبور می‌شوید بیشتر غذای ناسالم مصرف کنید تا نیاز آن‌ها را برآورده کنید. متاسفانه داخل یک چرخه معیوب گیر افتاده‌اید و باید برنامه عملی برای خود تنظیم کنید.

تاثیر مصرف غذای ناسالم بر مغز

هنگامی که تصمیم می‌گیرید عادت مصرف غذای ناسالم را کنار بگذارید، چند روز اول احساس می‌کنید حالتان بدتر شده‌است. ولی باید تبریک بگوییم، شما در روند بهبود هستید! عادت غذایی سالم میکروب‌های خوب روده را زیاد می‌کند و شما در بلند مدت احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

آزمایشات در حال انجام

محققان به شواهدی دست یافته‌اند که ممکن است ارتباط بین روده و مهارت‌های تفکر و حافظه، متابولیسم و دیابت، بیماری‌های پوستی و… را اثبات کند. اما در حال حاضر نتوانسته‌اند اثبات این نوع ارتباطات را به طور دقیق و قوی ارائه دهند. پس فعلا گمان می‌زنند که برهمکُنش‌های سیستم عصبی و میکروبیوم دستگاه گوارش می‌تواند بر این بیماری‌ها تاثیرگذار باشد.

معرفی 5 غذا برای همزیستی با میکروب‌های خوب

در ابتدا باید اعلام کنیم که منظورمان از عادات غذایی ناسالم همان چیزی است که همه می‌دانند: فست فود، شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نوشیدنی‌های صنعتی، روغن‌های غیر طبیعی و…

در ادامه 5 غذای محبوب میکروب‌های خوب دستگاه گوارش را معرفی می‌کنیم:

معرفی 5 غذا برای همزیستی با میکروب‌های خوب

غلات کامل ، پروتئین بدون چربی ، سبزیجات ، آووکادو و میوه‌های کم فروکتوز از جمله غذاهای مفید برای روده هستند. این مواد غذایی با تامین نیاز روزانه شما به فیبر (حداقل 25 گرم فیبر در روز) و اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین C، ویتامین K و ویتامین A ، پتاسیم و … به سلامت و عملکرد روده‌تان کمک می‌کند. همچنین میوه‌های کم فروکتوز مثل توت‌ها ، مرکبات ، موز و … گاز و نفخ کمتری نسبت به میوه‌هایی مثل گلابی ، انبه و سیب تولید می‌کنند که می‌توانند برای افراد مبتلا به IBS بسیار مفید باشند. همچنین افراد مبتلا به IBS بهتر است از پروتئین‌های کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنند؛ زیرا پروتئین‌های پرچرب و غذاهای سرخ‌شده می‌توانند باعث انقباض روده‌ی بزرگ شوند.

بیشتر بخوانید  نکات عمومی تغذیه در ورزش

در دوره علمی قدرت پنهان بدن که از طریق لینک زیر به آن دسترسی خواهید داشت، یاد می‌گیرید که چگونه سیستم عصبی خود را تمرین دهید به طوری که بتوانید نیروی زیادی تولید کنید. این دوره حاصل چندین سال مطالعه و تجربه مدرس است که ترکیبی از تکنیک‌های علم تمرین، علوم روانشناسی، علم نوروساینس و روانشناسی فرگشتی را به کار برده‌است. علاوه بر این مدرس محترم با ارائه توضیحاتی در زمینه اصول تغذیه به شما در ایجاد تغییرات عمیق در روده برای سلامتی و تناسب اندام کمک می‌کنند.

دوره اصول تمرینات قدرتی برای ساخت بدنی زیبا | دوره علمی قدرت پنهان بدن

جمع‌بندی

این مقاله با تأکید بر ارتباط عمیق بین سیستم گوارش و مغز بر ضرورت ایجاد تغییرات عمیق در روده برای سلامتی جسم و روح تاکید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلالات روانی می‌توانند به مشکلات جسمی منجر شوند و برعکس، مشکلات جسمی هم می‌توانند سبب بروز اختلالات روانی شوند. هم‌چنین تغییرات در تغذیه و ورزش و رفتارهای روزمره می‌تواند تأثیر چشمگیری بر سلامت روحی و جسمی داشته‌باشد. میکروب‌های موجود در روده و سیستم عصبی روده می‌توانند به طور مستقیم بر فعالیت مغز تأثیر بگذارند. تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تراز میکروبیوم روده را تغییر دهد و بر بهبود عملکرد روده و به تبع آن سلامتی جسم و ذهن تأثیر بگذارد.

همان‌طور که اشاره کردیم تعادل میان میکروب‌های خوب و بد در دستگاه گوارش از اهمیت بسیاری برخوردار است. مصرف رژیم غذایی سالم می‌تواند جمعیت میکروب‌های مفید را افزایش دهد و بهبود عملکرد روده و سلامت جسمی را تسهیل کند. میکروب‌های خوب، روده را تقویت می‌کنند و تأثیر مثبتی بر سلامت و عملکرد روده دارند. از غذاهای مفید برای روده می‌توان غلات کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، آووکادو و میوه‌های کم فروکتوز را نام برد.

در نهایت، این مقاله نشان می‌دهد که تغییرات در رژیم غذایی و توجه به سلامت روده به بهبود عملکرد مغز و جسم و همچنین بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
دسته بندی: ورزش و سلامت
برچسب‌ها: , , , , ,
33
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست