1. خانه
  2. مجله لیموناد
  3. ورزش و سلامت
  4. ورزش در خانه
  5. بهترین روش برای افزایش قد

بهترین روش برای افزایش قد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بهترین روش برای افزایش قد

بهترین روش برای افزایش قد

مطالعه: 6 دقیقه

اکثر ما دوست داریم که قد بلندتری داشته باشیم، حتی در حد دو یا سه سانتی‌متر! برای رسیدن به این خواسته ممکن است تلاش‌های زیادی بکنیم یا هزینه‌های زیادی بپردازیم یا حتی به خودمان آسیب برسانیم. افزایش قد اصولی دارد که با رعایت آن‌ها ممکن است تا حدودی در این راه موفق شویم. در این پست بهترین روش برای افزایش قد و سپس روش‌های مؤثر دیگر را با هم بررسی می‌کنیم.

بهترین و مؤثرترین روش برای افزایش قد

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌های افزایش قد، انجام ورزش‌های مختلف است. ورزش‌های کششی و تمرینات انعطاف‌پذیری، ورزش‌های هوازی، یوگا، تنیس، بسکتبال، دوچرخه سواری، و بارفیکس از جمله ورزش‌های مؤثر برای افزایش قد هستند.

ورزش‌های مؤثر برای افزایش قد

برای افزایش قد با روش‌های مثل ورزش، باید به این نکته توجه داشته باشید که تا پایان 18 سالگی باید اقدامات لازم انجام شود. در ابتدا و انتهای استخوان‌های دراز بدن (مانند استخوان‌های ران و ساق پا) صفحاتی غضروفی به نام اپی‌فیز وجود دارند که تا 18 سالگی با تکثیر سلولی رشد می‌کنند. بعد از آن با توقفِ ترشحِ هرمونِ رشد تبدیل به استخوان شده و رشد آن‌ها نیز متوقف می‌شود.

اگر همچنان در سنین کمتر از 18 هستید و ترشح هورمون رشد هنوز در بدن شما متوقف نشده است با انجام تمرینات دوره‌ی آموزش افزایش قد – معجزه رشد و درمان در لیموناد، می‌توانید به رشد صفحات غضروفی و در نتیجه افزایش قد خود کمک کنید.

این دوره همچنین مناسب افراد در هر سن و سالی است که بدن آن‌ها به دلیل وضعیت نامناسب هنگام فعالیت‌های روزانه دچار تغییر شکل شده است. با انجام این حرکات وضعیت بدن به حالت طبیعی برمی‌گردد و همزمان با آن به دلیل رفع خمیدگی ستون فقرات و قرارگیری سر در راستای گردن، قد فرد تا چند سانتی‌متر افزایش می‌یابد. انجام این تمرینات که بخشی از آن را در ویدیوی زیر می‌بینید، علاوه بر افزایش قد سبب انعطاف‌پذیری بیشتر بدن افراد در سنین بالای 18 سال می‌شود.

 

استمرار در تمرینات و متعهد بودن در انجام آن‌ها، تغذیه‌ی مناسب و خواب و استراحت کافی از نکات مهمی است که هنگام انجام تمرینات باید به آن‌ها توجه کنید.

چه عواملی در روند رشد و افزایش قد مؤثر هستند؟

بلندی قد و رشد کامل به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

  • وراثت

وراثت مهم‌ترین عاملی است که بر کوتاهی یا بلندی قد شما تأثیر می‌گذارد اما نه به این معنی که اگر والد یا والدین کوتاه قد دارید شما هم کوتاه قد خواهید بود. اگر در خویشاوندان شما افراد قد بلندی وجود داشته باشند احتمال اینکه ژن بلندی قد به شما هم برسد بسیار زیاد است.

  • تغذیه

تغذیه‌ی سالم شامل انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی کمک بسیار زیادی به رشد شما خواهند کرد. نوشیدن آب کافی در طول روز نیز تاثیر زیادی در بلندی قد شما دارد. وجود آب به سوخت و ساز کامل بدن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و دفع سموم کمک می‌کند. این موارد باعث افزایش جذب مواد معدنی به صورت کامل و در نتیجه رشد و افزایش قد می‌شود.

نقش تغذیه در افزایش قد

همچنین مصرف مقادیر زیاد شکر و چربی‌های اشباع نتیجه‌ی عکس دارد و علاوه بر اینکه باعث بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، روند رشد و سوخت و ساز بدن را مختل می‌کند.

  • محیط زندگی

عوامل محیطی زیادی از بدو تولد بر روند رشد قد تاثیر دارند. به عنوان مثال قرار گرفتن نوزاد در معرض دود سیگار و تنباکو یا مراقبت‌های نادرست و ناکافی پس از تولد و… از عوامل مؤثر بر روند رشد هستند.

  • استراحت کافی

بدن در هنگام خواب با تولید بافت جدید رشد می‌کند و در صورتی که خواب و استراحت به مقدار کافی نباشد تولید بافت جدید به درستی انجام نمی‌شود و به ویژه در کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی روی سیر طبیعی رشد آن‌ها می‌گذارد.

  • وضعیت قرارگیری بدن هنگام فعالیت‌های گوناگون

صحیح نشستن، راه رفتن، ایستادن و حتی خوابیدن نیز در افزایش یا کاهش قد شما مؤثر هستند. نشستنِ نادرست سبب خمیدگی ستون فقرات می‌شود و همین امر باعث می‌شود قد شما کوتاه‌تر از چیزی که واقعا هست به نظر برسد.

بیشتر بخوانید  ورزش‌های مضر برای دیسک کمر

تاثیر وضعیت قرارگیری بدن در افزایش قد

سایر روش‌های مؤثر در افزایش قد کدام است؟

اکنون که عوامل مؤثر در روند رشد و افزایش قد را بررسی کردیم، می‌توانید با رعایت اصول مرتبط با آن‌ها که در ادامه توضیح می‌دهم، روند افزایش قد را بهبود بخشید.

تغذیه‌ی مناسب

با تغذیه‌ی مناسب و سالم، استفاده از مکمل‌های معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی به تکمیل روند رشد و افزایش قد کمک کنید. مواد غذایی زیر از جمله مواد ضروری هستند که باید حتما در سبد غذایی هر خانواده وجود داشته باشند:

  • لبنیات و میوه و سبزیجات تازه
  • دانه‌ها و انواغ مغزها (دانه چیا، دانه سویا، مغز بادام و…)
  • حبوبات و مرغ و ماهی
  • تخم مرغ و منابع پروتئین (گوشت قرمز، قارچ و…)
  • مکمل‌های غذایی مانند کلسیم (مقادیر زیادی کلسیم در لبنیات به خصوص شیر و پنیر و همچنین در مغز بادام وجود دارد. بانوان بالای 50 سال باید روزانه 1200 میلی‌گرم کلسیم استفاده کنند)، ویتامین D (در ماهی، قارچ، لبنیات و تخم مرغ ویتامین دی هستند، همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز سبب جذب مقادیری ویتامین دی می‌شود اما این مقدار ویتامین دی برای بدن کافی نیست و پیشنهاد می‌شود با مشورت با پزشک به صورت ماهانه از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنید) و روی (موجود در تخم مرغ، شکلات، صدف، حبوبات و ادویه‌هایی مانند زردچوبه)

توجه به شرایط محیطی نوزادان و مادران باردار

فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای نوزادان یا مادران باردار از جمله مواردی است که برای رشد صحیح و کافی نوزادان لازم است. در طول دوران بارداری از استعمال دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود دخانیات اجتناب کنید. مواد غذایی لازم برای مادر و نوزاد تهیه و استفاده شود.

بهترین روش برای افزایش قد

ساعت خواب مناسب و استراحت کافی

در هر سن و سالی افراد به مقدار مشخصی خواب و استراحت نیاز دارند که از نوزادان تا بزرگسالان این مقدار متفاوت است.

  • نوزادان از بدو تولد تا پایان سه ماهگی: 14 تا 17 ساعت خواب در طول شبانه روز
  • نوزادان از سه ماهگی تا پایان یازده ماهگی: 12 تا 17 ساعت خواب در طول شبانه روز
  • خردسالان 1 تا 2 ساله: 11 تا 14 ساعت خواب در طول شبانه روز
  • کودکان 3 تا 5 ساله: 10 تا 13 ساعت خواب در طول شبانه روز
  • کودکان 6 تا 13 ساله: 9 تا 11 ساعت خواب در طول شبانه روز
  • نوجوانان بین 14 تا 17 سالگی: 8 تا 10 ساعت خواب در طول شبانه روز
  • از 18 سال به بالا: 7 تا 8 ساعت خواب در طول شبانه روز
بیشتر بخوانید  نکات عمومی تغذیه در ورزش

توجه به وضعیت قرارگیری بدن در انجام فعالیت‌های مختلف

روش‌های صحیح نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن را بیاموزید و سعی کنید اعضای بدنتان مانند پا، کمر و ستون فقرات در بهترین حالت قرار بگیرند تا کمترین آسیبی به آن‌ها نرسد.

هنگام راه رفتن و ایستادن شانه‌ها را به سمت عقب ببرید و قسمت چانه را به سمت بالا بگیرید تا سر در راستای گردن قرار بگیرد و ستون فقرات خمیده نباشد. هنگام نشستن نیز یه حالت خمیده ننشینید و اصطلاحاً قوز نکنید. در غیر این صورت ستون فقرات شما به حالت خمیده در می‌آید و دچار گوژپشتی می‌شوید که باعث می‌شود قد شما کوتاه‌تر به نظر برسد. علاوه بر آن ممکن است آسیب‌های جدی به ستون فقراتتان وارد شود و برای درمان هزینه‌های زیادی را متحمل شوید.

آیا جراحی از روش‌های مؤثر در افزایش قد می‌باشد؟

بعد از بسته شدن صفحات غضروفی رشد، برای افزایش قد می‌توان از روش جراحی استفاده کرد. این نکته را نباید فراموش کرد که این روش بدون عوارض نیست و اگر آن را انتخاب می‌کنید ممکن است عوارض زیادی را متحمل شوید. در صورتی که با گذشت ماه‌ها و انجام مراقبت‌های زیاد، نهایتاً تا 5 سانتی متر می‌تواند قد را افزایش دهد.

از این روش برای افرادی که طول پاهایشان متفاوت است (به دلیل سانحه یا بر اثر بیماری و تومور) نیز استفاده می‌کنند.

جراحی از روش‌های مؤثر در افزایش قد

آخرین روش برای افزایش قد، استفاده از دارو

سوماتروپین و هورمون رشد HGH دو داروی مؤثر برای افزایش قد در سنین کمتر از 18 سال هستند که مانند اکثر داروها ممکن است عوارض آزاردهنده‌ای برای مصرف کننده داشته باشند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها بدون تجویز پزشک به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

قرص و آمپول برای افزایش قد بزرگسالان و افراد بالای 18 سال که صفحه‌ی رشد آن‌ها بسته شده است وجود ندارد و مورد تأیید پزشکان نمی‌باشد؛ پس گرفتار تبلیغات دروغین نشوید.

بهترین دوره های آموزش فتوشاپ
319
آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
آموزش های درس و مدرسه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

شاید این مقالات را دوست داشته باشید:

آموزش زبان انگلیسی - زبان ترکی - زبان آلمنی - ترکی استانبول
آموزش ورزش در خانه
دوره های آموزش ویدیویی ساز و موسیقی
آموزش های درس و مدرسه
فهرست